המחאה ברחוב החרדי נגד מאפיית אנג'ל מסרבת לדעוך, לאחר שיו"ר הדירקטוריון של החברה עמר בר-לב הפגין מול ביתו של מנהיג הציבור הליטאי, הרב גרשון אדלשטיין. התנועה מחוץ למאפייה הראשית בירושלים הייתה הבוקר (יום א') דלילה, ונהג משאית במאפייה הראשית בירושלים אף סיפר: "היו לנו המון החזרות הבוקר". במרכול בשכונת מאה שערים בבירה נכתב: "הסניף משתתף במחאה נגד מאפיית אנג'ל, על פגיעה בכבודו של גדול התורה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"החרם הוא מתבקש. אדם שמנהל דירקטוריון לא אמור להביע דעות פוליטיות", טען דוד כהן, תושב ירושלים, בשיחה עם ynet. לדברי כהן, "אנו, כציבור דתי וחרדי, לא מוכנים לקבל את עלבון התורה שנעשה בשבוע שעבר נגד ציבור רחב שקונה וצורך את מוצרי אנג'ל במיליוני שקלים. עד כמה שהבנתי, הצריכה היומית של ישיבת מיר היא כמו עלות הצריכה של כל העיר תל אביב. היה צריך להשקיע חשיבה ולא לצאת נגד אנשים שהם צרכנים גדולים וחזקים של המוצר".
קראו עוד בערוץ היהדות:
"אני מאמין שחייבים להיות פה סוג של סולידריות והבנה שאין מצב שנהיה שפוטים של עסק, כאשר העסק הולך ומזנב בנו", הוסיף. "יש פה בירושלים המון תחליפים, חלות של ויז'ניץ, חלות של ברמן, חלות של נחמה – ולא חסרות חלות. הייתה לנו שבת נעימה ביותר".
4 צפייה בגלריה
מאפיית אנג'ל בירושלים
מאפיית אנג'ל בירושלים
מאפיית אנג'ל בירושלים. החזרות רבות של מוצרים
(צילום: אלכס גמבורג)
כשנשאל מה לדעתו החברה צריכה לעשות כעת כדי להחזיר את הלקוחות החרדים, השיב כהן: "צריך שמר בר-לב יואיל בטובו כמובן להתנצל, או שיעשו לו שימוע ויזיזו אותו מתפקידו, בהבנה שהעסקים והדעות הפוליטיות הם לא דבר שיכול ללכת ביחד. אני לא יכול לייצג את ראשי הציבור פה, אבל אני מאמין שאולי התנצלות כנה כן תביא לשינוי באסטרטגיה".
מוחה נוסף מחוץ לסניף אנג'ל בשכונת רחביה בירושלים התייחס להגעתו של בר-לב להפגנה בבני ברק: "זו חוצפה זה בלתי רגילה. אני חושב שאדם כזה, שמפגין מול רב בן 100, אין לו דרך ארץ. ההורים שלו צריכים להתבייש". עוד קרא המוחה לבד"ץ לשקול את האפשרות להסיר את תעודת הכשרות של המאפייה.
ישראל, תושב ירושלים אחר שהחליט להחרים את אנג'ל, אומר ביחס למחאה מול בית הרב אדלשטיין כי "הרב הוא בן אדם בגיל מאה, שמעביר את שנותיו כראש ישיבה וכמנהיג הציבור. הוא לא הנושא. זאת אומרת, זה לא שהוא קובע חוק גיוס כזה או אחר כי זה מה שהוא החליט. אלה הדעות שלנו והעקרונות שלנו, והוא מעמיד לנו אותם ומתווה דרך".
4 צפייה בגלריה
"צריך שבר-לב יואיל בטובו להתנצל, או שיעשו לו שימוע ויזיזו אותו מתפקידו"
"צריך שבר-לב יואיל בטובו להתנצל, או שיעשו לו שימוע ויזיזו אותו מתפקידו"
"צריך שבר-לב יואיל בטובו להתנצל, או שיעשו לו שימוע ויזיזו אותו מתפקידו"
(צילום: צביקה ניימן, מתוך חשבון הטוויטר של עומר בר לב)
לגבי הטענה שכאדם פרטי בר-לב רשאי לפעול כפי שירצה, השיב ישראל: "אני חושב שבאותה רמה אומרים שאנשי צבא עם מדים לא יכולים להשתתף במחאות או דברים כאלה, על אף שהם אנשים פרטיים, כיוון שהם אנשים שגם כן עובדים עם ציבור ומייצגים משהו. דבר כזה יכול לייצג יחס לציבור מסוים. גם כאדם שעובד בחברה שכל כך מעורבת בציבור, הוא לא יכול לבוא ולהגיד 'אני אדם פרטי' ולצפות שאף אחד לא יתייחס לזה, ברגע שהוא מייצג משהו גדול".
בעיניו, כדי לצאת מהמשבר, החברה צריכה "לפחות להתנצל ולהגיד שזה לא קשור אליה, או משהו כזה. להראות שציבור הלקוחות חשוב לה, גם הדעות של הציבור, ולא רק בגלל שהם קונים".
4 צפייה בגלריה
מאפיית אנג'ל בירושלים
מאפיית אנג'ל בירושלים
מאפיית אנג'ל. "הסניף הזה הוא לא ממש מעוז של חילוניות, אבל אנשים באים"
(צילום: אלכס גמבורג)
אל מול ציבור המחרימים, הגיע קונסטנטין במיוחד לסניף של אנג'ל כדי לקנות עוגות ודברי מתיקה. "אני לא אוכל לחם בדרך כלל, אבל קניתי גם ביום שישי וגם היום", אמר. "אני בכלל נגד חרמות, ועל החרם הזה הכריז יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני – זה נראה לי דבר הזוי. באתי לסניף הזה, שהוא לא ממש מעוז של חילוניות, אבל אני רואה פה פעילות ושאנשים באים, ואני שמח על כך".

"פרסמתי ציוץ, וזה יצא משליטה"

המחאה נגד מאפיית אנג'ל החלה ביום חמישי לאחר שהשר לשעבר בר-לב, שרק לאחרונה נכנס לתפקיד יו"ר הדירקטוריון בחברה, השתתף באחת מהפגנות "יום השוויון", בדרישה לשוויון בנטל – מול ביתו הרב גרשון אדלשטיין. המחאה, שהחלה ברשתות החברתיות, צברה תאוצה ואכן הובילה לביטולים מצד ישיבות רבות, שנחשבות ללקוחות כבדים של אחת המאפיות התעשייתיות הגדולות בישראל. במקביל נשמעו גם קולות הפוכים של חילונים שקראו לקנות את מוצריה ולחזקה.
אבי רבינא, פרשן בכיר של רדיו "קול חי", היה מיוזמי החרם. ציוץ שפרסם ביום חמישי ב-11 בבוקר חולל את הסערה. בריאיון לאולפן ynet הוא שיחזר את השתלשלות האירועים: "ראיתי את ההפגנה בבני ברק מול ישיבת פוניבז' ומול ביתו של הרב אדלשטיין, עד כאן הפגנה שגרתית, אפילו לא היה שם עימותים משהו – אבל אז אני רואה את הסלפי שהעלה עמר בר-לב מאותה הפגנה, ואני נזכר שלפני כמה שבועות הוא מונה ליו"ר דירקטוריון חברת אנג'ל. כתבתי בצירוף תמונתו של עמר בר-לב, וכמובן תמונת לחם אחיד של אנג'ל: 'אפשר להסתדר גם בלי אנג'ל'. מה שקרה תוך מספר שעות – האמת שלא האמנתי שיקרה".

"אמרתי שבטח זו תהיה עוד מחאת רשת חביבה, אבל לא. אחרי שעה יו"ר ש"ס אריה דרעי מצייץ את הציוץ הזה מחדש. אם דרעי מצייץ אז גם משה גפני חייב להגיב, וגם גפני מוציא תגובה חריפה נגד ביזוי כבוד התורה וההפגנה מול ביתו של אדלשטיין. ומכאן, זה יצא משליטה. ישיבות ומוסדות מודיעים שהם מפסיקים את ההתקשרות עם אנג'ל, עד שכעבור מספר שעות זה כבר הופך למאבק ימין ושמאל. רואים מי מעודד עכשיו לקנות לחם של אנג'ל".
כשנשאל האם אין חשש בציבור החרדי שהרחם יחזור אליהם כמו בומרנג ויפגע בהם, השיב רבינא כי "השאלה חשובה והיא במקומה. בסוף חרם יכול לחזור אלינו כבומרנג, ומחר יחרימו את אושר עד, את אל על, או כל מיני עסקים שבבעלות אדם חרדי. קודם כול, החרם פה הוא נקודתי. חברת אנג'ל מרוויחה קרוב לחצי מיליארד בשנה. אנחנו עוד לא יודעים מה הנזק, אבל נזק קטן לא באמת גורם לחברה גדולה כל כך לקרוס, ואף אחד גם לא מצפה להקריס את החברה. יש פה בסך הכול איזשהו מאבק סמלי, ובמקרה שאנג'ל תתנצל בעוד כשעה, אני חושב שהחרם הזה יסתיים. אבל החברה בחרה לעלות על עץ גבוה".
מול ביתו של אהרן ברק מותר לעשות חפלות, אבל 300 מטר מהבית של הרב אדלשטיין אי אפשר להפגין? למה? "קודם כול, לא ראיתי אף אחד מישיבת פוניבז' או מהציבור החרדי ליד ביתו של אהרן ברק, מדובר במחאה של אנשי ליכוד ככל הנראה. דבר שני, אתה כיו"ר דירקטוריון של חברה שמגלגלת מיליונים, בין היתר בזכות המגזר החרדי, בא לתקוע אצבע בעין לתלמידי ישיבות בבית שלנו? ואז לסובב את הסכין? כשאתה יו"ר חברה שבין היתר עושה את כספה ממאות ישיבות, אתה צריך להפריד בין עסקים ובין התערבות בנושא פוליטי".
מה בעצם המסר לבכירים של חברות שעובדות עם המגזר החרדי? אל תגיעו להפגנות, אל תיקחו צד, כי אחרת אנחנו נחרים אתכם? זו לא סחיטה? "ממש לא. עמר בר-לב השתתף בחודשים האחרונים כמעט בכל ההפגנות בתל אביב ובמקומות אחרים. אף אחד לא מתערב לו בחיים הפרטיים. אנחנו מדברים על הנקודה שהוא הגיע לבית שלנו, בבני ברק, עם הפגנה שכותרתה היא התרסה נגד הרבנים שלנו, נגד לומדי התורה, שמבחינתנו הם סיירת מטכ"ל שלנו, ואנחנו רואים בכך פגיעה. באת לתת לנו אצבע בעין? אנחנו לא מרגישים עם זה בנוח. יש פה אקט של מחאה שהוא בסך הכול חביב, לדעתי זה גם לא יגרום לאנג'ל לקרוס".
4 צפייה בגלריה
הציוץ נגד בר לב ואנג'ל אותו אריה דרעי צייץ מחדש
הציוץ נגד בר לב ואנג'ל אותו אריה דרעי צייץ מחדש
הציוץ נגד בר-לב ואנג'ל שדרעי צייץ מחדש
(צילום מסך מתוך טוויטר)
עד מתי החרם יימשך? להערכת רבינא, "הם יכולים להרגיע את הסיפור עם איזו התנצלות, התנערות והבהרה. אני מאמין שגם הישיבות לא ימשיכו להחרים חברה שאומרת 'לא התכוונו, אנחנו מתנצלים'. צריך לזכור שהנזק נעשה, כי תחשוב ש-70-60 ישיבות שצורכות עשרות אלפי כיכרות לחם בחודש כבר ביטלו. אני לא רואה אותם חוזרים מחר לאנג'ל ועוזבים את ברמן לאור אותה התנצלות".
לדבריו, "דווקא מאחר שמדובר במחאה ספונטנית מהשטח, שמביעה איזשהו כאב, אני חושב שמדובר במשהו סמלי, והציבור גם סלחן ויאמר: חברת אנג'ל, אם אתם מתנצלים – הכול בסדר ונמשיך הלאה. אבל הסיפור הזה הולך ונהיה יותר ויותר חמור כשאנג'ל מתבצרת בעמדתה. אז גם חרדים רואים בכך איזשהו אקט של מחאה. פגעתם ברבנים שלנו? פגעתם בלומדי התורה שלנו? אנחנו לא נקנה אנג'ל. בפרט כשהאלטרנטיבות קלות מאוד".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הצטלם אתמול כשהוא קונה בכוונה מוצרים מאנג'ל. מהצד של הקואליציה, שר התרבות והספורט מיקי זוהר יצא נגד הקריאות לחרם, גם אם לא נקב בדבריו במפורש בשמה של חברת אנג'ל: "הפגנות, חרמות, שנאת אחים והסתה (ותעשו טובה, אל תנסו להסביר לי למה זה מוצדק). ככה אנחנו רוצים להיראות? אנחנו כבר לא זוכרים היכן העם הזה היה? כבר שכחנו מה העם הזה עבר עד שבנינו את המדינה המדהימה הזו? אם לא נתעורר ונשנה כיוון, כולנו נתחרט על זה. כולנו ללא יוצא מהכלל. אחים אנחנו".
מחוץ למערכת הפוליטית, הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, יצא בפומבי נגד החרם על מאפיית אנג'ל. "שיח החרמות מדרדר את השיח הציבורי הכללי למקום נמוך, שיוביל לחרמות הדדיות ולשנאה מיותרת בחברה הישראלית", טען הרב הדתי-לאומי. "מותר להפגין, אסור לבזות. מותר לבקר, אסור לקלל. מותר וצריך להתווכח, אסור להחרים".