ראש הממשלה, יאיר לפיד, מזהיר כי סגירת משרדי הסוכנות היהודית תהיה אירוע חמור שישליך על היחסים עם רוסיה. "היחסים הללו חשובים לישראל", אמר לפיד בדיון שכינס בלשכתו, בנושא פעילות הסוכנות ברוסיה. "הקהילה היהודית במדינה גדולה וחשובה, ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
זהו הדיון השני שלפיד מקיים בנושא בתוך ארבעה ימים, מאז פורסמו דיווחים ברוסיה כי השלטון במוסקבה דורש להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטח המדינה. יצוין כי בסוכנות שקלו להפסיק בעצמם את הפעילות בתחילת החודש, לאחר שהממשל הרוסי דרש לקבל מידע על יהודים שרוצים לעלות ארצה. הדיון כונס לבקשתה של שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, והשתתפו בו, בין השאר, שר האוצר אביגדור ליברמן – ושר הבינוי והשיכון, זאב אלקין.

"מניעים פוליטיים"

ראש הממשלה הנחה את המשלחת המשפטית, בראשות סגנית היועצת המשפטית של משרד החוץ, תמר קפמן – להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות, ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי, במקביל להמשך קידום דיאלוג מדיני בנושא בדרג בכיר. המשלחת הייתה אמורה לצאת היום (א'), אך טרם התקבל אור ירוק מרוסיה. עוד סוכם בדיון אצל לפיד, כי מנכ"ל משרד החוץ ימשיך לתכלל את הנושא מול כלל הגורמים.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה לפיד ונשיא רוסיה פוטין
(צילום: מארק ישראל סלם, AP)
שרת העלייה והקליטה אמרה כי היא מאמינה שהמשבר ייפתר, ואולם גורמים בכירים שמעורים בנושא אומרים כי עד שלא תהיה התערבות של הדרג המדיני, הפרשה לא תסתיים. לדבריהם, האיומים על הסוכנות היהודית מגיעים ממניעים פוליטיים, לא משפטיים, בשל כעסה של רוסיה על ישראל.
סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה לפני כמה ימים כי משרד המשפטים במוסקבה דורש להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בשטח רוסיה. על פי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, דרישת משרד המשפטים, שהוגשה לבית המשפט המחוזי במוסקבה, קשורה ל"הפרות לא מוגדרות של החוק הרוסי".
בסוכנות היהודית נשקלה כבר האפשרות להפסיק את הפעילות ברוסיה, נוכח דרישות חדשות של ממשלת רוסיה לקבל מידע על פעילותה במדינה. בתחילת החודש התקבל במשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה מכתב מהרשויות, ובו הערות וביקורת בנושאים שנבדקו. בסוכנות היהודית הבהירו כי המכתב הצביע על בעיות ש"נמצאו בביקורת, ושיש להן השלכות משפטיות אפשריות".