מי רוצה להיות מיליונר - גרסת החרד"לים: קמפיין הסברה חדש הפונה לציונות הדתית מצליח לעורר מחדש את המחלוקת הפנימית במגזר בנושאי הדת והמדינה, כאשר פעילים שמרניים מארגון "חותם" מאשימים את הדתיים הליברלים כי הפנו עורף למאבק על זהותה היהודית של ישראל בגלל רגשי נחיתות מול הציבור החילוני. << הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
בין היתר הופץ ברשתות החברתיות סרטון בסגנון שעשועון טלוויזיה הלועג לדתיים רבים שבחייהם הפרטיים מגדירים עצמם שומרי תורה ומצוות אך מבחינה ציבורית מפגינים אדישות בנושאים כגון הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. קיראו עוד בערוץ היהדות: "30 איש על סף עילפון": החסידים שכלואים במטוס בקייב אפקט הקורונה במגזר החרדי: זינוק של 39% בהתחברות לאינטרנט כך נראתה שבת באומן: ישיבה בצפיפות, ללא קפסולות דמות אחת כזו מוצגת בפרסום כאדם הרותח מזעם אל מול אירועים כמו שריפת דגלי ישראל והתנכלות לחיילי צה"ל ויחד עם זאת בורח מפעולה למען הצביון היהודי של המדינה. התגובה של מגיש השעשועון, המבקש לאתגר אותו, מייחסת לאנשים כמותו מניעים פסיכולוגיים - "אף אחד לא רוצה לצאת קיצוני חשוך העוסק בכפיה דתית" - וארגון "חותם" מציע רפואה למכה: "מפסיקים להתנצל".
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון
מתוך הסרטון
מתוך הסרטון
(ארגון "חותם")
הקמפיין משקף את הבדלי הגישות בין שני הזרמים מרכזיים בציונות הדתית, המקבלים ביטוי וייצוג גם בהנהגה הפוליטית במגזר - למשל בפערים בין יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט, שנחשב לדתי-ליברלי המתנגד לכפיה ולחקיקה בסוגיות דת-מדינה, לבין מספר 2 שלו, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שעמדותיו בנושאים הללו קרובות יותר לציבור החרדי.

"נציגי הציונות הדתית אינם מייצגים את היהדות הדתית"

נשיא "חותם", הרב יעקב אריאל, חתן פרס ישראל וממנהיגי הציונות הדתית, הצטרף גם הוא למסע ההסברה החדש של הארגון, ובשיעור תורני שמסר לאחרונה תקף את הנציגים הפוליטיים בציבור הדתי שלטענתו אינם מייצגים אותו כראוי בנושא השבת.
3 צפייה בגלריה
יעקב אריאל
יעקב אריאל
הרב יעקב אריאל
(צילום: יואב דודקביץ )
כמי שנאבק נגד הפעלת התחבורה הציבורית בסופי שבוע בעירו, רמת גן, אמר הרב: "לצערנו, אנשים בימינו נוסעים בשבת. אני לא יכול ולא רוצה לכפות עליהם משהו אחר, אבל המדינה צריכה להשבית את התחבורה. כולם נחים. זה היום המנוחה הרשמי של המדינה ולכן היא לא עובדת בשבת". לדבריו, "הציונות הדתית צריכה למחות. נציגיה בעירייה צריכים למנוע את הדבר הזה, להפגין ולמחות".
"גם נציגי הציונות הדתית במקומות אחרים אינם מייצגים את היהדות הדתית כמו שהיא צריכה להיות", הוסיף הרב אריאל, "אולי הם אומרים משהו אבל אמירה חלשה רפה ובלי משקל של יכולת להשפיע על דברים".

"רגשי נחיתות מול האליטה החילונית"

עוד במסגרת הקמפיין פורסמה חוברת חדשה של הרב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה הקדם צבאית "בני דוד" בעלי, ומהרבנים הבולטים המזוהים עם הזרם החרד"לי, בנושא "הקונפליקט הדתי-לאומי במאבק על זהות המדינה". על הכריכה - קריקטורה ביקורתית המציגה כמה דתיים המגיעים בשבת לבית הכנסת ובמקום להתפלל הם קוראים עיתוני "חול" כשהם עטופים טליתות ומפגינים אדישות לנסיעתו של "אוטובוס השבת" ברחוב שבחוץ.
3 צפייה בגלריה
(ארגון "חותם")
תחת הכותרת "על הגדר", ייחס לוינשטיין לחבריו במגזר "רגשי נחיתות כלפי האליטה החילונית", שכן "הציונות הדתית תמיד הצטרפה למהלכים שהתנועה הציונית הכללית חוללה" (כמו בהתיישבות ובשירות בצה"ל). הוא הסביר כי ברוב התחומים שתי הקבוצות ראו עין בעין את העניין והיה להן מניע אידיאולוגי משותף, ולפתע במאבק על הזהות היהודית הדתיים מוצאים עצמם לבד.
"בעצם תמיד יש לך גיבוי חילוני למאבק שאתה עושה ואתה מבין שאתה נאבק עבור כולם, יש לך גם כן גב רחב", הסביר הרב את המצב הנפשי שתנועתו הייתה בו, "אבל תמיד היינו הילד השני, האח השני. הבכור היה החילוני ואז אנחנו. הסימפטום של רגשי נחיתות קיים באופן מהותי". לדבריו, הציונות הדתית צריכה "לזקוף קומה" ולהשתחרר מהמחשבה ש"אם האליטה החילונית לא טופחת לנו על השכם אז אנחנו לא ראויים לבוא בקהל".
מנכ"ל "חותם", עמיטל בראלי, אמר על קמפיין הארגון: "לציבור הדתי לאומי ישנו חזון שהוא רוצה לקדם במדינת ישראל כמדינה יהודית בעלת צביון יהודי. לעיתים ישנה ההתנגשות בין התפיסה של יהדות ממלכתית לבין המחויבות לערכים מערביים, התנגשות שעלולה לפגוע ביכולת שלנו לפעול לחיזוק השבת הציבורית ושמירת הצביון היהודית של המדינה".
"אנחנו מציעים חוברת הסברה שתסייע בישוב הסתירות והמבוכות במפגש בין תפיסת העלם הדתית לבין הערכים הליברליים הסובבים אותנו, ובכך לסייע לבירור תפקידו של הציבור הדתי-לאומי בשמירה על הצביון היהודי של מדינת ישראל".