הרב הראשי לישראל, דוד לאו, פרסם היום (ד') חוות דעת הלכתית שלפיה דינו של בשר מתורבת שלא הופק מבשר של בהמה קיימת הוא "כשר פרווה", ויש להתייחס אליו כמוצר צמחי. המשמעות היא שלפי הפסיקה, מותר ליהודי שומר מצוות לאכול בשר מתורבת שיוצר בתנאי מעבדה עם מוצרי חלב – לפחות בתנאים מסוימים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב הראשי האשכנזי פרסם את חוות דעתו המנומקת במענה לפנייה שנשלחה אליו, בעניין ייצור הבשר המתורבת, כשרותו והגדרתו ההלכתית. לפני כתיבת חוות הדעת הוא הגיע לסיור במפעל בעיר רחובות, שמע מהנהלת המפעל על הליכי הייצור של הבשר המתורבת ובחן אותם מקרוב.
הרב לאו מדגיש כי חוות הדעת נועדה להכריע באופן עקרוני בשאלת מעמדו של בשר מתורבת המיוצר מתאי גזע המופקים באופן שהוצג בפניו במפעל, ובכך לתת העדפה מבחינה הלכתית לייצורו בשיטה זו, שבה התאים מופקים שלא מבשר בהמה קיימת – אלא על ידי תאי גזע שהופקו משטיפת עוברים, בידוד תאי גזע מתוכם, ושתילתם והזנתם במצע "צמחי". ההגדרה של הבשר ככשר כפופה לדבריו לכך שהמרכיבים הנוספים במצע עומדים תחת כשרות הרבנות המקומית.
2 צפייה בגלריה
בשר מתורבת של Future Meat
בשר מתורבת של Future Meat
בשר מתורבת של Future Meat
(צילום: יח"צ)
במסמך כתב הרב לאו כי "ככל שהבשר המתורבת יוגדר וישווק כ'מוצר צמחי הקרוב ביותר לבשר', הרי בכפוף לכך שיהיה פיקוח שתאי הגזע אכן יופקו משטיפת עוברים וכן תהיה השגחה על שאר מרכיביו, הרי דינו של בשר מתורבת זה הוא כשר פרווה כמוצר צמחי".
עם זאת, הוא מציין כי "במקרה שהבשר המתורבת ישווק כבשר או מוצרי בשר, ובפרט אם צורתו תהיה דומה לבשר בטעמו ובריחו ההולך למרחוק בעת הבישול, יש מקום להחמיר ולהגדירו ככשר אך לא כמוצר פרווה לעניין עירובו, בישולו ואכילתו עם מוצרי חלב".
2 צפייה בגלריה
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו
(צילום: שלומי כהן)
הרב הראשי כתב כי "יש לאסור פרסום של הבשר המתורבת יחד עם מוצרי חלב, מפני שכל אלו עלולים להביא להרגל עבירה ולהכשיל את הרואים ללמוד להקל בבשר וחלב ולזלזל באיסורו, וגם אפשר שבזה נחשב שהאדם רוצה בעצמו שיחשדוהו שאוכל בשר בחלב".
האפשרות לייצר בשר מעבדה מעמידה את הפוסקים הדתיים בפני מצב שלא היה כמוהו מעולם, ומצריכה את הרבנים להתחיל להידרש לסוגיה כדי להנחות את שומרי המצוות כיצד לנהוג ביחס אליו. בשנה שעברה פורסם נייר עמדה של ארגון רבני צהר, ולפיו בשר מתורבת שיוצר מתאים במעבדה אינו בשרי. על המסמך חתמו שורה של רבנים, בהם הרב דוד סתיו והרב יובל שרלו.