כרבע מיליון עולים צופים להגיע בתוך חמש שנים, וכ-25 אלף תיקי עלייה חדשים נפתחו: כך עולה מעיקריו של דו"ח העלייה של הסוכנות היהודית, שהועבר הבוקר (א') לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בביקורו באולפן "עציון". עוד עולה מהדו"ח, כי על אף הקורונה חל זינוק של 91% בפתיחת תיקי עלייה ממדינות המערב - וזינוק של לא פחות מ-400% בפניות לעלייה מצפון-אמריקה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עוד עולה מהדו"ח, כי במחצית השנה הראשונה של שנת 2020 עלו לישראל כ-8,500 עולים מעשרות מדינות, לעומת כ- 16,000 בין החודשים ינואר ליוני 2019 – ירידה שניתן לתלות אותה, בין היתר, בנסיבות הטכניות של סגירת השמים החל ממרץ, בעקבות הקורונה, ובמגבלות נוספות שהביא הנגיף.
לעומת זאת, חל זינוק דרמטי במספר המתעניינים בעלייה לישראל, ובתוכו גידול של 36% בפניות לעלייה לישראל בקרב צעירים. על פי נתוני הסוכנות, כ-10-14 אלף ממתינים לעלייה במחנות באתיופיה, ועלייתם תתפרס על פני מספר שנים. הנשיא קרא לממשלת ישראל "גם בתקופה מורכבת זו", כדבריו, "למצוא את הדרך להסדיר את נושא עליית יהודי אתיופיה, נושא ששב ועולה על סדר יומנו".

"אתגר הבידוד של העולים"

נשיא המדינה ביקר באולפן "עציון" ללימודי עברית השייך לסוכנות היהודית בירושלים. בביקורו קיבל הנשיא את דו"ח הסוכנות היהודית המציג את נתוני העלייה לישראל מתחילת מגיפת הקורונה - וההיערכות לשנים הקרובות. את ביקורו ליוו יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, ויו"ר קרן היסוד, סם גרונדוורג.
2 צפייה בגלריה
מבצע עליה ממקסיקו לישראל
מבצע עליה ממקסיקו לישראל
(צילום: מוטי קמחי )
במהלך סיורו באולפן פגש הנשיא עולים ושוחח איתם, ביניהם נועה טומין (26), שעלתה לאחרונה ממוסקבה; ארי שרובסקי (32), רופא במקצועו שעלה מארגנטינה, המתמחה כעת בבית החולים איכילוב - ואלי ספקטור (21) שעלה מדרום-אפריקה לפני כשנה ועתיד להתגייס לצה"ל בספטמבר הקרוב.
"המעבר ממדינה אחת לאחרת איננו פשוט. הוא כרוך הרבה פעמים בתחושה של זרות ובדידות. וכעת – גם אתגר הבידוד בגלל הנגיף", אמר הנשיא. "בחרתם לעלות לארץ בתקופה מאתגרת, בזמן הקורונה. האתגרים שאתם מתמודדים איתם היום – יהפכו לסיפורים שתספרו לילדים ולנכדים שלכם. ישראל היא לא עוד מדינה שמהגרים אליה. לישראל אנחנו עולים.– ישראל היא הבית של העם היהודי. אתם לא לבד, אתם בבית".

130 צעירים באולפן

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר כי "העלייה לא פסקה מעולם - גם במשברים הקשים ביותר שחוותה מדינת ישראל. דו"ח העלייה שהוגש לנשיא המדינה קובע שמדינת ישראל יכולה לקלוט בחמש השנים הקרובות כרבע מיליון עולים חדשים מרחבי העולם: צעירים, אקדמאים, יזמים ובעלי מקצועות מבוקשים".
"לצד האתגרים", הוסיף, "תהיה זו גם הזדמנות נדירה עבור המדינה. גלי העלייה לישראל לאורך ההיסטוריה תרמו באופן משמעותי לכלכלה, לתרבות, ולחברה הישראלית כולה. מדינת ישראל חייבת לנצל את ההזדמנות שנוצרה בשתי ידיים, לשבת עם הסוכנות היהודית וגופים נוספים שעוסקים בעלייה - ולהכין תוכנית לאומית לעלייה המבורכת כדי למנוע פספוס היסטורי".
אולפן "עציון" מיועד לעולים צעירים אקדמאים בגילי 35-21, המגיעים מרחבי העולם ובעלי מקצועות במגוון תחומים. מדי שנה עוברים בו כ-500 עולים, ובעשור האחרון סיימו אותו בהצלחה כ-4,000 סטודנטים.
2 צפייה בגלריה
יצחק בוזי הרצוג ראובן רובי ריבלין
יצחק בוזי הרצוג ראובן רובי ריבלין
יו"ר הסוכנות מוסר את הדו"ח לנשיא המדינה
(צילום: מארק ניימן לע"מ)
העולים מגיעים לתוכנית בת חמישה חודשים הכוללת אולפן בוקר, מגורים, סדנאות קליטה ותעסוקה בתחומים רבים - ותוכנית הכוון וייעוץ לקראת יציאה לחיים עצמאיים, הכוללת הכוונה וגישור לצבא, ללימודים גבוהים ולתעסוקה בישראל. המחזור הנוכחי נפתח בתחילת אוגוסט ומורכב מ-130 עולים צעירים שהגיעו מ-21 מדינות שונות. עם הגעתם, משלימים העולים את חובת הבידוד ומצטרפים לתוכנית.