ההיסטוריונית והחוקרת, פרופ' דברה ליפשטדט (74), נבחרה לתפקיד השליחה המיוחדת הראשונה של הממשל האמריקני לניטור ולמלחמה באנטישמיות. ליפשטט הייתה אחד השמות הבולטים לתפקיד, כפי שפורסם לפני שבוע, בדברים שאמרה מליסה רוג'רס, בכירה בבית הלבן, במפגש חירום של ארגון הפדרציות היהודיות (JFNA)בעקבות העלייה החריפה באנטישמיות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ליפשטט תקבל מעמד המקביל לשגריר, כפי שהוחלט בינואר האחרון, כך שהדיווח יעבור ישירות למחלקת המדינה. תקציב הפעילות למשרד הורחב מאוד, ושר החוץ, אנטוני בלינקן, אמר בחודש יוני האחרון למחוקקים כי הוא מצפה שהמועמד לתפקיד יעמוד בפני הסנאט "בקרוב מאוד-מאוד".

"לבחור בין ישראל לערכים ליברליים"

ליפשטדט היא חוקרת שואה מהמפורסמות בעולם, שמונתה בשנת 1994 ליועצת המוזיאון האמריקני להנצחת השואה. היא מכהנת כפרופ' בחוג ללימודי יהדות מודרנית ובחוג לימודי השואה באוניברסיטת אמורי שבאטלנטה, ג'ורג'יה. בשנת 1986 פרסמה את ספרה: "מעבר לאמונה: התקשורת האמריקנית והופעתה של השואה 1945-1933", המתאר כיצד התעלמה התקשורת בארה"ב מידיעות אודות השואה במהלך שנות מלחמת העולם השנייה.
ב-1993 יצא סיפרה "מכחישים את השואה: ההתקפה המתגברת על האמת והזיכרון", הנלחם נגד מכחישי השואה (הספר זכה ב-1994 בפרס כבוד מטעם המרכז הלאומי לספרות יהודית). בקרב הציבור הרחב מוכרת ליפשטדט בעיקר על רקע הופעתה בתיק משפטי בריטי-ציוני, שבו נלחמה בהצלחה בתביעת דיבה שהגיש מכחיש השואה והסופר הבריטי, דיוויד אירווינג. בספטמבר 2016 יצא לאקרנים הסרט "הכחשה" (Denial) המתבסס על המקרה.

בריאיון ל-ynet לפני כשלוש שנים, אמרה ליפשטט כי "האנטישמיות באקדמיה כיום מגיעה בעיקר מהשמאל, ולא סתם - השמאל הקיצוני, כך שתלמידים שהם יותר פרוגרסיבים בדעותיהם ותומכים במסרים אקולוגיים או אנטי-גזעניים, נאמר להם שהם צריכים לבחור בזה או בישראל, אין אמצע. וזה מצב מאוד מסובך שיש להתייחס אליו".
שר החוץ, יאיר לפיד, בירך על מינויה של פרופ' ליפשטט ואמר כי הוא "מצפה לשלב כוחות עימה כדי להילחם באנטישמיות". לפיד נפגש היום עם מקבילה הקנדי למאבק באנטישמיות, פרופ' אירווין קוטלר, שאותו כינה "מנהיג אמיתי במאבק העולמי למען זכויות אדם ונגד האנטישמיות".