ראש השנה בפתח, ואלפי ישראלים עושים את דרכם לאוקראינה כדי להשתטח על קברו של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן, ולקיים שם את תפילות הימים הנוראים, כמסורת החסידות. למרות אזהרת המסע המפורשות של משרד החוץ, וההבהרה מצד רוסיה כי לא תוכל לערוב לביטחונם – החליטו רבים לצאת בכל זאת למדינה המופגזת, וכמו במגפה – כך במלחמה, להתעלם מההתרעות הרשמיות. לשיטתם, מדובר בסיכון מחושב, שכן היעד נמצא במרחק מאות קילומטרים ממוקדי הקרבות, ולכן ציווי הצדיק לפקוד את קברו דווקא ביום זה, גובר על חובת הזהירות מפני האיום הביטחוני.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפי אומדנים לא רשמיים של הרשויות באוקראינה, כ-8,000 מאמינים, רובם מישראל, כבר נמצאים באומן, וההערכה היא שמספרם יגיע ל-12 אלף עד כניסת החג ביום ראשון בערב – כשליש מהבאים למקום בשנים רגילות. הפעם, בשל סגירת השמים, הם נכנסים למדינה קרקעית, דרך שכנותיה (ובעיקר מולדובה) – מסע שיכול לארוך גם 10 ו-15 שעות. נהירת החסידים הביאה להתייקרות במחירי הטיסות, שבחלק מהמקרים הגיעו לכ-1,500 דולר, אבל מבחינת הגרעין הקשה של חסידים אין מקום לפשרות, והם מוכנים גם לצעוד יממות ברגל, לשלם הון עתק ואף "למסור את הנפש" לשם קיום המנהג.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בין היוצאים לאוקראינה – הרב שלום ארוש, מהמנהיגים הבכירים של חסידות ברסלב, ואיתו כ-700 תלמידים ובני קהילתו. "אנחנו לא בעלי מחלוקת, ומעולם לא שמעת ממני דברים כאלה", אמר הרב בשיחה מיוחדת ל-ynet, על החלטתו לנסוע למרות האזהרות. "אני מכבד את כולם, אוהב את כולם ומתפלל עליהם, אבל בדבר הזה שרבנו ציווה עלינו – אנחנו שומעים רק לו".
4 צפייה בגלריה
הרב שלום ארוש
הרב שלום ארוש
הרב שלום ארוש
(צילום: אורות)
לדבריו, רבי נחמן השביע את חסידיו להתפלל על קברו בכל ראש השנה, והוסיף שגם אם הוא עצמו יאמר להם בהזדמנות אחרת שאין זו חובה – אל להם לשמוע לו. "כתוב בתורה הקדושה 'לא תסור' ממה שהצדיק אומר – אפילו אם יאמר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין – וזו מצווה מהתורה", הסביר הרב ארוש. "אמונת חכמים היא דבר יותר גדול מכל יסודות התורה הקדושה. אנחנו באמת רואים שאנשים ששוכחים מהצדיק, רחוקים גם מעיקר היהדות".
ומן הכלל אל הפרט: "רבנו אמר שאין דבר גדול מלהיות אצלו בראש השנה, וככה חסידי ברסלב עשו בכול הדורות במסירות נפש. גם אני נסעתי לאומן כל השנים, כולל בקורונה. אפילו מצווה קטנה אסור לבטל – אז את המצווה הכי גדולה בעולם?!"

"פוטין? הוא לא מופיע בסידור שלי"

על המצב הביטחוני אמר הרב: "הילדים שלי, החתנים שלי, הנכדים שלי וחלק מהתלמידים שלי הגיעו לאומן כמה ימים לפניי, יחד עם עוד אלפים, וכולם צחקו על האזהרות ואמרו שאין שום דבר מסוכן בדרכים ושהמלחמה רחוקה משם. הם כולם מדברים שטויות, פוטין והמדינה. אחד אמר לי: 'ומה אם הוא יחליט לירות לשם טילים?' אמרתי לו: 'סליחה, בתורה שלי ובסידור שלי לא ראיתי את השם פוטין – רק את הקדוש ברוך-הוא. אצלך בתנ"ך או בגמרא הוא מופיע? לא'".
4 צפייה בגלריה
תרגול של הכוחות המיוחדים באזור אומן
תרגול של הכוחות המיוחדים באזור אומן
תרגול של הכוחות המיוחדים באזור אומן, לקראת ההילולה בראש השנה
(צילום: שירות הביטחון האוקראיני SBU)
"אני יודע שאין עוד מלבדו. אין מי שעושה הכול, מלבד ה'. מי קובע? פוטין קובע? לכל כדור יש כתובת, ולנו יש שמירה עליונה שבוודאי שום דבר לא יקרה", סיכם הרב ארוש. "עם ישראל ממש צדיקים. אם מקיימים את דברי רבנו, יש ממה לפחד? הכול שטויות". ועם זאת, אמר כי אין כפייה על החסידים להצטרף לנסיעה. "מי שמפחד, אני אומר לו: נתפלל עליך. אנחנו לא מכריחים את אף אחד. מי שיש לו אמונה בצדיק, לא מפחד משום דבר, ורק מי שאין לו יכול לפחד. אבל מה נעשה? כמו שיש הרבה יהודים שרחוקים מהתורה ומהמצוות, ככה יש אנשים שרחוקים מהצדיק. מה אני יכול לעשות".
אחד מתלמידיו הקרובים של ארוש, שהצטרף לנסיעה ומלווה את הרב, תיאר גם הוא אווירה שגרתית במחוז זה של אוקראינה. "היינו בדרכים כמעט 10 שעות במונית, והכול עבר חלק", סיפר. "המעברים פתוחים, הנסיעה שלווה, כל החנויות פתוחות, אין רכבי צבא בכבישים – הכול רגוע אפילו יותר מכל שנה אחרת. אלה דברים שראיתי בעיניים שלי".
"סתם הפחידו את האנשים", הוסיף החסיד. "אנחנו כאן עם כל הקהילה, והכול יפה וטוב. נכון שעלול חלילה לקרות משהו לא צפוי, ואנחנו מכבדים את השלטונות שנזהרים, אבל הם הגזימו בהפחדות האלו. לא יפה להגיד לנו 'תכינו צוואה'. כשיש אצלנו מלחמה בעזה – גם אז אומרים למי שמטייל בצפון שיכין צוואה? וכאן, באומן, המרחק ממוקדי הלחימה הוא הרבה יותר גדול".
לעומתם, הרב הראשי של אוקראינה, משה אסמן, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא ממליץ שלא להגיע השנה למדינה. "אני חוזר ואומר, זה מסוכן. זו מלחמה. בנוסף, לאוקראינים אין די כוח להבטיח את שלומם של מי שמגיעים לאומן. כל שנה יש מאות ואפילו אלפי שוטרים וחיילים ששומרים, ועכשיו כולם במלחמה".
4 צפייה בגלריה
הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, עם החיילים
הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, עם החיילים
הרב משה אסמן עם חיילים אוקראינים
הרב אסמן מודאג גם מכוונותיה של רוסיה: "אני רוצה להזכיר שדוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכארובה, אמרה ימים ספורים לפני פרוץ המלחמה שלא יהיה כלום. בכל פעם שרוסים אומרים שהם לא יעשו משהו, הם עושים בדיוק אותו, ומאשימים בכך את האוקראינים... הלוואי שאני טועה ושום דבר לא יקרה, בעזרת ה', אבל אנחנו צריכים לזכור שזה חיים של אנשים. כבר אמרו לי ש-15 אלף כרטיסי טיסה כבר נמכרו".