יהודי לא מגרש יהודי: הרב הראשי לישראל, דוד לאו, מבהיר כי "בתי הכנסת פתוחים לכולם, תמיד" וכל הרוצה להתפלל בהם מוזמן לעשות כן, בלי קשר לדעותיו הפוליטיות ולהשקפת עולמו. על רקע הסערה סביב דברי יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ולפיהם חברי ממשלת בנט-לפיד צריכים להרגיש דחויים בבתי התפילה, אמר הרב לאו בריאיון לאולפן ynet: "תמיד אנחנו מחכים ושמחים לראות יהודים שבאים". לדבריו, "גם כשלא-יהודים באים, מקבלים אותם בצורה ראויה ומכובדת תמיד".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עם זאת הדגיש הרב הראשי, שהתנגד בעבר למהלכי הממשלה, כי אינו רוצה ואינו יכול להתבטא בנושאים פוליטיים שנויים במחלוקת. "למה אני צריך להכניס את בתי הכנסת בכלל לכל הסיפור הזה?" תהה. "אני לא רוצה להיכנס לנקודה, אני לא מתייחס לאמירות של פוליטיקאים שהיום אומרים כך ומחר אחרת... בתפקידי כנשיא בית הדין הרבני הגדול אני גם מנוע מלהתייחס לאמירות פוליטיות".

"בואו נכבד"

בסוגיית החמץ, שהביאה לערעור הקואליציה, ביקש הרב לאו מהציבור התחשבות: "זו לא הנחייה, זו לא הוראה – זו בקשה", הבהיר. "אנחנו מדינה יהודית, ויש לה סממנים יהודיים. כדי לא נגיע חלילה למצב שיש חמץ ברחוב בפרהסיה ובמקומות שאנשים נאלצים להיות בהם, כמו בית חולים, אני מבקש שנשתדל להימנע. כל אחד ינהג על פי החוק, אבל יש דברים שלא צריכים להסתכל בהם רק על החוק, אלא על האנושיות וההתחשבות".
1 צפייה בגלריה
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו. "יש דברים שלא צריכים להסתכל בהם רק על החוק, אלא על האנושיות"
(צילום: שלומי כהן)
"ביקרתי בקבר יתרו, לכבד את אחיי הדרוזים, וכשבאתי לשם חלצתי נעליים כדי לכבד אותם", אמר. "אני מכבד כל מנהג שקיים. בואו נכבד ונשאיר את הסממן של המדינה היהודית. זו פנייה, זו בקשה – לא הכרעה".
הרב לאו הגן על עמדת הרבנות בסוגיית החמץ בבתי החולים, ואמר כי "מדינה מתנהלת לא רק על פי רצון טוב, אלא גם על פי חוקים. כשאדם נוסע בנתיב ורוצה לפנות שמאלה, הוא צריך לוודא שהרמזור שמאלה ירוק ומאפשר לו לעשות זאת, ולא סומכים רק על הרצון הטוב של אנשים שבאים ממול או מהצד".
"בן גוריון קבע בקום המדינה את הדברים המהותיים כל כך שנוגעים לחמץ ולכשרות של נישואים", הזכיר, "חבל שמנסים לכרסם ולפגוע כל הזמן בדברים הללו. בכל ימיי אני משתדל תמיד לא לחפש את החוק אלא לחפש את החיבור. אנחנו שוכחים להתחשב אחד בשני".