השליטה החרדית במינוי דיינים מגיעה לסיומה: מליאת הכנסת אישרה הלילה (אור ליום ד') סופית את הצעת "חוק הדיינים" ברוב של 59 חברי כנסת מול 54, כשבועיים אחרי שנפל בהצבעה הקודמת בגלל טעות בהצבעה של יו"ר הכנסת מיקי לוי. "החוק יאפשר להתניע את תהליך בחירת הדיינים לבתי הדין", אמר השר לשירותי דת, מתן כהנא, בעקבות האישור.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מטרת החוק, שנחשף ב-ynet, היא לשנות את יחסי הכוחות בוועדה לבחירת דייני בתי הדין הרבניים, באופן שימנע את השליטה החרדית שהייתה נהוגה בה במשך שנים ויעניק רוב לנציגי הדתיים והחילונים. באמצעות החקיקה מבקשת הממשלה להביא למינויים של כמה שיותר רבנים ציונים ובוגרי צבא המעורבים בחברה הישראלית, בתקווה כי אלה ינהיגו קו הלכתי המצמצם את היתרון המובנה לגברים בדין הדתי, חותר לשוויון ופותר את מצוקת הנשים מסורבות הגט והעגונות.

חיזוק כוחה של הקואליציה בוועדה

כיום מכהנים בוועדה 11 חברים: שני שרים, שני חברי כנסת (נהוג שאחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה), שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שני נציגי לשכת עורכי הדין וטוענת רבנית הממונה על ידי השר לשירותי דת. כאשר ש"ס ויהדות התורה היו חלק מהקואליציה, הן דרשו כי אחד השרים ואחד הח"כים יהיה מטעמן - וקיבלו. כך, יחד עם הרבנים הראשיים והדיינים, הם הבטיחו רוב קבוע של שישה חרדים מול חמישה דתיים וחילונים, והמינויים היו בהתאם.
התיקון קובע כי מעתה יכלול הגוף הבוחר 13 חברים במקום 11, כאשר השניים הנוספים יהיו שר מהממשלה (שלישי במספר) וטוענת רבנית שתיבחר על ידי השר לשירותי דת. התוצאה: חיזוק כוחה היחסי של הקואליציה, וביטול הרוב החרדי שהיה נהוג בוועדה, בלי להדיר ממנה את אנשי ש"ס ויהדות התורה כפי שביקשו יוזמי החוק בגירסתו המקורית.
"הוועדה למינוי דיינים בראשותי תבחר דיינים מצויינים שיתנו שירות מעולה לאזרחי מדינת ישראל", אמר השר כהנא. "סוג הכיפה שלראשם וארץ המוצא של הוריהם לא יהוו יותר שיקול".