לפני כחצי שנה נכנס אברך חרדי לחנות הסלולר "דידי פון" בבני ברק, הציג עצמו כ"משגיח כשרות" - והניח בפני הבעלים הצעה מפתה: ועדת הרבנים לענייני תקשורת תפקח על הסחורה הנמכרת במקום, ואם יימצא כי אין בה חשש ל"פגעי טכנולוגיה", המהווים סכנה רוחנית ללקוחות - יודיעו הרבנים לתושבי העיר כי מותר להם לרכוש מוצרים בחנות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
דידי, המקפיד לשווק מכשירים "כשרים" בלבד עוד לפני הופעת המשגיח, סירב בנימוס – ומאז הפכו חייו לגיהנום. בחודשים האחרונים הוא מצא עצמו קורבן למסע התנכלויות והשמצות בלתי פוסקות המכוונות כלפיו וכלפי בני משפחתו, כולל חרמות, גידופים, שיימינג ואיומים, ומזה כמה ימים גם הפגנות סוערות ואלימות מחוץ לחנות. "פרוטקשן" לפי הספר.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בעלי "דידי פון" ידע היטב מדוע דחה את ההצעה. עם ניסיון של יותר מעשור בעסקי הסלולר, הוא הבין בדיוק מה אורב לו מעבר לפינה. הקולגות מהתחום שקיבלו עליהם את מרות הוועדה, מצאו עצמם נסחפים אל תוך מערבולת של סחטנות מצד נציגיה, שהציבו דרישות מוגזמות ולא הגיוניות, כביכול בשם ה"כשרות", ומי שלא נענה להן – חטף.
כך, לדוגמה, נאלצו בעלי חנויות בבני ברק ובריכוזים חרדיים אחרים להתחייב כי ירכשו מכשירי טלפון רק מספק מסוים, שלטענתם מקיים קשרים עסקיים עם הוועדה, אף שבאפשרותם להשיג מוצרים זהים, עם אותה רמת הגנה, במחירים נמוכים משמעותית. בנוסף, נאסר עליהם למכור טלפונים הכוללים מצלמה או נגן אודיו, גם אם אין בהם גישה לאינטרנט או לאפליקציות אחרות.
בעלי חנויות טוענים כי ועדת הרבנים נוקטת קו מחמיר במיוחד, ושוללת אף את השימוש באפליקציות כמו waze ו-pango, שמהן לא נשקפות "סכנות רוחניות". הם גם נדרשים להפקיד בידיה עשרת-אלפים שקלים - פיקדון שייפדה כקנס במקרה שיפרו את ההתחייבות. מעל הכול מרחפת התחושה כי בוועדה שולטים עסקנים שפועלים ממניעים זרים ופסולים, אישיים או כלכליים, לא "לשם שמיים".

מאות בהפגנות מאורגנות היטב

את הכוח וההשפעה ברחוב החרדי שואב גוף הכשרות על הסלולר מנבחרת רבנים מרשימה שבנשיאותו, ובהם "גדולי הדור" המנהיגים את החוגים השונים במגזר. זו גם הסיבה לכך שבהפגנות ובמחאות - הגם שלטענת הוועדה אינן מאורגנות על ידה - משתתפים מאות, ושגם העיתונים הרשמיים של תנועות הזרם המרכזי, שופרות "יהדות התורה", מתגייסים למאבק ב"דידי פון" ודומיו.
3 צפייה בגלריה
מודעה נגד חנויות המוכרות מכשירים סלולריים "לא כשרים", לכאורה
מודעה נגד חנויות המוכרות מכשירים סלולריים "לא כשרים", לכאורה
מודעה נגד חנויות המוכרות מכשירים סלולריים "לא כשרים", לכאורה
בעלי החנות הבני-ברקית הפך שלא ברצונו לאחד מסמלי המרד בוועדה, בעיקר משום שהוא איננו תושב העיר וילדיו מתחנכים במוסדות שאינם כפופים לרבניה - מה שמונע את אמצעי הלחץ הקהילתיים שמופעלים על חבריו מלב המגזר, המסרבים לקבל את מרותם. הנשק נגדו הוא אחר - כמו למשל הפצת שמועות כי הוא מפתה ילדים ונערים לצפות בחומרים פורנוגרפיים במעבדת סלולר מסתורית שבבעלותו.
לפני כמה שבועות, בשעת ערב מאוחרת, הגיעה משלחת של רבנים, עסקנים ומפגינים, בלי הודעה מוקדמת, לביתו. אשתו נלחצה, וכוח משטרה שהגיע למקום עיכב כמה מהם - בהם גם אדמו"ר בני-ברקי, שותף בולט למאבק. בכך לבשה המחאה נגד פגעי הטכנולוגיה פנים נוספות, כשהיא מכוונת הפעם גם נגד הפגיעה ב"גדולי ישראל" - וגובה הלהבות עלה בהתאם.
3 צפייה בגלריה
ההפגנות ההמוניות בבני ברק נגד דידי פון
ההפגנות ההמוניות בבני ברק נגד דידי פון
ההפגנות ההמוניות בבני ברק נגד דידי פון
ההתנכלויות הגיעו לשיא בימים האחרונים בצעקות "נאצי" ו"ליברמן" לעבר דידי, ובאגרוף שחטף בפניו - ולא ברור מה נחשב חמור יותר באווירה הקיימת כיום ברחוב החרדי. בעקבות כך הוא זכה לביקור תמיכה מצד שר התקשורת, יועז הנדל (כחול לבן), שמקדם כבר כמה חודשים את ריסונה של "ועדת הרבנים" בהקשר של פעילויות אחרות שלה השנויות במחלוקת, דוגמת איסור על חברות הסלולר לחסום קווי חירום ומצוקה וכן קווים ממשלתיים, דרישה לשקיפות והסבר בכל החלטת חסימה - וכן הנגשת המספרים החסומים באתרי החברות.

"אני על כדורי שינה"

אבל לא רק בני ברק על המוקד. ש', בעל חנות סלולר ביישוב החרדי מודיעין עילית, מוכר מכשירים כשרים, אבל בחלקם כאלה שלא קיבלו את ההסכמה של ועדת הרבנים, על אף שהם כשרים. "לפני חצי שנה פתחתי את החנות. הגיעו שני אברכים, והתחילו לאיים עליי, 'חבל על החיים שלך'", הוא מספר, בריאיון לאולפן ynet. "חשבתי שאלה איומים בלבד, אבל אחרי חודש התחילו ההפגנות, ואנשים צועקים על לקוחות, מאיימים... בנוסף, התקשרו אליי והטרידו אותי". בווידיאו ניתן לראות את המפגש הלא נעים של ש' עם האברכים.
ההטרדות, הוא מעיד, נמשכות גם בשעות הקטנות של הלילה, וש' נאלץ להוציא צווי הרחקה למספר אנשים. כעת הוא מרגיש שחייו וחיי חבריו הופקרו: "זה פשוט מפחיד. אני כבר לא ישן, אני על כדורי שינה", הוא אומר, ומספר כי התופעה קיימת בריכוזים חרדיים רבים. "אלה דברים שחיביים לטפל בהם במיידי. המדינה צריכה להתערב, אולי לפרק את הוועדה הזאת".
ש' מסרב להפסיק למכור את הטלפונים. "יש לזה ביקוש ואלה מכשירים כשרים בלבד", הוא מסביר. "אני לא מתעסק עם מכשירים לא כשרים. אבל הוועדה דורשת שאמכור עם תעודה, ואפקיד צ'ק פיקדון והתחייבות שאני מוכר רק את המכשירים שלהם ולא מכשירים אחרים".
את תגובת ועדת הרבנים לענייני תקשורת לא ניתן היה לקבל, אך בהודעה שהפיצה הוועדה בשבוע שעבר היא דחתה את הטענות על "גביית פרוטקשן מחנויות הסלולר", והכחישה קשר בין שירותי ההשגחה שהיא מציעה לעסקים, לבין ההתנכלויות למי שלא נענה לדרישותיה.
3 צפייה בגלריה
מודעות נגד חנות סלולר
מודעות נגד חנות סלולר
מודעות נגד חנות סלולר
"הרבנים מבקשים צ'ק פיקדון של עשרת-אלפים שקלים לפקודת רב מוסמך, בתמורה לתעודת כשרות", נמסר. "מאז הקמת הוועדה לא נפדה שום צ'ק של בעל חנות סלולר". בוועדה דחו גם את הטענות כי מאחורי פעילותה עומדים מניעים זרים ופסולים, ואמרו: "מדובר נטו בדרישה של רבנים לא למכור מכשירים עם אינטרנט".