יצרנית הגלידה הפופולרית בן אנד ג'ריס הציתה אש בקרב הקהילות היהודיות, עם פרסום ההצהרה כי לא תמכור עוד גלידה "בשטחים הפלסטינים הכבושים": החברה, שבסיסה בוורמונט ונוסדה על ידי זוג יהודים – ג'רי כהן ובן גרינפלד - ידועה כבעלת עמדות פוליטיות פרוגרסיביות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במשך חודשיים, מאז פרוץ האלימות בין ישראל לעזה במאי האחרון, נכנסה יצרנית הגלידה למעין "דממת אלחוט" ברשתות החברתיות. הסירוב הפומבי למכירת הגלידה ביו"ש, שברה למעשה את שתיקתה ועוררה זעם רב בקרב תומכי ישראל מאוכזבים שטענו למתקפה לא הוגנת על ישראל; תומכים פרו-פלסטינים קבעו כי החברה הייתה צריכה לנקוט צעד משמעותי יותר.
קראו עוד בערוץ היהדות:
תגובת הנגד הראשונה של יהודי ארצות הברית מגיעה מכיוונה של רשת סופרמרקטים ניו יורקית שהתכנסה לישיבה דחופה לאחר ההכרזה הדרמטית של יצרנית הגלידה. הבעלים-שותף של חברת רשת המרכולים האמריקנית, "מורטון וויליאמס", אבי קנר הודיע כי ידון עם הנהלת הרשת על המשך המכירה של מוצריה בסניפים השונים.
7 צפייה בגלריה
 הישראלי אבי קנר, מנכ"ל רשת הסופרמרקטים בניו יורק
 הישראלי אבי קנר, מנכ"ל רשת הסופרמרקטים בניו יורק
הישראלי אבי קנר, מנכ"ל רשת הסופרמרקטים בניו יורק

"מה שבן אנד ג'ריס עשתה, זה שהיא קוראת לזה 'שטחים כבושים' אבל זו בעצם קריאה לקהילות יהודיות בשטחים שבמחלוקת עליהם", הוא טוען בריאיון לאולפן ynet, "השטחים ברובע היהודי בירושלים הוכרזו רשמית ב-1949. עשרות בתי כנסת נהרסו, וזה לא היה עד 1967, שהעם היהודי יכל לחזור לבתיהם בירושלים והם חיו שם כ- 3000 שנה. אז מי הם בן אנד ג'ריס לומר שילדה קטנה בירושלים לא רשאית לקבל גלידה?".

"במלזיה ממשיכים למכור גלידה באין מפריע"

קנר תוקף את הסטנדרטים הכפולים לכאורה של יצרנית הגלידה ואף טוען לפופוליזם: "כשמסתכלים על העולם, יש הרבה מדינות שבן אנד ג'ריס עושה בהן עסקים ודוגמה אחת היא מלזיה. בה 31 מיליון איש. אין שום חופש דת ואין חופש ... כנראה שזה בסדר למכור גלידה במלזיה, שם אם יתגלה שאתה הומוסקסואל, תיכלא למשך 20 שנה". לדבריו, "הם תקפו את מדינת היהודים היחידה בעולם".
ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים האמריקניים מצטרפת אף הם לקריאה לחברת בן אנד ג'ריס לחזור בה מהחלטתה: "אנו מאוכזבים עמוקות מהחלטת החברה להפסיק לעבוד עם הזכיין הישראלי, בשל סירובה למכור גלידות לישראלים ופלסטינים בשטחים הפלסטינים הכבושים".
עוד טענו, "ההחלטה שאליה דחפו פעילי BDS - ועכשיו טוענים שבן אנד ג'ריס לא הלכה מספיק רחוק בכך שלא החרימה את כל ישראל - מוכיחה שאלו שדוחפים לחרמות כאלה לא מונעים מדאגה לשטחים, אלא יותר רוצים לתרץ דמוניזציה של מדינת ישראל".

"מלבים את הסכסוך"

פוליטיקאים ישראלים, מרכולים בארה"ב, פרשנים שונים ואפילו הזכיין הישראלי הנוכחי של בן אנד ג'ריס ניסו למנוע את הצהרת יצרנית הגלידה וחברת האם שלה, חברת יוניליוור הבריטית – הבינלאומית.
חברי ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים האמריקניים הוסיפו בהמשך כי "33 מדינות בארה"ב אימצו חקיקה שמענישה חברות שמחרימות את ישראל. אנו מעודדים את יוניליוור להכיר בכך שחרם של ישראל הוא מפלה – ואף מלבה את הסכסוך הישראלי-פלסטיני".
עוד הציעו כי, "יוניליוור צריכה לבחון את המגבלות שחלו על קרנות פנסיה במדינות בארה"ב שנאסר עליהן להשקיע בחברות כאלה. אנו קוראים ליוניליוור להפוך את ההחלטה של בן אנד ג'ריס, מאחר ובן אנד ג'ריס מדברת נגד אפליה ושנאה. אנו מזועזעים מכך שהיא מזהה את עצמה עם תנועת ה-BDS המפלה והאנטישמית. אנו מפצירים בהם לבטל את ההחלטה".

"הורדנו את המוצר לתחתית המדפים"

מייסדיה המיתולוגיים של החברה אומנם כבר לא מנהלים את המותג, אבל הם נהגו לעיתים קרובות לעשות שימוש במעדנים הקפואים, כדי לתמוך במטרות התורמים לצדק חברתי.
7 צפייה בגלריה
המייסדים השותפים של בן אנד ג'ריס, ג'רי גרינפילד, משמאל, ובן כהן, מגישים גלידה לאחר מסיבת עיתונאים בה הם מכריזים על טעם חדש בוושינגטון הבירה
המייסדים השותפים של בן אנד ג'ריס, ג'רי גרינפילד, משמאל, ובן כהן, מגישים גלידה לאחר מסיבת עיתונאים בה הם מכריזים על טעם חדש בוושינגטון הבירה
המייסדים השותפים של בן אנד ג'ריס, ג'רי גרינפילד, משמאל, ובן כהן, מגישים גלידה לאחר מסיבת עיתונאים בה הם מכריזים על טעם חדש בוושינגטון הבירה
(ווין מקנאמי / גטי אימג'ס)
מנכ"ל רשת הסופרמרקטים קנר, מסביר כי למרות הביקורת הקשה שהוא מעלה הוא מקווה לשיח פתוח ולשינוי ההחלטה של החברה.
"אנחנו הסרנו כל פרסום או קידום שעושים עם בן אנד ג'ריס ב-100% ואנחנו מוכרים את המלאי שיש לנו; כבר הורדנו את המוצרים לתחתית המדפים וממש המעטנו את מה שהיה לפני כן. למה אנחנו לא מסירים אותם באופן מלא? הסיבה היא לנסות ולשנות את המסר. לומר, 'אם תשנו את הדעה שלכם - אנחנו נשנה את שלנו וניתן לכם מקום מלא'".
הוא הוסיף: "זה מחמם את הלב לדעת שלא רק שקיבלנו אלפי אנשים שיוצרים איתנו קשר דרך אימייל ואינסטגרם ופייסבוק, שמודים לנו על מה שעשינו אבל גם שמענו מהמתחרים שלנו, עוד סופרמרקטים בארה"ב שקוראים לנו ושואלים אותנו על זה. ואלו שדיברנו איתם אמרו שישקלו לעשות את אותו הצעד".

"החרם שעשינו בעבר - עבד"

קנר הזמין את הישראלים שמגיעים לניו יורק, "לבוא אלינו, אתם תאהבו מה שתראו, אנחנו מאוד תומכים באחים בישראל. לפני כמה שנים, ארדואן, הדיקטטור של טורקיה, הצהיר הצהרות על חמאס והחרים את ישראל. אנו החלטנו להחרים את כל המוצרים הטורקיים וזה באמת עושה שינוי. לפני כמה שנים הייתה לנו סיטואציה דומה עם איסלנד - ובתוך שבוע החרם הוסר. רה"מ ואני נהיינו חברים כולל השגריר".
לדבריו, "השיח מאוד חשוב ואם מישהו מבן אנד ג'ריס צופה בנו - בבקשה תבינו, שאולי היה לכם את הסיבות החברתיות שלכם למעשה הזה אבל מה שבעצם עשיתם זה לתקוף את העם היהודי היחיד שבעולם ואתם שמתם את עצמכם בעמדה פוליטית שאתם לא שייכים אליה. אין סיבה שחברת גלידה תגיד לילדה בירושלים שאסור לה לאכול גלידה".
"השורה התחתונה היא שזו הייתה התקפה ישירה נגד העם היהודי ואנחנו לא ניקח חלק בזה", הוא ממשיך ואומר, "יש לי מסר לעם היהודי, ולא רק ליהודים בישראל אלא לערבים בישראל, אני אוהב את כולכם, כולנו אוהבים אתכם, אנחנו עומדים איתכם. אנחנו רוצים שלום וביטחון ואנחנו נעשה כל שביכולתנו להגן על ישראל כשאתם מותקפים ככה".

"גלידה אנטי ישראלית"

תגובות מנהיגי ישראל להכרזה היו קשות. למרות ההבחנות שעשתה בן אנד ג'ריס בהצהרתה בין ישראל לבין "השטחים הפלסטינים הכבושים", ראש הממשלה נפתלי בנט, תומך ותיק של ההתנחלויות, כינה את ההחלטה "חרם על ישראל" ואמר כי בן אנד ג'ריס "החליטה למתג את עצמה כגלידה אנטי ישראלית". קודמו, בנימין נתניהו, צייץ: "עכשיו אנחנו הישראלים יודעים איזו גלידה לא לקנות".
7 צפייה בגלריה
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, משליכה גלידת בן אנד ג'ריס לפח ומותג הגלידה
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, משליכה גלידת בן אנד ג'ריס לפח ומותג הגלידה
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, משליכה גלידת בן אנד ג'ריס לפח ומותג הגלידה
(צילום: חשבון הטיקטוק של שרת הכלכלה, shutterstock)
שר החוץ יאיר לפיד, שנמצא בדרך כלל לשמאלו של בנט בנוגע לנושא הפלסטיני הרחיק לכת, וכינה את ההחלטה "כניעה מבישה לאנטישמיות, ל-BDS ולכל מה שרע בשיח האנטי ישראלי והאנטי יהודי". הוא קרא לארה"ב לנקוט צעדים באופן מקומי כנגד בן אנד ג'ריס על בסיס חוקי המדינה האוסרים על התקשרות עם גורמים המחרימים את ישראל.
"אנו משבחים את נציגי בן אנד ג'ריס בישראל על התנגדותם ל-BDS וההחלטה שלהם להמשיך למכור בכל האזורים עד שהחוזר שלהם ייגמר", הוסיפו חברי הוועדה, "זה מצער שבגלל ההחלטה של בן אנד ג'ריס, החברה בישראל שהביאה את הגלידה לישראל במשך 30 שנה לא תהיה רשאית עוד למכור את הגלידה".

באוסטרליה וניו זילנד מסירים הכשרות

ארגון הכשרות של אוסטרליה וניו זילנד פרסם הבוקר הודעה על הסרת הכשרות מיצרנית הגלידה בן אנד ג'ריס. בהודעה שפורסמה בטויטר, הודיע הארגון כי הסיר את הכשרות באקט של תמיכה בתושבים היהודים שמתגוררים ביהודה ושומרון. "זהו צעד קטן ברמה גלובלית, אבל צעד שבחרנו לנקוט", נכתב בהודעה שפורסמה.
7 צפייה בגלריה
ארגון הכשרות של אוסטרליה וניו זילנב מודיע על הסרת הכשרות
ארגון הכשרות של אוסטרליה וניו זילנב מודיע על הסרת הכשרות
ארגון הכשרות של אוסטרליה וניו זילנב מודיע על הסרת הכשרות
(טויטר)
ארגון הרבנים האורתודוקסים הגדול בצפון אמריקה,ה- RCA, הצטרף לגינויים נגד גלידת בן אנד ג'ריס. נשיאה, הרב בנימין בלאו, אמר כי "מהלך זה אינו מסייע לקידום הסיכוי לשלום בין ישראל לפלסטינים ורק תורם למאמצי הדה-לגיטימציה למדינה ולקידום התפשטות האנטישמיות. אנו קוראים להפעיל את כל האמצעים המתאימים כדי למחות על פעולה זו ולהגן על שלמותה של מדינת ישראל".
הרב צבי אנגל, סגן הנשיא בארגון ה- RCA הוסיף כי "ה'פטור' לצד האחר בסכסוך הפוליטי המורכב הוא מצער. בן אנד ג'רי החמיצו את ההזדמנות לעודד הסדר שלום משא ומתן,ולחגוג את הסכמי השלום ההרואיים בין ישראל לששת שכנותיה הערביות".
השרה אורנה ברביבאי פרסמה בטיק טוק סרטון בו היא נראית משליכה אריזת גלידת בן אנד ג'ריס לפח האשפה; אי אפשר היה לזהות את טעם הגלידה שזרקה.
אנשי ציבור ישראלים אחרים השוו בין חרם החברה על שיווק בהתנחלויות לבין טרור. ערן סיקורל, עורך בתאגיד השידור הישראלי, צייץ כי הצבע שברקע ההודעה של בן אנד ג'ריס דומה לזה של דגל ארגון הטרור חמאס.
חבר הכנסת עמיחי שיקלי, צייץ "בן אנד ג'ריס, בחרתם בצד הלא נכון", והעלה תמונה ידועה לשמצה משנת האלפיים של פלסטיני שזה עתה הרג שני חיילים ישראלים, מציג לראווה מבעד לחלון את ידיו המגואלות בדם החיילים.

התגובות האמריקניות משקפות את הסנטימנט הישראלי

גם קבוצות יהודיות-אמריקניות הציעו מגוון תגובות להודעת החברה, בהתאם לנטייתן הפוליטית. נשיא "ג'יי סטריט", השדולה הפרו-ישראלית המזוהה עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית ג'רמי בן עמי, אמר כי בן אנד ג'ריס, "מציגים הבחנה עקרונית ורציונאלית בין עסקאות מסחריות עם מדינת ישראל לבין אלה שנעשות בשטחים שישראל כבשה". הוא טען כי המונח "אנטישמיות" אינו חל על פעולות החברה.
דניאל סוקאץ', מנכ"ל "הקרן החדשה לישראל", אמר כי יציאתה של בן אנד ג'ריס מן "השטחים הפלסטינים הכבושים" אינה אנטישמית, מפני שאדמות אלה אינן ישראל הריבונית.
"תקיפת אנשים המנסים ליצור הבחנה בין ישראל הריבונית לבין ישראל הלא-ריבונית באמצעות כינויים 'אנטישמיים' היא התחמקות מהעובדות וניצול לרעה של משמעות המושג אנטישמיות״, אמר סוקאץ' בהצהרה שפרסם.
"הליגה נגד השמצה", הממוקמת במרכז המפה הפוליטית, אמרה כי היא "מאוכזבת" מהמהלך, והוסיפה, "אתה יכול להסכים עם מדיניות מבלי להזין קמפיינים מסוכנים המבקשים להחליש את ישראל" אך נמנעה מלקרוא לפעולה ספציפית.
ארגון ציוני אמריקה הימני בעמדותיו, קרא להחרים את הגלידה, והכריז כי גלידת בן אנד ג'ריס "רעה לבריאותך המוסרית והפיזית". הדים לקריאה זו נשמעו גם מפי אחרים, כמו הפובליציסט היהודי השמרן בן שפירו, שאמר כי הוא יפסיק לאכול את המותג.

ספקי מזון כשר - שוקלים שינויים מעשיים

סופרמרקט "גלאט אקספרס", חנות מכולת כשרה בטינק שבניו ג'רזי, הודיעה בפייסבוק כי בעקבות הודעת החברה היא לא תספק יותר את מוצרי בן אנד ג'ריס."בשל הפעולות האחרונות של בן אנד ג'ריס, גלאט אקספרס לא תספק עוד את מוצרי בן אנד ג'ריס. עם ישראל חי," כתבה החנות בפוסט.
7 צפייה בגלריה
בעל חנות כשרה במרילנד הסיר את גלידות בן אנד ג'ריס מהמקררים
בעל חנות כשרה במרילנד הסיר את גלידות בן אנד ג'ריס מהמקררים
בעל חנות כשרה במרילנד הסיר את גלידות בן אנד ג'ריס מהמקררים
( קרדיט: דרור שושני, פייסבוק)
עשרות חנויות בבעלות יהודית בארה"ב הסירו את מוצרי בן אנד ג'ריס מהמדפים שלהם. כך סופר כשר במרילנד שתלה שלט במקרר הגלידות שלו שהתרוקן מהגלידה השנויה במחלוקת.
"ארונ'ס קיסנה פארמס", שוק כשר בקווינס, קיבל החלטה זהה. בעלי החנות פרסמו הודעה בפייסבוק לפיה, "נסיר את כל מוצרי בן אנד ג'ריס מהמקפיאים, ולא נמכור עוד מוצר נוסף. ההחלטה תקפה מיידית". עוד הוסיפו: "ארונ'ס קיסנה פארמס עומדת לצד ישראל".
7 צפייה בגלריה
"אנו ניצבים לצד מדינת ישראל"
"אנו ניצבים לצד מדינת ישראל"
"אנו ניצבים לצד מדינת ישראל"
(פייסבוק, Aron's Kissena farm)

הגישה למוצרי בן אנד ג'ריס עשויה להיות מוגבלת בדרך נוספת: כמה דמויות באגף הימני של יהדות אמריקה החלו גם הם בקמפיין ברשתות החברתיות כדי לשכנע את KOF-K, המעניקה אישורי כשרות, להסיר את תעודת הכשרות של בן אנד ג'ריז.

מבקרי בן אנד ג'ריס אינם שבעי רצון

"תושבי ורמונט למען צדק לפלסטין", קבוצת פעילים ממדינת הבית של בן אנד ג'ריס, הובילה בשנים האחרונות קמפיין כנגד יצרנית הגלידה על שהיא מקיימת קשר עסקי עם ישראל וטוענת כעת כי המהלך לא מספק.
"באמצעות שמירה על נוכחות בישראל, בן אנד ג'ריס ממשיכה להיות שותפה להרג, למאסרים ולנישול העם הפלסטיני, ולזלזול בחוק הבינלאומי", כתבה בהודעה נשיאת הקבוצה, קתי שפירו. קבוצה אחרת, "Occupy Burlington" (לכבוש את ברלינגטון), הייתה הכוח המניע מאחורי הקמפיין האחרון ברשתות החברתיות נגד בן אנד ג'ריס.
קבוצת נשות השמאל הבינלאומית "קוד ורוד", שיבחה את ההחלטה שהראתה כי הלחץ עובד. אך הקבוצה אמרה גם כי על החברה לעשות עוד.
"בן אנד ג'ריס מסרו בהודעתם כי הם יישארו בישראל", טענה מתאמת קמפיין קוד ורוד במזרח התיכון, דנאקה קטוביץ'. "אני מקווה שבן אנד ג'ריס ימשיכו להקשיב לפלסטינים ולדרישותיהם מעתה ואילך ויכירו בכך שמערכת האפרטהייד הישראלית קיימת לא רק בשטחים הכבושים אלא מנהר הירדן ועד לים התיכון".

בעל הזיכיון הישראלי מסביר את עמדתו

בעל הזיכיון הישראלי של בן אנד ג'ריס, המפעיל מפעל בבאר טוביה אבי זינגר, פנה לרשתות החברתיות שעות לאחר ההודעה כדי להוקיע את התאגיד האמריקני ואת חברת האם שלו.
7 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
(צילום: יריב כץ)
המפיץ הישראלי קרא לצרכנים הישראלים להמשיך ולקנות את גלידת בן אנד ג'ריס ואמר כי פועלים מקומיים שמייצרים את הגלידה זקוקים לתמיכתם. בסרטון מוקלט אמר המנכ"ל אבי זינגר כי קיבל ביום שני את ההודעה כי החברה לא תחדש את הזיכיון כשזה יסתיים בסוף שנת 2022.
"הם עשו זאת כי אנחנו לא מסכימים להפסיק למכור גלידה בכל חלקי ישראל", טען זינגר, אך נמנע מלציין את ההבחנה בין ישראל לבין ההתנחלויות בגדה המערבית.
"הסיבה שהם עשו זאת היא לחצי ה-BDS", הוא מוסיף, "אנחנו לא נכנעים וזה חשוב שאתם תתמכו בנו. אני מבקש מכולכם לעמוד לצידנו, לעזור לנו להילחם כי המאבק שלנו הוא המאבק של כולם".
בזמנים שמחים יותר ביחסי ישראל ובן אנד ג'ריס, עשתה החברה מחווה מיוחדת לבסיס הלקוחות שלה ויצרה טעמים מקוריים ובלעדיים לישראל, ובהם חרוסת וקראנץ' מצות – שניהם אושרו ככשרים לפסח.