ברחוב שקט בטוסון אריזונה, בין בית הספר למחול לבין הבר בסגנון שנות ה-60, שוכנת צרכנייה קטנה המתמחה במזון מזרח-תיכוני ואפריקני; שמה, "חנות המכולת של אל-באשה" (Al Basha Grocery). אבל מדובר בהרבה יותר מעוד תחנה להצטיידות בבשר כשר ופריטי מזון אתני.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הזוג גופראן אלמוסאווי וענאס אל-אזרג, שניהם מוסלמים, שפתחו את בית העסק ביולי שנת 2019, מתוך כוונה ליצור "כור היתוך", כדבריה של אלמוסאווי. "מכירת מוצרים כשרים בחנות היא אחת הדרכים שלנו לקרב בין הלבבות", היא מסבירה, "אנחנו רוצים להציע שירות לכל. שכל אחד ירגיש שאנחנו מקדמים אותו בברכה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
מאחורי הדלפק שלה, רואה אלמוסאווי בסיפוק כיצד הקונים המוסלמים והיהודים משוחחים ביניהם. "אני רואה הרבה לקוחות מדברים זה עם זה, בעיקר כשיש להם שאלות", היא מספרת, "לפעמים הלקוחות עונים לשאלות שלהם, כאילו כדי להראות 'אנחנו מקבלים אתכם, ברוכים הבאים'".
3 צפייה בגלריה
המדפים בחנות אל-באשה עמוסי פריטים כשרים וחלאל, זה לצד זה
המדפים בחנות אל-באשה עמוסי פריטים כשרים וחלאל, זה לצד זה
המדפים בחנות אל-באשה עמוסי פריטים כשרים וחלאל, זה לצד זה
(Michael Zaccaria/Keeping Jewish)
בעלי המרכולית מתמודדים באומץ עם סוגיות שונות. אלמוסאווי סיפרה שמאז סבב האלימות האחרון בין חמאס וישראל, לקוחות יהודים ומוסלמים פוקדים את החנות פחות מכבעבר.
לדבריה, ההסתייגות מגיעה משני הכיוונים: ישנם מוסלמים שאינם רוצים לקנות בחנות כי היא משרתת גם את הקהילה היהודית, ויש יהודים שאינם רוצים לקנות בחנות מפני שהיא בבעלות מוסלמים. אלמוסאווי משתדלת להתמקד בתגובות החיוביות ובאלה המבקשים להביע תמיכה באחדות.

דו קיום במבחן

הקהילה היהודית של טוסון מונה כ-25,000 חברים והיא השנייה בגודלה במדינת אריזונה, שבה רוב היהודים מתגוררים בעיר פניקס. ראשוני היהודים הגיעו לעיר כסוחרים בסוף המאה ה-19 ואחר כך, ככל שגדלה העיר, כך התבססה בה הקהילה. הגידול באוכלוסייתה נובע גם מתנועת יהודים אל מדינות דרום-מערב ארה״ב בעשורים האחרונים. בטוסון יש כיום מרכז קהילתי יהודי פעיל ומספר בתי כנסת.
3 צפייה בגלריה
גופראן אלמוסאווי, הבעלים של חנות המכולת של אל-באשה בטוסון, אריזונה, משוחחת עם לקוח יהודי. בחנותה נמכרים הן מוצרים כשרים והן חלאל מתוך כוונה ליצור כור היתוך ליהודים ולמוסלמים
גופראן אלמוסאווי, הבעלים של חנות המכולת של אל-באשה בטוסון, אריזונה, משוחחת עם לקוח יהודי. בחנותה נמכרים הן מוצרים כשרים והן חלאל מתוך כוונה ליצור כור היתוך ליהודים ולמוסלמים
גופראן אלמוסאווי ולקוח יהודי בשיחה נמרצת
(Michael Zaccaria/Keeping Jewish)


בעל המרכול אל-אזראג, הוא רופא שהגיע לטוסון מסודן בשנת 2008. הוא החליט לפתוח את אל-באשה אחרי שהתרשם כי חוויית הקניה בעיר היא דלה מדי ושהשווקים המקומיים אינם מחזיקים את מה שהלקוחות באמת מעוניינים בו או את מה שישמח אותם. זוגתו אלמוסאווי, אמריקנית ממוצא עיראקי שגדלה במישיגן - וכבר הכירה את ענף המכירה הקמעונאית של מוצרי מזון.
"אבי עבד בעולם המרכולים ותמיד שמח לפגוש את לקוחותיו", מסבירה אלמוסאווי, "הוא ראה בהם אדם שהוא נותן לו שירות ולא התייחס כלל לגזע, צבע, דת, כלום. ואני גדלתי באווירה הזאת והלכתי בעקבותיו. למזלי, גם בעלי חושב כך".
אלא שהשבועות האחרונים העמידו במבחן את דו-הקיום בין יהודים למוסלמים בכל רחבי ארה״ב, וגם בחנות המזון הקטנה בטוסון. "אני חושבת שהם לא מרגישים בנוח להגיע לכאן", היא מוסיפה. "באו לקוחות ואמרו לי 'איך את יכולה לעשות את זה? איך את מוכרת עכשיו דברים כאלה? ואני עונה 'החברה (ספקית המזון הכשר מקליפורניה) לא קשורה לכך. אנחנו פשוט עסק שתומך בעסק בצורה הדדית".

מוצרים כשרים לצד חלאל

ג'סי דייוויס, אחד הלקוחות הקבועים של אל-באשה טוען: "המקום מספק הזדמנות לאנשים לפגוש זה את זה פנים אל פנים וליצור קשר אישי נורמלי עם אנשים שבדרך כלל לא פוגשים בחיי היומיום שלהם".
3 צפייה בגלריה
נזק נגרם באשדוד כתוצאה מרקטה ששוגרה בזמן טקס החתימה
נזק נגרם באשדוד כתוצאה מרקטה ששוגרה בזמן טקס החתימה
הלחימה בין עזה לישראל השפיעו על דו-הקיום בחנות בטוסון, אריזונה
(צילום: רויטרס)

לדבריו, מרכול אל-באשה משך את תשומת לבו של דיוויס עוד לפני שנפתח, בזכות השלט הגדול שבישר כי יציע למכירה מוצרים כשרים לצד מוצרים חלאל. "חנות חלאל כשרה זה משהו שבאמת מנסה להגיע לשני השווקים ולשתי הקהילות - וזה ממש מרשים", הוא אומר, "הם בהחלט הושיטו יד לכולם".
דיוויס, שהעריך את המחווה, מקפיד לערוך קניות בחנות כשלוש פעמים בחודש. "הם מאוד ידידותיים ובעלי תודעת שירות מפותחת", הוא מוסיף. בחנות הוא מקבל המלצות על מוצרים ותבלינים שכדאי לשלב במתכונים. המוצר האהוב עליו הנמכר באל-באשה הוא מולסת רימונים, מעין תוסף לתבשילי בשר, הנותן לו "טעם מתוק-חריף".

דיאלוג וגשר תרבותי

היהודייה אוולין סיגאפוס מעדיפה את מבחר סוגי התה באל-באשה כשהיא מבקרת במקום מספר פעמים בשנה לקניית בשר, מוצרי מעדנייה כשרים ומוצרי מזון לחגים. היא מתפעלת ממאמצי החנות לענות על צורכי הלקוחות המבקשים מזון כשר ובד בבד לטפח את הדיאלוג והיחסים בין הקהילות היהודית והמוסלמית.
"באחת הפעמים כשביקרתי בחנות, לא היו לקוחות אחרים ואז המוכרת במקום ואני ניהלנו שיחה נהדרת על מוצרים כשרים או חלאל, ומה אני אישית עושה, ואיך אני מסתדרת, ואיך היא מסתדרת וכך עבר עלינו הזמן בנעימים" מספרת סיגאפוס.
לדעתה סוג כזה של שיחה פנים אל פנים מועיל, ולא משנה איזו מידה של חשיפה כבר הייתה לך לתרבויות שונות.
"שתי הדתות מלמדות שיש לחתור לשלום", טוענת אלמוסאווי, ״אנחנו פותחים את דלתותינו בפני כל אחד. לא רוצים לגרום אי-נוחות לאיש ומקדמים בברכה בחנות כל אחד. ואם יש פריטים חסרים שהם מעוניינים בהם, אנחנו תמיד שמחים לייבא אותם".

החסיד שעורך קניות לשבת במעדנייה המוסלמית

אל-באשה נמצאת במסלול הקניות הקבוע של ישראל ברנשטיין. לדבריו, הוא מבצע, "קפיצה לאיסט סייד" של טוסון, לרוב בימי שישי, כדי לרכז קניות מזון עבור כמה מרבני חב"ד. הסיבוב שלו שכולל ביקור באל-באשה ובחנויות אחרות, עשוי לערוך שש שעות, בהתאם למי שמצטרף אליו.
לדברי ברנשטיין, הוא גילה את אל-באשה "במקרה" לפני מספר שנים, והבין שאם הם מוכרים מוצרי חלאל - אז בוודאי יש להם גם מוצרים כשרים. ,"ואכן כך היה", הוא מוסיף.
עוד הוא אומר כי התיידד עם אלמוסאווי והיא דואגת לכך שהחנות תהיה מצוידת במוצרים שהוא מעדיף: בשר קורנביף, פסטרמה ונקניקיות. ברנשטיין, רופא במקצועו, אומר שתמיד חש בנוח כשהוא נכנס לחנות בזקנו הארוך, כובעו השחור ומקטורנו הארוך. "זה עושה לי את השבת", הוא טוען.
בחודש מאי השנה, פתחו הזוג אלמוסאווי ואל-אזראג חנות שנייה, גם היא בטוסון. "אל-באשה לא יגאל את העולם", אומר הלקוח דיוויס, "אבל הפגישות הקטנות האלה, בונות הגשרים, הן שיעשו זאת.
"אסור לנו לראות זה בזה את ההשתקפות של מה שמוצג בטלוויזיה", הוא מדגיש. "אמנם יש בינינו הבדלים, אבל אולי יש בינינו דווקא יותר קווי דמיון. אנחנו זוכים בהזדמנות להיווכח בזאת בשעת המפגש האישי, בזמן הקניות של המוצרים שיעלו על שולחן האוכל המשפחתי".