פריצת דרך היסטורית של הפמיניזם הדתי בישראל: בפעם הראשונה בתולדות המדינה, נשים הורשו לגשת למבחנים תורניים הזהים לבחינות ההסמכה שעורכת הרבנות הראשית לגברים, ובקרוב הן יזכו להכרה ממלכתית רשמית בידע ההלכתי שצברו.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
פתיחת השורות בפני לומדות התורה התאפשרה בעקבות מאבק ציבורי ומשפטי שלווה בידי ynet ו"ידיעות אחרונות", ששיאו בעתירה שהגישו כמה מהן לבג"ץ יחד עם עמותת עתים וארגוני נשים ב-2019, בטענה שהן מופלות לרעה לעומת הגברים הלומדים – שאצלם ההסמכה מוכרת כתואר ראשון בקבלה לשירות המדינה ולעניין תנאי השכר בו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
כבר לפני כשנתיים הודה היועץ המשפטי לממשלה בפני בית המשפט כי קשה להגן על המצב הקיים, והציע כי המדינה תקים מערך בחינות מקביל לנשים. אלא שהרבנות הראשית סירבה לשתף פעולה עם המהלך, ובגלל רגישות הנושא, היועמ"ש התקשה למצוא משרד ממשלתי שיסכים להפעיל את המסלול החדש.
1 צפייה בגלריה
חלק מהנשים שניגשו למבחנים
חלק מהנשים שניגשו למבחנים
חלק מהנשים שניגשו למבחנים
(צילום: גרשון אלינסון)
עם כניסת מתן כהנא לתפקיד השר לשרותי דת בתחילת ימי הממשלה היוצאת, וכחלק מתפיסת עולמו להביא לשילובן של נשים בתפקידים דתיים, הוא הודיע כי יקים במשרדו את המערך המתוכנן ויהווה לו אכסניה. העותרות דחו את הפשרה ודרשו כי דווקא הרבנות היא זו שתבחן אותן, ואכן עתירתן עדיין תלויה ועומדת בבג"ץ – אך 17 נשים, בוגרות בתי המדרש "כולל דעה" של רשת אור תורה סטון ו"מתן השרון", החליטו לבסוף לגשת בכל זאת למבחנים המקבילים, לאחר שהשתכנעו כי הם ראויים ורציניים – ולאחרונה השלימו את ההליך.

"אירוע מכונן"

הרבנית דבורה עברון, ראש כולל דעה, אמרה כי מדובר ב"נקודת ציון היסטורית בכל הקשור למעמדן של נשים בעולם ההלכה", והסבירה: "למעלה מעשור יש נשים בקיאות בהלכה אשר הוכשרו כמורות הלכה. עד עתה הן זכו להכרה ציבורית בפנייה אליהן בשאלות הלכתיות ובהחלטה של קהילות ובתי כנסת לשלבן בתפקידי מנהיגות רוחנית והלכתית. כעת, לשמחתנו, אל ההכרה מן השטח מצטרפת גם ההכרה הממסדית מטעם המדינה, והיא תוכל בעתיד לפתוח דלתות אשר עד כה היו סגורות בפניהן לשרת את המדינה בתפקידים תורניים מגוונים".
השר לשעבר ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) הוסיף: "אני מברך על הקמת המערך לבחינות לנשים שהובלנו במשרד לשירותי דת, ועל כך שלראשונה במדינת ישראל נשים לומדות ונבחנות בהלכה, וזוכות להכרה מהמדינה היהודית על כך שגם הן יכולות להיות תלמידות חכמות ואף משיבות הלכה בקהילות".

הרב ד"ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש רשת אור תורה סטון, שיבח את הנשים הנבחנות ואמר: "המסירות וההישגים המדהימים של 12 העמיתות שלנו שנבחנו היום באים לידי ביטוי דרך אירוע היסטורי זה. תשוקתן ומחויבותן לחיי תורה, למידה ומנהיגות זוכות היום למימוש נוסף באמצעות הבחינות של המשרד לשירותי דת, שבהן הן משתתפות מתוך תקווה ומטרה שצליחתן תפתח בפניהן הזדמנויות תעסוקה שוות והלכתיות בשירות עמנו. חזונו של הרב סולובייצ'יק להבטיח שנשים יהודיות יוכלו ללמוד וללמד תורה ברמות הגבוהות ביותר ממשיך להתממש באמצעות התפתחות פורצת דרך זו".
הרבנית אשרה קורן, ראש בית המדרש מתן השרון, סיכמה ומסרה: "קיום המבחנים הוא אירוע מכונן שבו מדינת ישראל מכירה לראשונה בהישגים של נשים למדניות. זהו צעד משמעותי בתהליך שמציב נשים תלמידות חכמים יותר ויותר כחוליה בשושלת המסורה. אני מלאת הערכה לנשות תוכנית 'מורות להלכה' למנהיגות רוחנית הלכתית של מתן השרון על ההתמדה, ההישגים והרצון להאיר תורה בעולם".
מנגד, הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים" שהוביל בשם הנשים את המאבק המשפטי בנושא, ביקש לצנן את ההתלהבות וטען כי "למרות ההתקדמות, מערך הבחינות החלופי רחוק מלתת לנשים פורצות הדרך הללו את ההכרה הציבורית ומוסדית להן הן ראויות".
"נכון לעכשיו, לתעודות המעבר אשר יונפקו על ידי המשרד לשירותי דת אין כל משמעות מעשית, והנשים הללו לא יוכלו לעשות איתן דבר", מסר הרב פרבר. "לטעמנו, כך לא נראה שוויון. עולם התורה הנשי מהווה תרומה אדירה לעולם היהודי בכללותו, והיעדר ההכרה בו פוגע בכולנו". יו"ר עתים התחייב בשם הארגון: "נמשיך להיאבק למען הכרה מלאה ושלמה בנשות ההלכה בישראל, במסגרת העתירה המתנהלת".