היוזמה להדרת הפוליטיקאים החרדים מהליך בחירת הדיינים לבתי הדין הרבניים, יורדת מסדר היום. הקואליציה החליטה לחזור בה מההצעה לתיקון החקיקה שנחשפה ב-ynet, ושנועדה להבטיח כי הכנסת תיוצג בוועדה הבוחרת על ידי נשים בלבד. במקום זאת, היא מקדמת כעת מהלך להגדלת מספר החברים באופן שיחליש את כוחה היחסי של האופוזיציה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על פי המצב החוקי הקיים, בוועדת הבחירה מכהנים (בין היתר) שר, שרה, חבר כנסת וחברת כנסת. התיקון שהוצע ביקש לבטל את החובה לייצוג נשי שוויוני הן לממשלה והן לפרלמנט, ובמקום זאת לקבוע כי שניים מהארבעה יהיו נשים. הממשלה מיהרה לאייש את המשבצות שלה בגברים (השר לשרותי דת, מתן כהנא, המוגדר בחוק כיו"ר הוועדה, ושר השיכון זאב אלקין), ובכך ניסתה לאלץ את הכנסת לבחור נשים בלבד. מכיוון שבש"ס וביהדות התורה מכהנים רק גברים, המשמעות היא כי שתי המפלגות לא יוכלו להיות מיוצגות בוועדה, העוסקת בנושא שמאוד חשוב להן ומזוהה איתן.

גם בצד הליברלי לא מרוצים

כעת, כאמור, לאור קשיים משפטיים שהתעוררו, ומחשש כי המהלך ייפסל בבג"ץ, תובא היום (ב') לדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת הצעה מתוקנת שגיבש היו"ר, ח"כ גלעד קריב, בשם הקואליציה, ולפיה יתווספו שני מקומות לוועדת הבחירה – האחד לנציג נוסף מהממשלה והשני לטוענת רבנית שתיבחר על ידי שר המשפטים – ומספר החברים בה יגדל מ-11 ל-13. התוצאה היא חיזוק כוחה היחסי של הקואליציה, וביטול הרוב החרדי שהיה נהוג בוועדה, בלי להדיר ממנה את אנשי ש"ס ויהדות התורה.
1 צפייה בגלריה
הוועדה לבחירת דיינים בעבר
הוועדה לבחירת דיינים בעבר
הוועדה לבחירת דיינים בעבר
אלא שלייעוץ המשפטי של ועדת החוקה היו הערות גם על הנוסח העדכני של ההצעה, בשל הגדלת ייצוג הממשלה על פני הכנסת (הן באופן ישיר, במינוי שר נוסף, והן בעקיפין, בהוספת טוענת רבנית הממונה על ידי שר), וכן בשל "דילול יחסי של כוח האופוזיציה".
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) טען כי "לאחר שבקואליציה הבינו שהצעתם לא תעמוד במבחן המשפטי, כפי שטענו לאורך כל הדרך, הם מבאים הצעה אחרת ומוכנים לעשות הכול כדי לפתור את המחלוקות ביניהם". מקלב רומז לכך שמטרת תיקוני החקיקה היא להבטיח את מקומו של זאב אלקין כאחד מנציגי הממשלה בוועדה, מבלי לפגוע בייצוג הנשי המחויב בחוק.
"אלה דברים שלא היו, וכעת נתפרים במיוחד למידות שלהם", הוסיף הח"כ החרדי. "הם מנסים לקחת את השלטון ולעשות בו כבתוך שלהם, למען אינטרסים אישיים, ג'ובים ומינויים למקורבים. זוהי שחיתות שלטונית".
יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה): "הצעת החוק שנוסחה על ידי ועל דעת שרי הממשלה, מונעת את הגבלת סמכותה של הכנסת לבחור את נציגיה ובו בזמן מתקנת עיוותים ארוכי שנים בוועדה למינוי דיינים. תיקון ההרכב יאפשר בחירת דיינים מתונים שקרובים בגישתם לחלקים נרחבים בציבור הישראלי"
גם תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה, המזוהה עם העמדה הליברלית, הסתייג מהמהלך שנועד לחזקה, ואמר: "מצד אחד, יש כאן הגדלה אמיתית של הייצוג הנשי, ומצד שני צריך להיזהר עם כוח עודף לממשלה". לדבריו, "גם מי שיושב היום בממשלה צריך לזכור שברגע שהחרדים יחזרו לקואליציה - יהיה להם עוד יותר כוח בוועדה".