1,500 ילדים שעלו לארץ מפרוץ משבר הקורונה מ-30 מדינות, יתחילו מחר (יום ג') את שנת הלימודים. הצטרפותן של משפחות העולים למערכת החינוך הישראלית היא עבורן הגשמה של חלום. חמ"ל עלייה מיוחד של הסוכנות היהודית הופעל כדי לסייע למשפחות להגיע ארצה עוד לפני פתיחת שנת הלימודים, וזאת בצל המגבלות הקשות של משבר הקורונה - ועל אף הסגר במדינות שונות בעולם, ביטולי טיסות וצמצום הניידות האווירית העולמית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
מיד לאחר נחיתתם בישראל, נכנסו כל משפחות העולים לבידוד של שבועיים, בהתאם לנוהל קפדני שנקבע בתיאום עם משרד הבריאות והרשויות המוסמכות בישראל. בסיומו הם נערכו לקראת השתלבותם בגנים ובבתי הספר.
משפחת תמים עלתה מצרפת לישראל בראשית החודש, והתיישבה בנהריה. ארבעת הילדים - נפתלי (16), לאה (13), אביגיל (11), אריאל בן (7) ואלישבע בת (3) - מתרגשים לקראת תחילת שנת הלימודים במדינה החדשה: "אני עוד מסתדרת קצת, אבל הילדים לא לא יודעים לדבר עברית בכלל", מספרת אמם, אווה תמים, בריאיון לאולפן ynet. "הם מכירים רק אני רוצה גלידה – וזהו".

2 צפייה בגלריה
 משפחת תמים. בלי עברית - אבל עם הרבה תקווה
 משפחת תמים. בלי עברית - אבל עם הרבה תקווה
משפחת תמים. בלי עברית - אבל עם הרבה תקווה
(אלבום משפחתי)

הילדים יצאו מבידוד לפני כשבועיים, מרגע נחיתתם, "עכשיו אנחנו במירוץ להשיג את כל הציוד לבית ספר וכל מה שצריך בבית, ואחר כך נסתדר", היא אומרת, ומספרת כי המעבר בפדגוגי בין המדינות כלל לא פשוט. "בצרפת יש בית ספר משמונה בבוקר עד חמש בערב. אוכלים בבית הספר. פה, בגלל הקורונה, לומדים רק עד 12, ויש לנו צהרון בשבוע הבא. אנחנו לא מכירים את זה".

"כיף להיות פה"

רוב העולים שיתחילו השבוע את שנת הלימודים הראשונה שלהם בישראל הם ילדים ובני נוער בגילאי 17-6 שישתלבו בבתי ספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים. עוד כמה מאות הם ילדים בגילאי 3 ומעלה שישתלבו בגנים ברחבי הארץ.

2 צפייה בגלריה
מהבידוד ישר לבית הספר: יצחק (בוז'י) הרצוג עם הילדים העולים
מהבידוד ישר לבית הספר: יצחק (בוז'י) הרצוג עם הילדים העולים
מהבידוד ישר לבית הספר: יצחק (בוז'י) הרצוג עם הילדים העולים

גם דמיר גסימוב מאוקראינה, בן ה-9, מתכונן לקראת המעבר החד: "אני שמח להיות בישראל", הוא אומר. "אני מתרגש מהלימודים, קצת מפחד מעברית, אבל כיף להיות פה. יש פה ים ויש לי תיק בדיוק כמו שרציתי".
בין המדינות שמהן הגיעו ילדי העולים מאז ראשית חודש מרס: רוסיה, אוקראינה, אתיופיה, ארצות הברית, צרפת, ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, קנדה, בריטניה, מקסיקו, פרו, אורוגוואי, צי'לה, קולומביה, בלרוס, מולדובה, גאורגיה, אזרבייג'ן, קזחסטן, אוזבקיסטן, בלגיה, שוויץ, הולנד, ספרד, צ'כיה, הודו, פנמה, הרפובליקה הדומיניקנית והונג קונג.

מתכוננים לרבע מיליון עולים בחמש שנים

במרכזי הקליטה שמפעילה הסוכנות ברחבי הארץ נערכה לילדי העולים הכנה לקראת שנת הלימודים - ונרכש ציוד לבית הספר וטאבלטים ללמידה מרחוק. יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, העניק לכמה מן הילדים, ובהם ילדי משפחת תמים, את הציוד. "עזבתם את הבית ובאתם הביתה. עליתם בתקופה שכמעט אי אפשר היה לנוע ברחבי העולם", אמר להם. "אנחנו מקבלים אתכם באהבה ובחיבוק ומאחלים לכם בהצלחה עם פתיחת שנת הלימודים החדשה".
עד כמה זה מאתגר להביא עולים חדשים לישראל בתקופת קורונה?
"מאתגר ביותר בשל מגבלת התעבורה, התעופה ההוראות הקפדניות, אבל זה מבשר על גל עלייה גדול בדרך, יום אחרי הקורונה, שממשלת ישראל צריכה להתכונן אליו. צפויים לנו רבע מיליון עולים בחמש השנים הקרובות. שרת העלייה והקליטה זועקת יום-יום ולא מקבלת תשובות. אני מצפה שאנחנו - הסוכנות היהודית שמביאה את העולים - ומשרד הקליטה שמטפל בהם, נוכל לקבל את התמיכה הנדרשת".