הקרב על הגיור הולך ומתחמם: מתנגדי הרפורמה שמקדמת הממשלה להגברת התחרות בין הרבנים במטרה להקל על המתגיירים השיקו קמפיין הסברה נגד המהלך, ובו הם טוענים כי העולים לישראל בשנים האחרונות אינם מגיעים ארצה ממניעים יהודיים או ציוניים – אלא מנצלים לרעה את חוק השבות במטרה ליהנות מזכויות כלכליות וסוציאליות שמדינת ישראל מעניקה לאזרחיה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
על פי ההצעה שגיבשה הקואליציה, סמכויות הגיור הממלכתי, הנמצאות כיום רק בידי בתי דין הכפופים לרבנות הראשית, יינתנו גם לרבני עיר, ובהם כאלה המקלים ממנה בהלכה, במטרה לאפשר לכמה שיותר "חסרי דת" להתגייר. "קהל היעד" של המהלך: מאות-אלפי עולים וצאצאיהם שעלו ארצה כבנים או נכדים של יהודים מכוח חוק השבות, אך אינם מוכרים כיהודים בעצמם – רובם הגדול יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר.

עקיצה נגד "ישראל ביתנו"

ארגון "חותם", ממובילי המאבק נגד הרפורמה, הפיק כאמור סרטון אנימציה המופץ ברשתות החברתיות, ובו נטען ביחס לעולים כי "לא כל כך ברור למה הם זכאים (לשבות)". בתשדיר נשמע הקריין אומר כי "החוק הפך לדרך קלה להשגת תעודת זהות כחולה לאוליגרכים, ולקבלת טיפול רפואי חינם וחבילת קליטה שמנה לפליטים ולמשפרי דיור, וכמובן – זו גם דרך מצוינת להוסיף כוח פוליטי למפלגות מסוימות", כאשר התמונה הנלווית מסגירה כי כוונת הכותבים, כצפוי, היא ל"ישראל ביתנו".
1 צפייה בגלריה
הקמפיין נגד הרפורמה בגיור
הקמפיין נגד הרפורמה בגיור
הקימו דוכן דמה במסגרת המחאה. הקמפיין נגד הרפורמה בגיור
(צילום: ארגון חותם)
לשיטת "חותם", במקום לסתום את הפרצות בחוק השבות ולפתור את הבעיה מן השורש, הממשלה "פותחת דוכני גיור", ומובילה "לכניסה מאסיבית של מיליוני משפרי דיור מרחבי העולם, שכעת ייפתח בפניהם מסלול אזרוח מהיר".
בסרטון האנימציה נראות דמויותיהם של שר האוצר אביגדור ליברמן, השר לשירותי דת מתן כהנא, ויו"ר ועדת החוקה, הרב הרפורמי גלעד קריב – כדיילים בעמדת "גיור אקספרס", ולצידם מדפסת המנפיקה תעודות המרת דת לכל מבקש – בלי לבחון את התאמתו לכך. מוקדם יותר השבוע הציב הארגון דוכן דמה כזה בדרום תל אביב, ו"גייר" מסתננים אפריקנים החיים באזור ועוברי אורח.
"רפורמה ליהדות? לא אצלנו", מכריז הקריין בסיום התשדיר, ומעיר כי המהלך שמובילה הממשלה מצטרף לצעדים נוספים מצדה הפוגעים בזהותה היהודית של המדינה, כמו פתיחת שוק הכשרות לתחרות, קידום מתווה הכותל והניסיונות לאשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

"נחיה עם ספרי יוחסין"

מנכ"ל "חותם", עמיטל בראלי, האשים כי מתן כהנא וגלעד קריב מעוניינים ב"גיור אקספרס מכל כל הבא ליד, כולל עובדים זרים, מסתננים ושוהים בלתי חוקיים", וטען כי הרפורמה תתגלה כ"פגיעה אנושה בהמשך העם היהודי", ותביא ל"נישואי תערובת במדינת ישראל בקנה מידה קטסטרופלי".
"כאילו לא די למדינת ישראל בעלייה האינטנסיבית של גויים מכוח חוק השבות", הוסיף בראלי, "מדינת ישראל, על פי כהנא, תצטרך להתמודד עם מיליונים של מבקשי עבודה שיבואו ליהנות ממנעמי האזרחות הישראלית".
הוא הזהיר: "ברגע שהמתגיירים מכל הבא ליד יירשמו כיהודים בגיורי כהנא, לא ניתן יהיה לדעת מי עבר גיור אמיתי והוא גר צדק – ומי עבר גיורי אינסטנט. כל מי שלא ירצה להתבולל, יצטרך להתחתן על פי ספרי יוחסין הנקיים מגיורי כהנא. יהיו כאן אלפי פסולי חיתון, הדבר יביא לשבטים-שבטים, ולא לעם אחד עם גיור אחד כמו שהיה עד היום".