תושבי העיירה הנידחת קולה (Kula), שבמזרח מחוז סרייבו בבוסניה והרצגובינה, נסערים בימים האחרונים – לאחר שקבוצה של 40 יהודים חברי הכת הקיצונית "לב טהור" עברו להתגורר בבניין בעיירה שחצייה מוסלמי וחצייה נוצרי. לא ברור אם הם מבקשים להישאר במקום או רק משתמשים בו כתחנת מעבר בדרכם לאיראן.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
תושבי העיירה התלוננו שחייהם הפכו לבלתי נסבלים בשל הגעתה של הקבוצה הדתית הקיצונית, שאותה הם מכנים "טליבאן יהודי". חברי הכת הגיעו לשם בסוף חודש דצמבר והתיישבו בבניין ששכרו מיזם מקומי. אחד מתושבי העיירה אמר כי מדובר בקבוצה קיצונית אשר חבריה התמודדו עם האשמות על חטיפת ילדים, פדופיליה, אונס, נישואי קטינים והתעללות בילדים. חברי הכת בורחים מהחוק ועוברים ממדינה למדינה, אם לא גורשו ממנה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
4 צפייה בגלריה
ילדה מהכת כפי שצולמה בעיירה
ילדה מהכת כפי שצולמה בעיירה
ילדה מהכת כפי שצולמה בעיירה
תושבים בעיירה פנו למשטרת מזרח סרייבו והגישו תלונה נגד חברי הכת. כלי התקשורת המקומיים ציטטו תושבים שאמרו כי הם חוששים לילדיהם בשל נוכחות חברי הכת הקיצונית במקום. "אני לא יכול לתאר במילים איך האווירה לידם", אמר אחד התושבים במקום. "מהבתים האלה מגיעים צלילים של כמה שירים דתיים, שנשמעים מצמררים. הנשים לבושות בבורקות, מכוסות, כך גם הבנות. גברים ונערים לבושים אותו הדבר. הם כל הזמן צופים בנו; ברגע שאני פותח את דלת הבית, אני מבין שאחד מהם צופה בי מהמרפסת או מהחצר. אני מרגיש מוטרד ומודאג. אנחנו מפחדים על הילדים".
אחד החששות של התושבים המקומיים הוא שחברי הכת יבקשו מקלט וירצו להישאר בעיירה שלהם. "לחברי כת אין מקום ביישוב שלנו", התמרמרו. "לקבוצה הזאת אין כאן מקום והם לא רצויים. אנחנו נתעקש שהם יעזבו את קולה. אנחנו לא רוצים לחיות בסביבה שבה אנחנו לא מרגישים בטוחים, ילדים ומשפחות. האם לחכות שמשהו יקרה? כל התירוצים לא מקובלים, אנחנו רוצים פתרון".
4 צפייה בגלריה
חברי הכת השתלטו על בניין בעיירה קולה
חברי הכת השתלטו על בניין בעיירה קולה
אנשי הכת התיישבו בבניין ששכרו בעיירה קולה
הרב הראשי של סרייבו, ד"ר אליעזר פאפו, מיהר לנסות להרגיע בתקשורת המקומית ולטעון שחברי הכת הם קבוצה קטנה ולא מזיקה. "האזרחים לא צריכים לדאוג מחברי 'לב טהור'. מדובר בקבוצה אנטי מודרניסטית. זו קבוצה קטנה ולא רלוונטית. האנשים האלה פשוט מחפשים מקום שבו אף אחד לא יתערב בענייניהם הפנימיים, והם כנראה קיבלו את הרושם שמדובר באזור נידח", אמר פאפו לערוץ הטלוויזיה הבוסני N1. "הם פשוט קפדנים, הם מכים את ילדיהם, נועלים אותם במזווה ועוד דברים. באמריקה אומרים שאי-אפשר לעשות את זה לילדים, ועכשיו הם בורחים למדינות שבהן השירותים החברתיים פחות מעורבים".

ביקשו מקלט מדיני באיראן

באוקטובר נחשף ב-ynet כי 100 מחברי הכת, בעלי דרכונים ישראליים, מנסים לברוח מגואטמלה לגבול איראן-כורדיסטן. קרובי המשפחה שלהם בישראל פנו לרשויות וביקשו את התערבותה המהירה של מדינת ישראל כדי לסכל את הבריחה, והתריעו שאם יגיעו לאותו חבל ארץ יש חשש שייחטפו בידי האיראנים שישתמשו בהם כבני ערובה.
המשפחות הישראליות ביקשו משרי החוץ והמשפטים לשגר מכתבים בהולים לעמיתיהם בגואטמלה כדי שיסגרו את גבולות המדינה וימנעו בריחה המונית של חברי הכת: "הגעתם של חברי הכת לגבול איראן-כורדיסטן עלולה לגרום למגה-אירוע מדיני וביטחוני".
4 צפייה בגלריה
אחת מנשות הכת כפי שצולמה בבוסניה והרצגובינה
אחת מנשות הכת כפי שצולמה בבוסניה והרצגובינה
אחת מנשות הכת כפי שצולמה במחוז סרייבו
לב טהור היא כת יהודית דתית קיצונית שחיה כיום ברובה באזור סנטה רוזה שבגואטמלה. הכת החלה לפעול עוד לפני כ-20 שנה בארץ, עברה לקנדה, משם לארה"ב, לאחר מכן למקסיקו וזה שבע שנים שהיא מתגוררת במתחם מבודד באזור שנמצא כשעתיים נסיעה מגואטמלה סיטי. בכת כ-200 מבוגרים וילדים, מחציתם בעלי אזרחות ישראלית שלחלקם יש גם אזרחות כפולה, אמריקנית או גואטמלית.
לפי עדויות של חברי הכת שברחו ממנה, אנשיה נוקטים כלפי הנשים והילדים מערכת ענישה שכוללת הרעבה, חרמות ואלימות קשה, כולל הלקאות פומביות בעירום. נוסף על כך מחתנים את הילדים בכת החל מגילי 13-12 וכופים עליהם להביא ילדים לעולם. ישנן נשים בכת שהרו בגילים צעירים מאוד. עלו גם האשמות במקרים של אונס ומעשי סדום שבוצעו בידי חברים בקבוצת הגברים השלטת בכת, המכונה "ההנהלה". המעשים הללו תוארו בידי מספר קורבנות שהצליחו להימלט מהכת והגישו תצהירים חתומים כראיות לרשויות בגואטמלה.
4 צפייה בגלריה
אנשי כת "לב טהור" בגואטמלה, ארכיון
אנשי כת "לב טהור" בגואטמלה, ארכיון
אנשי כת "לב טהור" בגואטמלה, ארכיון
(צילום: EPA)
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ, טבע למוות לפני כארבע שנים – ומאז בנו נחמן הלברנץ מנהיג את הכת. נחמן ועוד כמה מראשי הכת נלכדו בידי הבולשת הפדרלית האמריקנית, ה-FBI, וכיום הוא יושב בכלא האמריקני. לאחרונה ה-FBI פשט על מתחם הכת ועצר שלושה מנהיגים נוספים בגין חטיפת ילדים ושימוש בתעודות מזויפות.
כתוצאה מהפעילות האמריקנית והחשש ממעצרים נוספים, החלה הכת בהכנות למעבר לצפון מזרח עיראק, לאזור הכורדי (מחוז אירביל) הגובל עם איראן. לתפיסתם מדובר בבבל המקראית, ולאזור ההוא יגיע תחילה המשיח. צוות ראשון יצא כבר למקום במטרה לרכוש קרקעות ולהתחיל להכין את המתחם. אחרים מצויים בתהליך של יציאה בקבוצות שונות אל מחוץ למדינה, הן דרך שדה התעופה הבינלאומי (שם עוכבו לפני מספר ימים בידי הרשויות) והן בדרך יבשתית דרך מקסיקו ואל סלבדור.
לפי מסמכים שנחשפו בשנת 2019 בבית משפט פדרלי בארה"ב, חברי כת לב טהור השוהים בגואטמלה הגישו בקשה למקלט מדיני באיראן והביעו נאמנות למנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי. הכת ביקשה מאיראן מקלט מדיני, הגנה וחופש דת עבור כל חבריה.