5 צפייה בגלריה
אנשי כת לב טהור בגואטמלה. ארכיון
אנשי כת לב טהור בגואטמלה. ארכיון
אנשי כת לב טהור בגואטמלה. ארכיון
(צילום: EPA)
נחמן הלברנץ ומאיר רוזנר, מנהיגי הכת החרדית קיצונית "לב טהור", הורשעו אמש (יום ד') בבית משפט בניו יורק בחטיפה ובניצול מיני של ילדים. על פי פסק הדין, ב-2018 השניים חטפו באמצע הלילה שני ילדים, נערה בת 14 וילד בן 12, מביתם בניו יורק, והעבירו אותם למקסיקו כדי שבת ה-14 תקיים קשר מיני לא חוקי עם גבר בוגר. אמם של הילדים היא אחותו של הלברנץ, שבאותה שנה עזבה את הכת בגלל התנהגותו הקיצונית של אחיה.
הלברנץ (39) ורוזנר (45), אזרחי ארה"ב שפעלו בגואטמלה בשנים האחרונות, היו בעלי תפקידים בכירים ב"לב טהור", כת חרדית-קיצונית שפועלת בכמה מקומות, בהם ניו יורק, ישראל, קנדה, מקסיקו וגואטמלה. הלברנץ הפך למנהיג הכת ב-2017 לאחר שאביו שלמה הלברנץ טבע למוות בנהר במקסיקו, ורוזנר היה הסגן הראשי שלו. מאז שתפסו את ההנהגה, השניים אימצו שיטות קיצוניות שכוללות נישואים ויחסי מין בין ילדים.
5 צפייה בגלריה
פשיטה משטרתית על מתחם הכת ב-2016
פשיטה משטרתית על מתחם הכת ב-2016
פשיטה משטרתית על מתחם הכת ב-2016
על פי פסק הדין, הלברנץ ורוזנר לקחו חלק בקבוצה שחטפה שני ילדים, אחות ואח בני 14 ו-12, מביתם בוודרידג' שבצפון ניו יורק, ולאחר מכן העבירו אותם למקסיקו. אמם של הילדים היא אחותו של הלברנץ, שרה פייגא טלר, שלפי ה-FBI הייתה חברה בכת בגואטמלה, אך ברחה עם ילדיה לניו יורק ב-2018 בעקבות הקיצוניות שבה נהג אחיה, ובשל כך שהתנהלותה של הכת הקצינה יותר ויותר.
על פי פרסומים בתקשורת, הלברנץ אסר על חברי הכת לאכול מאכלי בשר, דגים ועופות. ילדים הופרדו מהוריהם ונכפו עליהם נישואי בוסר, ובין היתר הפעילה הקהילה משמעת בעזרת הלקאות פומביות. הבן המשיך את דרכו של אביו והחליט על נישואים וגירושים בתוך הקהילה.
5 צפייה בגלריה
חברי כת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה במהלך סוף השבוע האחרון
חברי כת לב טהור מנסים להימלט מגואטמלה במהלך סוף השבוע האחרון
חברי כת "לב טהור" מנסים להימלט מגואטמלה בחודש שעבר
(ארגון עמודים)
לאחר שהאם וילדיה התיישבו בניו יורק, הלברנץ ורוזנר רקמו תוכנית להחזיר את בת ה-14 לגואטמלה במטרה לחדש מערכת יחסים מינית בינה לבין "בעלה" בן ה-20, איתו התחתנה בנישואים שארגן הלברנץ שנה קודם לכן. השופט במשפט, נלסון ס. רומן, קבע כי הנישואים אינם חוקיים.
חברי הכת הצילו לחטוף את הילדים בדצמבר 2018 והעבירו אותם למקסיקו דרך מדינות שונות. לאחר שלושה שבועות הילדים נמצאו על ידי שוטרים מקומיים וסוכנים פדרלים אמריקנים בעיר טננגו דל אייר שבדרום-מרכז מקסיקו והוחזרו לאמם. הלברנץ ורוזנר נעצרו ביחד עם עוד שלושה חברים בכת - חיים ינקל רוזנר, אוריאל גולדמן, ואדם נוסף ששמו המלא לא נמסר. מאז ניסו חברים אחרים בכת לחטוף את הילדים שוב פעמיים - פעם אחת במרץ 2019 ופעם אחת במרץ השנה.

5 צפייה בגלריה
חבר בכת לב טהור מחוץ לנמל התעופה בגואטמלה
חבר בכת לב טהור מחוץ לנמל התעופה בגואטמלה
חבר בכת "לב טהור" מחוץ לנמל התעופה בגואטמלה
(ארגון עמודים)
הלברנץ ורוזנר הורשעו, בן השאר, בקשירת קשר להעביר קטין במטרה שיעסוק בפעילות מינית פלילית. עונש המינימום על עבירה זו בארה"ב הוא 10 שנות מאסר, ועונש מקסימום - מאסר עולם.
בחודש שעבר עצרו הרשויות בגואטמלה קבוצה של חברי הכת, בעלי דרכונים אמריקניים, כולל ילדים קטנים, שהיו בדרכם לאיראן, שם לטענתם תכננו לבקש מקלט מדיני. ככל הנראה, ארה"ב היא זו שביקשה מגואטמלה לעצור אותם. משרד החוץ הבהיר אז כי נעשית פעילות בינלאומית, בשיתוף מדינות אחרות, כדי למנוע את המעבר של מאות מחברי הכת לאיראן. "מדינת ישראל פועלת בעניין כת 'לב טהור' במגוון ערוצים - מדיניים, משפטיים ואחרים, בתיאום עם מספר מדינות רלוונטיות נוספות", נמסר.
5 צפייה בגלריה
ניסיונות הימלטות מ גואטמלה חברי כת לב טהור
ניסיונות הימלטות מ גואטמלה חברי כת לב טהור
ניסיונות הימלטות מגואטמלה - חברי כת "לב טהור" בדרכם למקסיקו
(El Espectador Guatemala)
לפי מסמכים שנחשפו בשנת 2019 בבית משפט פדרלי בארה"ב, חברי כת "לב טהור" הגישו בקשה בעברית, אנגלית וערבית למקלט מדיני באיראן בנובמבר 2018, והביעו נאמנות למנהיג הרוחני העליון של איראן עלי חמינאי. הכת ביקשה מקלט מדיני, הגנה וחופש דת עבור כל חבריה ברפובליקה האסלאמית, מפני "השלטונות הציוניים השולטים על ארץ הקודש". במכתב הם הציגו את עצמם כ"יהודים הנאמנים לה' ולתורת אמת, נושאי דגל המלחמה בציונות ובשלטונם על ארץ הקודש ועל העם היהודי" - וטענו כי הם נרדפים על רקע אמונתם. בתשובה, מציין הרב גלוק, הם קיבלו מכתב בערבית שמזמין אותם לאיראן.
במרץ האחרון משטרת גואטמלה, בהנחיית התביעה הכללית במדינה ולבקשת ארה"ב, פשטה על מתחם של הכת כדי לעצור שלושה מחבריה שהיו מבוקשים על ידי ה-FBI בחשד לחטיפת ילדים. השוטרים הצליחו לעצור את אחד משלושת המבוקשים, יעקב ווינגרטן, אחד מראשי הכת. ארבעה חודשים לפני כן נמלט מישראל אלעזר רומפלר, מנהל בית ספר של הכת, כחצי שנה אחרי שנפתח משפטו בארץ. הוא הואשם בהתעללות פיזית ונפשית בילדים ובתקיפתם.