"המטרה – להכניס תחת שליטתם את הציבור החרדי ולצמצם את מספר שומרי התורה": 18 רבנים חרדים-ספרדים בכירים, בהם חברי מועצת חכמי התורה של ש"ס, חתומים על מכתב פומבי שפורסם היום (א') וקורא להתנגד לכל פשרה בנושא גיוס החרדים – גם אם הדברים נוגעים לבחורים חרדים שאינם שקועים בלימוד התורה.
מאחורי החתמת הרבנים עומדים גורמים בציבור החרדי הספרדי שמתנגדים לקו המתון שמובילה ש"ס ומבקשים לאתגר את אריה דרעי ואת שרי המפלגה. בש"ס קיבלו בהפתעה את המכתב ומנסים לברר מי עומד מאחוריו. שר הפנים משה ארבל ושר הרווחה יעקב מרגי מש"ס קראו בעבר להרחיב את גיוס החרדים, גם אם עמדתם לא בהכרח מייצגת את עמדת המפלגה – ונראה כי מכתב הרבנים מאותת לפוליטיקאים שלא להסכים לוויתורים בנושא הגיוס.
4 צפייה בגלריה
מכתב הרבנים המזוהים עם ש"ס נגד גיוס חרדים
מכתב הרבנים המזוהים עם ש"ס נגד גיוס חרדים
מכתב הרבנים המזוהים עם ש"ס נגד גיוס חרדים
במקביל להחרפת הטון מצד רבני ש"ס, בלשכת ראש הממשלה מתקיימת פגישה בין מזכיר הממשלה יוסי פוקס לנציגי החרדים. היום נודע כי הממשלה מבקשת ייצוג משפטי נפרד בדיון בעתירות שהוגשו בסוגיית הגיוס לבג"ץ, ולא להיות מיוצגת על ידי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה.
בין החותמים על מכתב הרבנים: הרב משה מאיה, החבר הבכיר והוותיק ביותר במועצת חכמי התורה של ש"ס; הרב יהודה כהן, ראש ישיבת "יקירי ירושלים" וחבר מועצת חכמי התורה; הרב ראובן אלבז, ראש ישיבת "אור החיים" וחבר מועצת חכמי התורה; וכן הרב משה צדקה, ראש ישיבת "פורת יוסף", שכבר התבטא לאחרונה בנושא כשאמר: "גם בחורים שאינם עוסקים כל היום בתורה, קצת חלשים בתורה, אסור לנו וחלילה לנו לקחת אותם לצבא".
4 צפייה בגלריה
הרב משה צדקה
הרב משה צדקה
הרב משה צדקה. בין הרבנים שחתמו על המכתב
(צילום: מאורות נתן, ויקיפדיה)
במכתב נטען כי בימים אלו "עלינו להתחזק ביתר שאת באמונה שלמה שרק התורה היא המגינה על עם ישראל והיא סוד קיומנו בכל הדורות. וכבר ראינו בגלוי בתחילת השנה (העברית, ק"נ) ש'אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר' וכל ההישענות על 'כוחו ועוצם ידי' הוכחה כמשענת קנה רצוץ, ולעומת זאת כל השמירה והניסים הם רק בזכות לימוד התורה וקיומה".
עוד נכתב: "לדאבון לב דווקא בימים קשים אלו החליטו רשויות המדינה להצית ריב ומדון, ולצאת במלחמה כנגד ה' וכנגד תורתו בגזרות שונות, במטרה מכוונת להטמיע ולבולל את הציבור החרדי בתוך תרבות החיים החילונית".
במכתב יצאו הרבנים נגד הצעות פשרה למיניהן: "כל אשר עיני שכל לו יודע שכוונתם הסופית היא שיסכימו עימם על פשרות שונות – ביצירת מסלולים ומגמות שירות אזרחיות 'מותאמות לחרדים', וזאת התוכנית הזדונית לחדור בתהליך ושלבים של יעדים ומכסות ומסלולים שילכו ויתגברו, תוך כדי הסתגלות הציבור החרדי לכך, במטרה להכניס תחת שליטתם את הציבור החרדי ולצמצם את מספר שומרי התורה, כפי שאמרו כל זאת הם בעצמם".
4 צפייה בגלריה
משה ארבל, אריה דרעי
משה ארבל, אריה דרעי
משה ארבל ואריה דרעי. איתות מהרבנים
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)
הם ציינו ש"כבר הורו גדולי חכמי התורה ובראשם מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצוק"ל (במכתב מתאריך תשרי תשס"א) כי אפילו בחור שאינו במסגרת לימודים אסור לו ללכת לצבא ולכל המסלולים השונים. וזאת התורה לא תהא מוחלפת. וידוע ומפורסם שגם כל המסגרות אשר הוגדרו כ'מותאמות לחרדים' הובילו לפריקת עול ולעבירות החמורות שבתורה רחמנא ליצלן.
"כמו כן באסיפה המשותפת של כלל מועצות גדולי התורה וחכמי התורה (אדר תשע"ד) הוחלט פה אחד כי אסור להסכים על שום פשרות בנושא הגיוס, ואין להיכנס עימם במשא ומתן בזה כלל. ובראיית הנולד, מלבד העובדה שכל פשרה תגרור פשרות נוספות, בנוסף כל פשרה תביא חורבן לדורות, ולכן הנהיגו גדולי הדורות שלא להיכנס עימם במשא ומתן... ומכל שכן שלא יעלה בדעת להסכים על מכסות, יעדים, או מסלולים אזרחיים וכדומה אפילו לבחורים חלשים. והלכה היא שאין דוחין נפש מפני נפש".
4 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת הגיוס
חרדים בלשכת הגיוס
חרדים בלשכת הגיוס
(צילום: מוטי קמחי)
עוד כתבו הרבנים: "בשעת השמד הזאת הננו בהוראה לכלל הציבור החרדי ובני התורה מקיימי העולם, חזקו ויאמץ לבבכם, אל תיראו ואל תחתו, מלומדים אנו בכל הדורות למסור את הנפש על קיום התורה והיהדות כפי שעשו אבותינו בכל הדורות, וגם בעת הזאת לא נירתע מהליכה לבתי מאסר ומכל סוגי הסנקציות השונות. מוכנים אנו למסור את הנפש בכל עוז וגבורה למען קיום תורתנו הקדושה, ככל ההלכות האמורות בשעת השמד המבוארות בשולחן ערוך".
המכתב כלל אף התייחסות לצו הביניים של בג"ץ שהורה למדינה לעצור תקציבים לישיבות עבור מי שאינו מתגייס, וקרא לנדבנים לתמוך כספית בישיבות החרדיות: "והנה בתקופה גורלית זאת, שכחלק מהגזרה נוטלים גם את פת לחמם של לומדי התורה כדי לדחוק ולהצר להם כדי שיעזבו את עולם התורה, תצא מכאן הקריאה לכל נדיבי עמנו, לתמוך בממונם ובכל מאודם בקיום הישיבות והכוללים ביתר שאת, ויבורכו באושר ועושר וכל מילי דמיטב".