16,388 בדיקות נערכו בנתב"ג לחוזרים מאומן בימים חמישי ושישי בסוף השבוע, וכבר למעלה מ-1,400 מהם נמצאו חיוביים בבדיקות הקורונה עם נחיתתם בישראל. יש לציין כי זהו נתון ראשוני שעלול להשתנות ולהתעדכן בהמשך, והוא כולל את כלל השבים מהעיירה האוקראינית לאחר הילולת ראש השנה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כ-27 אלף בדיקות PCR נערכו בנתב"ג בתאריכים 9-10 לספטמבר, 16,388 מתוכן לשבים מאומן - וכעת זורמות התוצאות: כ-1,500 מכלל הנבדקים נמצאו עד כה מאומתים לקורונה, אך למעלה מ-1,400 מתוכם - הרוב המוחלט - שבו מאומן. אתמול (יום ו') דווח כי מספר הישראלים המאומתים לקורונה ששבו מאומן עומד על 156 בני אדם, אך הערב מתברר כבר נתון גבוה וחמור בהרבה. 117 מהם זומנו לחקירה בחשד לזיוף תוצאות הבדיקה. את הבדיקות מבצעת חברת פמי פרימיום, והן נעשות מיד עם נחיתתם של כלל השבים לישראל באוהל מיוחד.
קראו עוד בערוץ היהדות:
ביום ה' – יממה לאחר סיום הילולת ראש השנה סביב קברו של רבי נחמן מברסלב בעיירה אומן – נחשף ב-ynet כי אחוז המאומתים מקרב המאמינים באומן גבוה במיוחד, ועומד על כ-13.5% בבדיקות שערך מד"א למבקשים לחזור ארצה. עוד התריעו גורמים יודעי דבר מפני חשש מתעשיית זיופים שעוקפת את הבדיקות הרשמיות – וזמן קצר לאחר מכן אישרה המשטרה כי מאות חוזרים מאומן חשודים בזיוף אישורי בדיקה שלילית לקורונה.
ראש הממשלה, נפתלי בנט, הודיע כי נגד זייפני הקורונה תיפתח חקירת משטרה ויינקטו הליכים פליליים. עוד קודם להודעתו של בנט אמרו במשטרה כי צפויים נגדם הליכים פליליים על הפצת מחלה.

פרופ' זרקא הזהיר - איש לא הקשיב

במכתב פנימי שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי כבר לפני חודש הזהיר פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, את מקבלי ההחלטות מפני קיום ההילולה באומן, ובניגוד לשפה המתונה שבה הוא מקפיד להשתמש בכל הנוגע לקהילה החרדית – קבע כי אזור ההילולה הוא "מוקד אפשרי להדבקה המונית", והזהיר מפני השלכות אפידמיולוגיות קשות על כלל האוכלוסייה.
1 צפייה בגלריה
חסידים חוזרים מאומן
חסידים חוזרים מאומן
חסידים חוזרים מאומן
( צילום: AFP)
הפנייה נשלחה בתחילת החודש לצורך אישור תקצוב ומימון המשלחת של מד"א. "אירוע זה הינו מפגש רב משתתפים, המתקיים בצפיפות גבוהה ואינו נאכף בהתאם למתווה התו הירוק המתקיים במדינת ישראל", כתב הפרויקטור. "סביבת קברו של הרבי ודרכי ההגעה אליו וממנו מהווים מוקד ומקור אפשרי להדבקה המונית".
בהמשך כתב זרקא כי "השבים מאומן, אזרחים מכל חלקי הארץ, צפויים להגיע לבתי הכנסת במהלך ראש השנה ויום הכיפורים. ישנו חשש מהותי כי בשובם הם יכולים להצית גל תחלואה חדש ולייבא וריאנטים חדשים לישראל".

התקשורת באומן: "הררי אשפה"

כ-30 אלף חסידים עשו את ראש השנה באומן שבאוקראינה, בתפילות ליד ציון קברו של רבי נחמן מברסלב. הם אובטחו על ידי כאלף שוטרים אוקראינים ועוד 11 שוטרים ישראלים שהגיעו למקום. אתמול (יום ד') נרשמו עומסים כבדים בעמדות בדיקות הקורונה שנפתחו בעיירה. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הגיע לפקח על המבצע.

מרבית המתפללים הגיעו מישראל, אך באומן שהו גם מאמינים ממצרפת, בריטניה, קנדה, ארה"ב ומדינות נוספות. בין המאמינים הישראלים – כעשרת-אלפים שהקדימו את הגעתם לאומן השנה, מחשש להגבלת הטיסות, וחלקם שהו שם אף חודש עם בני משפחותיהם.
המשטרה המקומית דיווחה על כמה תקריות של זיוף תעודות מתחסן ובדיקות קורונה. תושבים מקומיים התלוננו על כך שהחסידים לא נשמעו להנחיות, ונמנעו מלעטות מסכות. בתקשורת האוקראינים נראו תמונות על הררי אשפה שנערמו באומן – במיוחד באזור פושקינה, הרחוב המרכזי שבו נמצא גם ציון הקבר.