בכניסה לרחוב פושקינה, שמוביל לקברו של הרב, הכול נראה כמו בשנה שעברה - אותם שלטים ופרסומות בעברית. ואלרי, מוכר בקיוסק הסיגריות הסמוך, מספר שלפני חודש וחצי התקיים בעיר פסטיבל גבינות, וגם מסיבות הסיום בבתי הספר התנהלו במתכונת הרגילה. "אם לאלה מותר, אז למה לחסידים אסור?" הוא תוהה, חושב רגע ומוסיף: "הבעיה היא שהם אנשים נורא לא מחונכים, ולאור ההתנהגות שלהם בזמן הקורונה אולי עדיף שלא".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
באולם המרכזי הגדול המוביל אל קברו של רבי נחמן, רוב החסידים דווקא עוטים מסכות ושומרים על ריחוק יחסי. האתר עצמו נעול בשרשרת. האווירה בקהילה הישראלית של אומן קשה בשבוע שבו ספגה ההילולה השנתית מכה אחרי מכה: זה התחיל במכתב של פרופ' גמזו לנשיא אוקראינה, המשיך בהבהרת ממשלת אוקראינה כי תגביל את כניסת החסידים לאומן ובמסמך הפנים-אוקראיני שנחשף ב-ynet לעצירת ההילולה, והסתיים כנראה השבוע, בהצהרתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי על איסור הכניסה ממדינות אדומות.
גם ההצלחה הרגעית עם שחרור המעוכבים בנמלי התעופה של אוקראינה לא מצליחה להרים את האווירה. לכולם ברור שמדובר בעניין זמני. בכיר ישראלי הדגיש ל-ynet שהחל מחצות לא יורשו עוד ישראלים להיכנס לאומן.

"שישראל תלמד מאוקראינה"

90 אלף תושבים מונה העיר אומן שבמרכז אוקראינה, כמה מאות מתוכם הם יהודים, רובם דוברי עברית. תושבי אומן הישראלית לא אוהבים תקשורת ומתרחקים ממנה בימים אלה, אבל חיים חזין הוא שר התקשורת וגם שר החוץ של הקהילה. יש לו ערוץ טלוויזיה משלו, והוא מנהל קבוצות פייסבוק רבות. "כולנו, כל מי שחי פה בשכונה, כבר חלינו בקורונה לאחר שהשתתפנו באפריל בחתונה שאחריה נפטר מקורונה אביו של החתן, הרב משה גולשבסקי", הוא מספר.


על ראש העיר, אולכסנדר צבריי, יש לו בטן מלאה: "הוא מתעלל בנו כבר חמש שנים, בכל דרך אפשרית. הוא הרס את גשר הכהנים שנבנה לפני עשרים שנה, בחורף אמר שלא מנקים כאן שלג כי היהודים זורקים אבנים על הטרקטורים. הוא אנטישמי במהותו. כל השנים השניא את היהודים על תושבי העיר כדי לקבל קולות. עוד מעט יש בחירות, ואם הוא לא ייבחר הוא יפסיד עשרות מיליוני דולרים. אז הוא כבר מוכן לישון בשק שינה מתחת למשרד של הנשיא זלנסקי, העיקר להמשיך להיות ראש העיר של אומן".

4 צפייה בגלריה
 באומן מתכוננים עם קפסולות
 באומן מתכוננים עם קפסולות
באומן מתכוננים עם קפסולות
(הכנסת אורחים אומן)

ראובן עזרן, מנהל בית מלון באומן, מתפרנס מההילולה השנתית, וצמצומה השנה יפגע בו כלכלית – אבל הוא מלא אמונה. בקב"ה ובשלטונות האוקראינים, פחות בישראלים: "הסיכוי שלי לחלות במדינת ישראל, בחולון ובתל אביב הצפופות, גדול פי-כמה מאשר כאן", הוא אומר, ולא חוסך ביקור ממדיניות הבידוד הישראלית (האוקראינים דורשים בדיקות ויומיים בידוד בלבד). "מדינת ישראל צריכה קצת ללמוד מהמדינות שהיא קוראת להן 'עולם שלישי'. אוקראינה היא מדינה סופר-מתקדמת לעומת ישראל, שצריכה ללמוד את את המודל האוקראיני ברצינות".
אילו רבי נחמן שנפטר לפני 200 שנה היה חי היום, אולי הוא היה מוותר על ההתכנסות?
"רבי נחמן כתב שצריך לבוא אליו לראש השנה. הוא לא היה מוותר על זה, חד-משמעית. בתקופה הקומוניסטית, גם בסכנות הכי גדולות שהיו, אנשים התאבדו כדי לעשות כבוד לרבנו בראש השנה. כשהיו שולחים אנשים לסיביר, הברסלברים הוכיחו את עצמם ומסרו את נפשם. אז עם כל הכבוד לקורונה, אם יפעלו לפי המתווה ששומרים עליו - פחות אנשים בכיכרות, סרט נע בשביל להגיע לקבר וכו' – זה יעבור בשלום".

"נתניהו יפסיד שישה מנדטים שלנו"

בקרב הברסלברים באומן סימנו כבר שני אשמים מרכזיים (רמז, הנשיא זלנסקי לא ביניהם): ראש העיר אולכסנדר צבריי – וראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. "אם היה אכפת לו מהחסידים שבוחרים בו, הוא היה מתנהל אחרת. שיידע שמהיום הוא הולך להפסיד 6-5 מנדטים. מגיעים לכאן במשך השנה 300 אלף מאמינים – שכולם, חד-משמעית, יגידו בקלפי 'לא' לנתניהו", אומר עזרן.


אל מול הזעם של הקהילה היהודית, שומעים את אנחת הרווחה האוקראינית עד נמל התעופה בקייב. אם מקשיבים לטון שמאחורי המילים, זה עושה לא נעים לאוזן הישראלית-היהודית. לטטיאנה שוליאק (27), מנהלת מסעדת "פודרוז" הסמוכה לתחנה המרכזית של אומן, יש דעות מוצקות על החסידים. "דבר ראשון הם רבים מדי", היא אומרת. "אם הם היו מתמקדים רק ברחוב פושקינה, זה היה בסדר, אבל הם בכל העיר".
שוליאק, שכנראה לא למדה על תולדות האנטישמיות באוניברסיטה המקומית, מוסיפה: "הם מתנהגים בצורה לא נאותה. האזור שלהם תמיד מלוכלך, בנוי בצפיפות וברשלנות. אנחנו לא משרתים חסידים בסניפים שלנו, אומרים להם שאין מקום. יש אנשים שמרוויחים מהם כסף. שירוויחו, אבל שיתרחקו ממני ומהמשפחה שלי. גם אם לא הייתה קורונה הייתי מעדיפה שלא יגיעו".

"רוב היהודים שמגיעים הנה לא מחונכים"

נסטיה בת ה-18, סטודנטית לבלשנות שעובדת במסעדה בזמן החופשה, עדינה רק קצת יותר. "החסידים מגיעים אלינו כל הזמן. יש ביניהם גם אנשים מנומסים שמתנהגים בסדר, אבל רוב היהודים שמגיעים הנה הם אנשים בלתי מחונכים. הם מתנהגים בצורה מחפירה לאנשים, ובמיוחד לנשים. אנחנו כמו משרתים עבורם. יהודים שמגיעים לא מישראל אלא מאירופה או אמריקה זה עולם אחר. הם אנשים מחונכים ונעים לדבר איתם. אני חושבת שהרוב המוחלט של תושבי אומן מתנגדים לביקור החסידים השנה".

4 צפייה בגלריה
 מסכות ואלכוג'ל ממותגי אומן מחכים למאמינים
 מסכות ואלכוג'ל ממותגי אומן מחכים למאמינים
מסכות ואלכוג'ל ממותגי אומן מחכים למאמינים
(אומן הכנסת אורחים)

ראש עיריית אומן, אולכסנדר צבריי, מנפנף בסקר שערך לטענתו בקרב תושבי העיר, ולפיו כ-94% מהם מתנגדים לעריכת ההילולה השנה. כששאלתי אותו על הכרזתו להציב מחסומים כדי למנוע מהחסידים להיכנס, השיב כי אם לא הייתה מתקבלת החלטה מצד הנשיא זלנסקי, היה נוקט "בכל השיטות החוקיות".
"יש בעיר כבר כמות גדולה של חסידים, ואני חושב שלא כולם נבדקו לקורונה. זה לא מקובל", הוא אומר. "חייבים לפתור את הסוגיה ברמה הממלכתית. האורחים יחזרו הביתה ואנחנו נצטרך לטפל במחלות שלנו. נכון להיום, בבית החולים באומן יש 14 חולי קורונה, ואין לנו יותר מיטות פנויות במחלקה. נכון שבין החולים אין נציגים מהקהילה החסידית, אבל זה משפיע על עמדתה של אוקראינה בנושא".
באשר לטענות על אנטישמיות, משיב צבריי: "זה קשקוש. עבורי אין משמעות לאיזו אמונה שייך אדם, לאיזו אומה ולאיזה אלוהים הוא מתפלל. יש משמעות כרגע מי חולה קורונה ומי לא. מי יכול להגיע לעיר שלנו ולמי כדאי להימנע מביקור כזה. זאת החלוקה שקיימת אצלי נכון לעכשיו".

4 צפייה בגלריה
בכניסה לציון
בכניסה לציון
בכניסה לציון
(אומן הכנסת אורחים)

לבסוף אני שואל על מה שסיפר לי מוכר הסיגריות שפגשתי בכניסה לשכונה, על פסטיבל הגבינה ואירועים אחרים בעיר - האם אין כאן סטנדרטים כפולים? צבריי משיב: "אנחנו שמחים לארח אורחים בעירנו ושמחים כאשר לתושבים יש אפשרות להרוויח כסף, וכאשר יש הכנסות לתקציב העירוני, אבל השנה יש מגפת קורונה. כשאנשים רוצים להגיע מאזור אדום, אז אני בתור ראש העיר צריך לעשות הכול כדי למנוע את זה. כשאנחנו ישבנו בבית בחג הפסחא הפרבוסלבי, והיום מגיעים אלינו אנשים מאזור אדום לציין את ראש השנה, אלה מבחינתי סטנדרטים כפולים".

"עובדים על בית הכנסת הגדול באירופה, במימון הקהילה בדובאי"

עזרן מכנה את ראש העיר צבריי "רוח וצלצולים. מי ששולט פה זה הממשלה, הפרזידנט. אין שום מדינה בעולם שיכולה למנוע מאנשים את הזכות הדמוקרטית להגיע לאוקראינה. זה לא הגיוני. ראש העיר יכול לנסות. מי אמר שהוא יצליח – את זה נראה במציאות".

4 צפייה בגלריה
 "סרט נע עם שמירת מרחק בכניסה לציון"
 "סרט נע עם שמירת מרחק בכניסה לציון"
"סרט נע עם שמירת מרחק בכניסה לציון"
(הכנסת אורחים אומן)

מה שתושבי אומן לא יודעים, זה שהקהילה הישראלית לא הולכת לשום מקום. נכון להיום, מבשר הרב ברזל, "אנחנו הולכים לבנות את בית הכנסת הגדול באירופה, עם 30 אלף מקומות ישיבה - לעילוי נשמת 30 אלף תושבי אומן שנרצחו בשואה. מדי שנה מגיעים לפה קרוב למאה אלף איש מכל העולם. בית הכנסת האשכנזי נמצא במעלה ההר, נקרא בשם 'הקלויז' – ואילו בית הכנסת הספרדי, שנותן מענה לרוב הציבור, עדיין לא הוקם זה.
הספונסרים, מפתיע הרב ברזל, מגיעים מאיחוד האמירויות. "ראש הקהילה, מר סולי וולף, ביקר פה ונרתם לעניין. הוא בעצמו נסע לראש העיר לזרז את הרישיונות לדבר הזה. אנחנו מקווים שבזמן הקרוב ביותר נתחיל בבנייה".