שורה של סנאטורים אמריקניים מובילים חתמו על מכתב דו-מפלגתי לנשיא פולין, אנדז'יי דודה: הסנאטורים הביעו את "דאגתם העמוקה" מהצעת החוק שתמנע למעשה מכל בעלי הנכסים החוקיים את האפשרות להשיב אליהם או לקבל פיצוי הוגן עבור רכוש שהוחרם תחילה על ידי גרמניה הנאצית ולאחר מכן, על ידי הממשלה בתקופה הקומוניסטית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במכתב הסנאטורים קוראים לנשיא דודה, "לפעול למשיכת הצעת החוק הזו מהסנאט הפולני. אולם, אם הצעת החוק תעבור, תטיל עליה וטו". עוד הם כותבים כי "אין דרך טובה יותר לפולין להפגין את התנגדותה הברורה לפשעים שביצעו גרמניה הנאצית והממשלה הפולנית שנתמכה על ידי ברית המועצות. פעולה זו גם תבטיח כי פולין תעמוד בהתחייבויותיה על פי הצהרת טרזין משנת 2009 על נכסים מתקופת השואה, לתמוך בחקיקה שתסייע לניצולים להשיב את רכושם".
קראו עוד בערוץ היהדות:
במכתב המשיכו וטענו כי "אינספור פולנים - יהודים ולא יהודים - סבלו בתקופה אפלה וטרגית זו של ההיסטוריה ויש לאפשר למשפחות הקורבנות לקבל פיצוי הוגן".
2 צפייה בגלריה
"דאגה עמוקה מהחוק הפולני"
"דאגה עמוקה מהחוק הפולני"
"דאגה עמוקה מהחוק הפולני"

ההצבעה בסנאט על הצעת החוק צפויה להתקיים עד סוף השבוע. אם החקיקה תאושר על ידי הסנאט, הצעת החוק תישלח לנשיא דודה לחתימה.

השלכות החוק - הרות אסון לניצולים

בשלב הקודם בחקיקה, ב -24 ביוני, אישר הבית התחתון בפרלמנט הפולני באופן גורף את הצעת החוק שתפגע במבקשי הפיצויים בדרכים הבאות: החוק ימנע לחלוטין מבעלי נכסים להשיבם אליהם. זאת מכיוון שלא ניתן יהיה לערער יותר על החלטות מינהליות שהתקבלו לפני יותר מ- 30 שנה. בפועל מדובר על החלטות להלאמת נכסים, שהתקבלו בתקופה הקומוניסטית.
2 צפייה בגלריה
 חתימות חברי הסנאט האמריקני הקוראות לביטול החוק הפולני
 חתימות חברי הסנאט האמריקני הקוראות לביטול החוק הפולני
חתימות חברי הסנאט האמריקני הקוראות לביטול החוק הפולני
נשיא המדינה לשעבר, ראובן (רובי) ריבלין, פנה במכתב אישי לנשיא פולין וביקש את התערבותו בבלימת החוק. במקביל, מקור מדיני בכיר אמר כי אם החוק יעבור - הדבר יפגע ביחסים בין המדינות.
החוק ישפיע באופן מהותי על יכולתם של התובעים להגיש תביעות אזרחיות לפיצויים. שכן, הם כבר לא יוכלו לקבל אישור רשמי, לפיו התקבלה החלטה מינהלית ללא בסיס חוקי או בניגוד גמור לחוק. כל ההליכים התלויים ועומדים הקשורים להחלטות רכוש מתקופת הקומוניסטים - יופסקו או יבוטלו.
במידה החוק יאושר, ניצולים ובני משפחותיהם שהגישו תביעות על פי הדרישות הנוכחיות - ושרבים מהם מנהלים כבר שנים את מאבקם - יגלו שתביעותיהם נמחקו.

"העובדה שלא נעשה צדק עם הניצולים מדאיגה"

את היוזמה לפרסום המכתב הובילו הסנאטורים הדמוקרטים תמי בולדווין וג'קי רוזן יחד עם הרפובליקנים מרקו רוביו וג'יימס לנקפורד וחתמו עליו עוד שורה של סנאטורים בכירים.
יו"ר הפעילות ב"ארגון היהודי העולמי להשבת רכוש" (איל"ר), גדעון טיילור אמר: "מכתב זה מדגים בבירור כי הסנאט האמריקני דואג לזכויותיהם של ניצולי שואה ובעלי נכסים חוקיים אחרים, שהמתינו שנים שייעשה עימם צדק, לאחר שרכושם הוחרם שלא כדין על ידי המשטר הקומוניסטי הפולני לאחר תום המלחמה".
טיילור הוסיף כי "העובדה שלא נעשה צדק עם אלה שאיבדו כל כך הרבה מדאיגה רבים לא רק בעולם היהודי - אלא גם בעולם כולו". עוד הוסיף: "אנו אסירי תודה לסנאטורים בלדווין, רוביו, לנקפורד ורוזן על הובלת מאמץ זה ולכל הסנאטורים שתמכו בנקיטת פעולה דחופה"
ב- 29 ביולי תצוין שנה לפרסום הדו"ח שפרסמה מחלקת המדינה במסגרת החוק, "JUST ACT" (צדק היום לניצולים שלא פוצו). הדו"ח משקף את העובדה שהממשל האמריקני רואה חשיבות לעשיית צדק עם קורבנות השואה, הניצולים ויורשיהם. בשנת 2017, הסנטורים רוביו ובלדווין העלו את החוק, שאושר פה אחד על ידי שני בתי הקונגרס.
ממצא מרכזי בדו"ח קובע כי "בפולין, בה הייתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה (כ -3.3 מיליון), טרם הועברה חקיקה מקיפה בנושא השבת רכוש לאומי או מתן פיצויים עבור החרמת רכוש בשואה. פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי, שמתמודדת עם בעיות קניין משמעותיות מתקופת השואה וטרם עשתה זאת".