בזמן שבנימין נתניהו ושותפיו נושאים ונותנים בקשיחות לקראת הסכם קואליציוני, רבני הימין מחשקים את הפוליטיקאים באחת הסוגיות הרגישות והנפיצות ביותר שעומדת בין הצדדים. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי רבנים בכירים מהציבור הדתי שיגרו מכתב לראש הממשלה המיועד, שבו הם מפצירים בו לנצל את ההזדמנות הנדירה שנוצרה עם ניצחונו בבחירות לשינוי חוק השבות, על מנת לצמצם את עלייתם של צאצאי יהודים לישראל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בין החותמים על המסמך, חברי ארגון "רבני הארץ הטובה", נמצאים גם המנהיגים הרוחניים של מפלגות הציונות הדתית ועוצמה יהודית, המאותתים בכך כי יעמדו על התיקון הנדרש כתנאי להקמת הקואליציה המתגבשת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
באיגרת לנתניהו, הממוענת גם לראשי כל מפלגות הימין, כתבו הרבנים: "אנו קוראים לך לפעול ככל יכולתך לביטול סעיף הנכד". הם הסבירו: "מדינת ישראל קמה כביתו של העם היהודי. כדי להעלות את יהודי העולם ארצה, נחקק חוק השבות". לטענתם, בעוד "המסורת המלווה את עם ישראל מדורי-דורות קובעת הגדרות מדויקות מי נחשב ליהודי", הרי שסעיף הנכד הפך לקריטריון ש"מכניס למדינת ישראל עשרות אלפי גויים בכל שנה", כולל כאלה ש"ממשיכים להחזיק בדת זרה", וזאת "בניגוד גמור למטרת חוק השבות".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' חתמו על הסכם קואליציוני
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' חתמו על הסכם קואליציוני
נתניהו וסמוטריץ' בחתימה על ההסכם הקואליציוני
על המכתב חתמו, כאמור, כמה מנהיגים בכירים של הציבור הדתי-לאומי, בהם הרב חיים דרוקמן, חתן פרס ישראל המדריך את מפלגת הציונות הדתית, שהצטרף לקריאה ממיטת חוליו לאחר שנדבק בקורונה ומצבו הוגדר קשה, והרב דב ליאור, פטרונה הרוחני של עוצמה יהודית. חותמים נוספים הם חתן פרס ישראל הרב יעקב אריאל, רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית הרב שמואל אליהו, רב השומרון אליקים לבנון ואחרים.
3 צפייה בגלריה
הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן. חתם על המכתב ממיטת חוליו
(צילום: שאול גולן)
קריאת הרבנים מצטרפת לדבריו של הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, שבאופן לא רשמי מנהיג בפועל את מפלגת ש"ס, שבחודש שעבר התייחס אף הוא ליוזמה לבטל את סעיף הנכד. "מי יודע, אולי יש הזדמנות לתקן חוק 'מי יהודי'", אמר בדרשתו השבועית. "(צריך) לתקן דברים, עכשיו זאת ההזדמנות לתקן מעשה בראשית". כמה ימים לאחר מכן התבטא בסוגיה גם עמיתו, הרב הראשי האשכנזי דוד לאו, והזכיר: "כבר לפני עשר שנים ביקשתי לנסות לשנות את הטעות הזאת של דור שלישי בחוק השבות, לתקן אותו".
לעומתם, ראש הממשלה המיועד נתניהו, המבקש להצטייר כמבוגר האחראי בקואליציה העתידית, מתנגד לכך נחרצות, מחשש כי לשינוי הסטטוס-קוו באחד הנושאים הרגישים והנפיצים של יחסי הדת והמדינה – שאלת מיהו יהודי – עלולה להיות השפעה שלילית גורלית על היחסים העדינים שבין ישראל ליהדות התפוצות.
3 צפייה בגלריה
הרב שמואל אליהו. גם הוא בין החותמים
הרב שמואל אליהו. גם הוא בין החותמים
הרב שמואל אליהו. גם הוא בין החותמים
(צילום: עמנואל מימון)
בעקבות קריאת הרבנים, שלח ארגון "עתים" מכתב נגדי לראש הממשלה המיועד בבקשה למנוע את הפגיעה הקשה שעלולה לדעתו להיגרם ליהודי התפוצות, ולשמור על ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי וכמדינה קולטת עלייה, המשמשת מקלט ומחסה ליהודים וצאצאיהם ומקבלת אותם בזרועות פתוחות.
הרב שאול פרבר, יו"ר עתים, כתב לנתניהו: "גם אם בחלוף 70 שנה מחקיקת חוק השבות הגיעה העת לחשוב על תפקידו ומקומו, הדרך לעשות זאת היא באמצעות דיון ציבורי כן, עמוק ורגיש – ולא על ידי צעדים פוליטיים חד-צדדים". לדברי פרבר, "נדרשת מנהיגות בעלת נקודת מבט רחבה, היסטורית וכלל-יהודית, שתשמור על אחדות ישראל והתפוצות ותבסס את מדינת ישראל כבית הלאומי של כלל העם היהודי".