5 צפייה בגלריה
המבנה נותר כשהיה: "הבית היהודי" בצ'רנוביץ', אוקראינה אז והיום
המבנה נותר כשהיה: "הבית היהודי" בצ'רנוביץ', אוקראינה אז והיום
המבנה נותר כשהיה: "הבית היהודי" בצ'רנוביץ', אוקראינה אז והיום
80 שנה לאחר שנלקח על ידי הנאצים, ולאחר מכן הולאם על ידי הקומוניסטים – "הבית היהודי" ששימש כמרכז לרבבות יהודי מחוז צ'רנוביץ שבאוקראינה, חוזר לידי הקהילה היהודית. לאחר עשרות שנות מאבק מצד הקהילה היהודית, הבהיר מושל המחוז, סרגיי אוסאצ'וק, כי הבניין בן 114 השנים ישוב לבעליו – הקהילה - במהלך אירועי ההנצחה ההיסטוריים לציון "80 שנות טרגדיה" ולזכר נרצחי השואה במחוז.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הבניין שכולל חמש קומות ומרתף, נבנה בשנת 1908 ושימש כמרכז הקהילה היהודית בבוקובינה. עם הכיבוש בשנת 1941 השתלטו עליו הנאצים, וברחבה הסמוכה לבניין אספו הרומנים הפשיסטים, עוזריהם הנאמנים של הנאצים, מאות יהודים שנלקחו לגיא ההריגה. בזמן המלחמה נתלתה על הבניין תמונה גדולה של היטלר.
קראו עוד בערוץ היהדות:
אחרי השואה הולאם המבנה בידי הקומוניסטים, ושימש מרכז תרבות כללי. על חזיתו נכתב בגרמנית "הבית היהודי" ובעברית "בית ישראל". הבניין מעוטר בעמודים אמנותיים ופסלים מרהיבים ביופיים. במשך שנים ביקשה הקהילה היהודית לקבל לידיה את הנכס, אך רק כעת, כאמור, הפתיע מושל המחוז בהצהרה שהמבנה יחזור לידי היהודים.
עם הודעתו ולאחר אישור של אסיפת העירייה, נערכים בקהילה לקבל את הבניין ולהעביר אליו את בית הספר היהודי של המחוז, משרדי הקהילה, המוזיאון היהודי ועוד. הבניין ישמש אף כמרכז חינוכי ותרבותי לתועלת חברי הקהילה, שרידיה ברחבי העולם ותיירים.

המטרה הבאה: "הטמפל"

כיום חיים באזור כ-4,000 יהודים, אך עד לשואה היה מחוז בוקובינה (שמחציתו כיום היא אוקראינה ומחציתו רומניה) ביתם של עשרות-אלפי יהודים. בין היתר נולדו בו ח"כ יולי אדלשטיין, הוריה של נשיאת בג"ץ אסתר חיות, אביו של הזמר שלמה ארצי ועוד רבים.
5 צפייה בגלריה
הבית היהודי בוקובינה
הבית היהודי בוקובינה
מחוץ ל"בית היהודי" בצ'רנוביץ, בוקובינה
לאחר הכרזת המושל הוא נפגש עם השגריר הישראלי באוקראינה, יואל ליאון, שביקש כי גם בניין "הטמפל" המפואר וההיסטורי של צ'רנוביץ' יושב לקהילה. הטמפל היה בית הכנסת הגדול של צ'רנוביץ שנשרף חלקית בשנת 1941 ולימים הפך לבית קולנוע. המושל הבטיח כי יעשה "כל שביכולתנו להחזירו בקרוב".
הן "הבית היהודי" והן הטמפל הם מבנים יוצאי דופן ביופיים שנבנו בימי האימפריה האוסטרו-הונגרית. השגריר ליאון אמר לראש העיר כי לא יתכן שבמרכז העיר יש שני מבנים כל כך סמליים, שכולם יודעים כי הם שייכים לקהילה – אך ב-30 שנות עצמאות אוקראינה טרם חזרו לבעליהם.

"לחגוג את יהדותנו בגאון"

בין האירועים שהתקיימו בצ'רנוביץ' בשבוע שעבר, היה גם "מפגש זיכרון היסטורי" בפינת הרחובות בריאנסקה ופיזקולטורנה, במקום שבו ששכן איצטדיון "מכבי" שממנו גורשו אלפים מיהודי צ'רנוביץ בשנת 1941 אל מותם בגטאות ובמחנות בטרנסניסטריה. במקום הוצב שלט הנצחה ונישאו נאומים מרגשים על ידי השגריר הישראלי יואל ליאון, השגרירה הגרמנית לאוקראינה אנקה פהלדהושן והמושל אוסאצ'וק.
5 צפייה בגלריה
הבית היהודי בוקובינה
הבית היהודי בוקובינה
"בית ישראל"

5 צפייה בגלריה
הבית היהודי בוקובינה
הבית היהודי בוקובינה
מראה של המבנה העתיק בתקופות אחרות
באירועים השתתפו מאות נכבדים, אישי ציבור, חברי הקהילה היהודית ובראשם רב העיר מנחם מענדל גליצנשטיין, נשיא הקהילה לאוניד מילמן ושגריר ישראל. האירועים האחרים כללו מפגש זיכרון בכיכר אחרת שממנה הובלו אלפי יהודים נוספים - בדיוק לפני 80 שנה – אל מותם; תפילת ''יזכור'' בגיא ההריגה ליד העיירה בילא, בהובלת רב העיר ושגריר ישראל באוקראינה; תערוכת מוצגים היסטורית בניהול המוזיאון היהודי המקומי בהנהלת ניקולאי קושניר; פורום אינטלקטואלים לתולדות שואת יהודי בוקובינה, בהשתתפות יו"ר אגודת יהודי בוקבינה, יוחנן רון, פוליטיקאים, אנשי רוח ועיתונאים - ופסטיבל סרטי שואה שהתמקדו בזיכרון שואת בוקובינה. רבים מאירועים אלה התרחשו במבנה "הבית היהודי" ההיסטורי.
"לאירועים אלה ישנה מטרה נוספת", הסביר רבה הראשי של צ'רנוביץ ושליח חב"ד בעיר. "מעבר להנצחת קדושי השואה וציון המאורעות, עלינו להסתכל באומץ על התפשטות האנטישמיות בעולם, ולעשות הכול כדי שטרגדיה כזאת לא תתרחש שוב. עלינו לחגוג את יהדותנו בגאון, ללא פחד וללא מורא, להפיץ אור ולגרום לחושך להיעלם. עוצמת האירועים שצוינו כעת בעיר, בהשתתפות נציגי ממשל ואורחים מרחבי תבל, מוכיחה כי הדבר אפשרי ובידינו".
5 צפייה בגלריה
בית כנסת הטמפל שהפך לבית קולנוע
בית כנסת הטמפל שהפך לבית קולנוע
"הטמפל" - בית הכנסת הגדול שהפך לאולם קולנוע
ברחבי העולם, מפוזרים כיום עשרות-אלפי יהודים יוצאי וצאצאי העיר צ'רנוביץ ומחוז בוקובינה. רבים מהם צמאים למידע אודות שורשיהם וקרובי משפחתם שהתגוררו בעיר. לשירותם, הקימה הקהילה היהודית בעיר מיזם הנצחה, מסייע להם במגוון דרכים להנציח את יקיריהם ולגלות מידע אודותם.
ניתן ליצור קשר עם הקהילה במייל הבא: ‏‪jewishczernowitz@gmail.com‏