סקר נרחב שערך משרד הבריאות ב-121 מקוואות טהרה ברחבי הארץ מעלה תוצאות מטרידות עבור הנשים הטובלות: 90% מדגימות המים שניטלו מבורות הטבילה לא עמדו בדרישות ערכי הסף שנקבעו בתקנות רישוי עסקים למקוואות, ובמיוחד בלט ריכוז הכלור במקוואות, שבכמעט מחצית מהם – 44% – היה גבוה מהערך המותר, וב-20% מהם נמוך ממנו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המחקר נערך במגוון מקוואות בכ-44 יישובים (בחלק מהערים הגדולות – בכמה מקוואות שנמצאים באותו יישוב). בדו"ח משרד הבריאות הוסיפו ופירטו כי אחוז החריגות בכל המדדים בסקר גבוה משמעותית מהערכים שדווחו במהלך השנים 2021-2019 בדיגום השגרתי. עם זאת, אחוז הסיכון לזיהומים נמוך יחסית, והסיבה, לפי משרד הבריאות – "ככל הנראה בשל ריכוזי חומר חיטוי גבוהים מהמותר". עוד הוסיפו כי "ריכוז חומר החיטוי – הכלור החופשי (הפעיל) – ברוב בורות הטבילה נמצא לא תקין".

היקף בדיקות המים "אינו מספק"

המסקנות של משרד הבריאות מותחות ביקורת אף על כוח האדם המפעיל את המקוואות, ומציינות כי הוא "אינו מספיק מיומן ומקצועי". עוד מציינים שם, כי "איכות המים במקוואות שהשתתפו בסקר אינו משביע רצון", וכי "מהימנותן והיקפן של בדיקות איכות מים בשגרה אינו מספק".
1 צפייה בגלריה
מקווה בבני ברק
מקווה בבני ברק
מקווה טהרה
(אילוסטרציה: לירון נגלר-כהן)
במשרד הסבירו כי הסקר נערך בתקופת הקורונה שבה חלה עלייה במודעות לשמירת תנאי תברואה נאותים אצל ציבור הטובלות והטובלים, רשויות מקומיות, מועצות דתיות ועמותות המעוניינות בשיפור מצב התברואה של המקוואות. הם המליצו "לפעול לקידום הסדרת רישיונות עסק לכלל המקוואות (גברים ונשים), לאכיפת התקנות, להדרכה ולהכשרת מפעילי המקוואות – הן כוח אדם טכני והן הכשרת בלניות – לשמירה על תנאי תברואה נאותים של מבנה המקווה ושל איכות המים". עוד המליצו על "הגברת בקרה ופיקוח".
מהמשרד לשירותי דת מסרו בתגובה: "המשרד יקבל את ממצאי הדו"ח וילמד אותם. עמדת המשרד היא שהמקוואות צריכים להחזיק ברישיון עסק, והוא פועל מול המועצות הדתיות בנושא".
בפורום הנשים הדתיות "קולך" אמרו, בתגובה לממצאי הדו"ח, כי "אלה מגלים את מקומן של נשים בסדר העדיפויות של שירותי הדת, וההשלכות לכך על בריאותן ורווחתן. מידע זה מחזק שוב את הדחיפות בייצוג משמעותי של נשים במועצות הדתיות ברשויות המקומיות".
הן קראו למשרד הבריאות "להחמיר את האכיפה", ודרשו מהמועצות הדתיות "להתעשת ולכבד את הנשים הערים והיישובים שבאחריותן – ולעמוד על כל זכויותיהן כתושבות המקום. אנחנו קוראות לכן נשים, היום יותר מתמיד, להירתם ולהצטרף למועצות הדתיות ביישובים שלכן ואף לעמוד בראשן. כשיש ייצוג – יש השפעה".