לראשונה: איגוד קהילות יהודיות במפרץ הפרסי, שיאחד שש קהילות יהודיות - איחוד האמירויות, כווית, בחריין, עומאן, קטאר וסעודיה. האיגוד הודיע על הקמת "בית הדין של חצי האי ערב", שיהיה בית הדין הרבני הראשון במפרץ ויעסוק בדיני אישות, ירושה וממונות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"איגוד הקהילות היהודיות במפרץ" יהיה הראשון שיאגד את כל הקהילות תחת גוף אחד (AGJC), ותפקידו יהיה לטפח חיים יהודיים במפרץ. הקמת בית הדין הרבני הראשון באזור היא הפעולה הראשונה שמבצע האיגוד, והקמתו זכתה לברכת הרשויות המקומיות.
בראש איגוד הקהילות היהודיות במפרץ יעמדו הרב אלי עבאדי מדובאי ואיברהים דאוד נונו מבחריין. הרב עבאדי יהיה גם אב בית הדין של חצי האי ערב. נשיא בית הדין יהיה הרב יהודה סרנה. נונו ישמש גם כנשיא הארגון. בנוסף ימונו שישה חברי ועד מנהל, שכל אחד מהם ייצג את הקהילה היהודית מכל אחת משש מדינות המפרץ.

גם למאות החיילים היהודים

האיגוד שם לו למטרת לחזק את החיים היהודיים במפרץ ולספק שירותי דת וכשרות לחברי הקהילות וליהודים ששוהים באזור, ובהם גם החיילים היהודים בצבא ארה"ב שמשרתים במפרץ הפרסי, ולדברי האיגוד מדובר במאות כאלה.
2 צפייה בגלריה
יהודים בדובאי
יהודים בדובאי
יהודים בדובאי
(EPA)
עם הקמת האיגוד מתברר לראשונה כי קהילות יהודיות קטנות מאוד מתקיימות גם במדינות כמו סעודיה וכווית. מדובר בקומץ משפחות בכל אחת משתי המדינות האלו, והן חיות שם למטרות עסקים.
על פי ההערכות, בכל המפרץ חיים כמה אלפי יהודים, כולל חיילים בצבא ארה"ב ובריטניה. בתי כנסת פועלים רק בבחריין ובאיחוד האמירויות. הקהילה היהודית הגדולה ביותר חיה באיחוד האמירויות ומונה כאלף איש. בבחריין יש קהילה מקומית שמונה 35 נפשות ועוד 50 אנשי צבא אמריקנים.
בית הדין הרבני של חצי האי ערב יפעל בתיקים של מעמד אישי, ירושה ופתרון סכסוכים עסקיים מרצון באזור (דיני ממונות). לצד איגוד הקהילות היהודיות פועלת גם סוכנות למתן תעודות כשרות שפועלת מטעם איחוד האמירויות. עד היום התקשו חלק מהקהילות הקטנות בהשגת מזון כשר ומצות בפסח. עם הקמת האיגוד, יסייעו הקהילות הגדולות יותר לאחיותיהן הקטנות באספקת אוכל כשר כגון מצות.

"נאחד משאבים לטובת כלל היהודים כאן"

נשיא איגוד הקהילות היהודיות, איברהים דאוד נונו, הסביר כי האיגוד יסייע לקיום חיים יהודיים במפרץ הפרסי - בעיקר למדינות שבהן הקהילות קטנות מאוד ולא מבוססות. לדברי הרב עבאדי, "מדינות המפרץ תומכות מאוד בצמיחת חיים יהודיים, אבל ככל שיותר יהודים מגיעים לכאן לבקר ולחיות, עלינו לתת מענה לצרכים החינוכיים, התרבותיים, הרוחניים והדתיים שלהם בכך שנקים תוכניות ומוסדות שיתנו שירות לצרכים הגוברים האלה".
2 צפייה בגלריה
לוגו איגוד הקהילות היהודיות במפרץ: כווית, בחריין, עומאן, קטאר וסעודיה
לוגו איגוד הקהילות היהודיות במפרץ: כווית, בחריין, עומאן, קטאר וסעודיה
לוגו איגוד הקהילות היהודיות במפרץ: האמירויות, כווית, בחריין, עומאן, קטאר וסעודיה
איברהים נונו הוסיף כי "לכל אחת מהקהילות שלנו יש מה להציע לשנייה. בזמן שאנחנו שומרים על עצמאותנו, האיגוד החדש יאפשר לנו לאחד את המשאבים שלנו לטובת כלל היהודים במפרץ. הקהילה שלנו אמנם מהווה חלק מהמרקם החברתי בבחריין במשך מאוד שנים, אך אנחנו מעריכים את צרכיהן של כמה מהקהילות הקטנות והחדשות באזור, ומאמינים שאנו יכולים לסייע להם לשגשג ולנווט בחלק הזה של העולם".