אחרי שגינה את השתלטות החרד"לים על רחבת התפילה השוויונית בכותל המערבי, בליל ט' באב, הרב אליעזר מלמד ממשיך במסעו לפיוס הזרמים הליברליים: ל-ynet נודע כי הרב מלמד, רב היישוב הר ברכה וראש הישיבה בו, אירח בשבוע שעבר בביתו שבשומרון את מנכ"לית התנועה המסורתית, רקפת גינסברג, למפגש פסגה נדיר בין רב אורתודוכסי בכיר למנהיגה קונסרבטיבית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב מלמד, מפוסקי ההלכה הבולטים בציונות הדתית, מוביל בשנים האחרונות קו אמיץ המתנגד לחרם שנקטו רבנים במחנהו נגד הזרמים הליברליים ונציגיהם, והוא סופג על כך ביקורת חריפה מהאגף השמרני בציבור הדתי. העימותים ברחבת הכותל בחודש שעבר, בניסיון להדיר ממנה מתפללים רפורמים וקונסרבטיבים דווקא ביום שבו עם ישראל מתאבל על בית המקדש שנחרב בגלל שנאת חינם, זעזעו את מלמד עוד יותר, והוא גינה את הפעילים והארגונים החרד"ליים שהיו אחראים לכך.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כעת, כאמור, נפגש הרב עם המנכ"לית גינסברג, שביקשה לתמוך בו ולהודות לו על ההתייצבות לצד אנשיה. הרב מלמד ורעייתו הרבנית ענבל אירחו אותה בביתם ביום ג' שעבר, בצעד שעשוי ללבות עוד יותר את ההתקפות עליו מצד החוגים השמרניים, בעקבות החיבוק שהוא מעניק לליברלים והסובלנות שהוא מפגין כלפיהם.

"לא באנו לשכנע זה את זה"

גינסברג אמרה ל-ynet כי היא מרגישה ש"אנחנו נמצאים על פי תהום" עד כדי "סכנה קיומית" בעקבות האירועים האחרונים, ולכן הפגישה לא נועדה לצרכים פוליטיים, לוויכוח מי צודק או "לעשות כותרות" - אלא "נולדה מתוך אחריות והבנה שאנחנו נמצאים אחרי שבר, וצריכים לקחת אחריות על אחדות ישראל ועל אהבת ישראל".
2 צפייה בגלריה
הרב אליעזר מלמד
הרב אליעזר מלמד
הרב אליעזר מלמד ומנכ"לית התנועה המסורתית, רקפת גינסברג
(צילום: נריה דוד בינשטוק, דוברות התנועה המסורתית)
"השיח שלי עם הרב והרבנית היה בין שלושה אנשים שדואגים לעתיד המשותף ומחויבים להפחתת העוינות בין חלקי העם", הוסיפה מנכ"לית התנועה המסורתית. "לא דיברנו על היהדות, אלא על בני אדם. התחושה הייתה שאנחנו לומדים להכיר ולהקשיב, ושהדברים באים מן הלב. הם אירחו אותי אצלם בבית באופן שממש ריגש אותי".
הבכירה הקונסרבטיבית עקבה בתקופה האחרונה אחר ריכוך היחס של הרב מלמד כלפי הזרמים הליברליים והביקורת שספג על כך בעולם הרבני, וראתה צורך להתייצב לצדו. "באתי פשוט לומר לו תודה על האומץ הציבורי ולתמוך בו", אמרה. "אני יודעת שיש עוד אחרים שחושבים כמוהו וחוששים לדבר - ואנחנו צריכים לחזק אותם".
"לא באנו לשכנע זה את זה", הדגישה גינסברג. "הוא ימשיך להיות אורתודוכס באמונתו ובתפיסתו ואני מכבדת אותו. זה לא רלוונטי כרגע. באנו רק לומר שחשוב להיפגש ולדבר ולמצוא את הדרך לשמור על אחדות עם ישראל, הערך החשוב ביותר כרגע - וזה תפקיד של שני הצדדים. לצערי האחדות הזו כבר לא מובנת מאליה.
"היו לנו בשיחה הרבה חילוקי דעות, אבל זה לא שינה לרגע את התחושה שאנחנו אחים ושהאחריות על המשותף גדולה יותר מהמאבק", סיכמה המנכ"לית. "זה מבחינתי הדבר המשמעותי, וזו הייתה שם החוויה הרגשית של שלושתנו".

"מגמתם של הרפורמים לשמור על הזהות היהודית"

הרב אליעזר מלמד, מצדו, הקדיש בסוף השבוע האחרון את מדורו ההלכתי בעיתון הדתי "בשבע", ללימוד זכות על הרפורמים והקונסרבטיבים, להגנה עליהם מפני המחרימים ולמתן לגיטימציה להידברות ושיתופי פעולה עמם.
2 צפייה בגלריה
הרב אליעזר מלמד
הרב אליעזר מלמד
הרב אליעזר מלמד
(צילום: נריה דוד בינשטוק)
הוא כתב כי "הרפורמים, ויותר מהם הקונסרבטיבים, רוצים לשמור על זהותם היהודית", וגם אם הם חוטאים, הרי ש"החטאים של התנועות השונות נובעים מחיפוש אמת ומוסר, ויש בהם צד של צדיקות". בהתאם לכך, קבע הרב כי "יש לנהל את הוויכוח איתם בכבוד, וללמוד מהטוב שבהם".
"הדיבור על החרמת התנועה ומנהיגיה עוקרת בפועל את מצוות אהבת ישראל, שהיא כלל גדול בתורה, ופוגעת כחרב בלב האומה", הוסיף הרב. "צריך לנהל את הוויכוח לפי כללי דרך ארץ, ולא בסגנון של חרמות, מלחמה ואלימות, הן מצד שכך נכון ומוסרי - והן מצד שכך מועיל יותר מבחינה ציבורית וחינוכית".
ועוד: "יש רפורמים שתומכים בשונאי מדינת ישראל, ודווקא מפני כך אני יותר מעריך ואוהב את מי שעלה לארץ ואת מי שפוקד את הכותל. ובכל אופן, גם מי שרחקו מאיתנו מאוד – כל עוד הם חפצים באיזו אחווה עימנו, מצווה להושיט להם יד ולקוות שיושיטו לנו יד בחזרה. כולנו אחים, כולנו בנים של ה'".
על הטענה כי אנשי התנועות "מעודדים התבוללות", כתב הרב מלמד: "מגמתם של הרפורמים לשמור על הזהות היהודית. לכן בתחילה התנגדו לנישואים עם גויים. כשראו שאין ביכולתם לעצור את סחף ההתבוללות, ובכל מקרה יהודי שרוצה להינשא לגוי, יעשה זאת - עמדו בפניהם שתי אפשרויות: להוציאם מהקהילה או להכיר בנישואין המעורבים. הם בחרו להכיל נישואי תערובת ולצרפם לקהילה. מובן שלהלכה אסור להסכים לנישואי תערובת, ומי שלא עבר גיור כהלכה איננו יהודי. אולם לא ניתן לטעון שהם מעודדים התבוללות".