בשעה שאזרחי מדינת ישראל יחגגו את ליל הסדר עם בני משפחותיהם, לוחמי צה"ל בגזרות השונות יציינו את החג הרחק מבתיהם – בהם לוחמי חטיבת הנח"ל, שיהיו פרוסים ברצועת עזה במטרה להגן על תושבי הדרום. "ברור שהיינו מעדיפים להיות בבית בפסח", אומר ל-ynet סגן גבי, סגן מפקד פלוגה מבצעית בגדוד 931 של הנח"ל, "אבל אנחנו מבינים את החשיבות של מה שאנחנו עושים פה והמורל גבוה".
סגן גבי הוא בן 24, רווק, גר בתל מונד ובוגר המכינה בעֵלי. הוא התגייס באוגוסט 2020, החל את דרכו בסיירת הנח"ל ולאחר שיצא לקצונה, הפך למפקד מחלקה מבצעית בגדוד 931. לאחר כחודשיים של לחימה ב"חרבות ברזל", הוא מונה לסמ"פ מבצעית. לאורך חצי השנה האחרונה לחמו סגן גבי ופקודיו בבית לאהיא, אל-עטאטרה, סלאטין, ג'באליה, דרג' תופאח ומחנה שאטי. כעת הפלוגה נמצאת ב"מסדרון נצרים", במרכז רצועת עזה, מבצעת פשיטות ממוקדות על מחבלים ופועלת באזור. לצד זאת, יש לה חלק משמעותי במבצע בנוסיראת.

מתברר שגם לחימה ברצועת עזה לא מעניקה פטור מניקיונות לחג. "עשינו לו"ז ניקיונות לקראת החג, בבית שבו אנחנו נמצאים, וזה היה בהחלט קאדר", הוא אומר בהומור, "אנחנו גם נחליף את הכלים בכלים שכשרים לפסח ונקבל ערכות לליל הסדר. אם זה יתאפשר, נערוך סדר, אבל בתנאי שזה לא מתנגש עם המשימה שלנו. גם מבחינה דתית – 'עוסק במצווה פטור מן המצווה', ואנחנו עוסקים במצווה עצומה, שמחים וגאים לשרת בצבא של עם ישראל בארץ ישראל".
קראו עוד בערוץ היהדות:
בצה"ל השלימו זה מכבר את ההכנות לחג ודאגו לספק בעזרת הרבנות הצבאית הראשית שלל פריטים לחיילים הרבים הפרוסים מגבול הצפון, דרך יהודה ושומרון ועד הדרום. בין השאר סופקו השנה 120 אלף הגדות, 168 אלף כוסיות יין, 50 אלף מארזים של שלוש מצות עבודת יד לליל הסדר, 17 אלף קערות סדר, 75 אלף כיפות ו-18 אלף מחזורים.
6 צפייה בגלריה
סגן גבי (מימין)
סגן גבי (מימין)
סגן גבי (מימין). "עשינו לו"ז ניקיונות לקראת החג, בבית שבו אנחנו נמצאים"
(צילום: באדיבות דובר צה"ל)
כמו כן הוכנו יותר מ-7,000 ערכות אישיות לליל הסדר לטובת חיילים בפעילות מבצעית, כמו לוחמי חטיבת הנח"ל ברצועת עזה. בכל ערכה, שאת פרטיה חשפנו השבוע ב-ynet, יש קופסת ובה מצות שמורות, שני בקבוקי מיץ ענבים, כוסות קטנות מפלסטיק לקידוש, חזרת לקיום מצוות מרור, חרוסת, קופסת מלפפון חמוץ במי מלח (לכרפס) וחבילת עוגיות קוקוס במילוי תמר (לא, אין מצווה לאכול, זה סתם טעים). יש גם סכו"ם מפלסטיק, הגדה של פסח ואפילו קערת סדר עשויה קרטון, שעליה מניחים את המאכלים. הדברים היחידים שלא נמצאים בערכה הם שני מוצרים שעשויים להתקלקל, ואותם מקבלים בנפרד – ביצה קשה וכנף צלויה של עוף, שגם אותן נהוג להניח בקערת הסדר.
6 צפייה בגלריה
המוצרים הכלולים בערכת ליל הסדר ללוחמי צה"ל
המוצרים הכלולים בערכת ליל הסדר ללוחמי צה"ל
המוצרים הכלולים בערכת ליל הסדר ללוחמי צה"ל
(צילום: יצחק טסלר)
על השאלה איך הוריו הגיבו לכך שהוא לא יחגוג איתם ליל הסדר, אומר סגן גבי: "ההורים שלי, דרן ורוזאן, עלו לארץ מדרום אפריקה לפני כשלושה עשורים. הם גאים ותומכים בי, ומבינים שיש כ-130 חטופים. בשביל להחזיר את החטופים אנחנו פה בעזה ואין לי בעיה לפספס עוד 4 לילות סדרר, אם נתרום אפילו טיפה כדי להחזיר את החטופים הביתה".

מותר ללוחמים אשכנזים לאכול קטניות

חיילים רבים פנו בימים האחרונים למוקד הרבנות הצבאית הראשית בשאלות הלכתיות לקראת החג. ריכזנו פניות שהגיעו למוקד וגם שאלות של בני משפחות חיילים ומפונים מהדרום ומהצפון, לרבנים בכירים בציבור הדתי-לאומי. לפניכם מקבץ של שאלות ותשובות.
6 צפייה בגלריה
מג"ד נח"ל 931 סא"ל עוז משולם
מג"ד נח"ל 931 סא"ל עוז משולם
מפקד גדוד 931 של חטיבת הנח"ל, סא"ל עוז משולם, ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
האם מותר ללוחמים ממוצא אשכנזי לאכול קטניות בפסח? הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב אייל קרים: "מלחמה בשטח אויב, כאשר המזון החליפי אינו מספק, בוודאי מוגדרת 'שעת הדחק', ועל כן במציאות זו מותר גם לבני אשכנז לאכול קטניות. מדובר על היתר מרווח וברור, והוא אינו מצריך 'התרת נדרים'".
איזה מזון מותר ללוחמים לאכול בפסח גם אם לא כתוב עליו שהוא כשר? ראש ענף כשרות ברבנות הראשית, סא"ל הרב נריה רוזנטל: "חיילים המצויים בלחימה ואינם מקבלים אספקה סדירה של מזון, רשאים לאכול בפסח מהמוצרים הבאים, אף שאין עליהם סימון כשרות: פירות וירקות טריים, ביצים, מלח, קפה, תה, סוכר ושמן זית. אין להשתמש בקמח, ויש להקפיד למכור או לבער אותו".
מה יעשו חיילים שאין להם בליל הסדר כנף צלויה זכר לפסח, וביצה לזכר קורבן חגיגה? ראש ענף ההלכה ברבנות הצבאית, סא"ל הרב אודי שוורץ: "ניתן להסתפק בשני מיני בשר או בשני תבשילים כלשהם (אפילו בקופסת שימורים)".
6 צפייה בגלריה
קטניות
קטניות
קטניות. מלחמה בשטח אויב היא שעת הדחק
(צילום: Shutterstock)
מה יעשה חייל שאין לו גביע קידוש אלא רק מימייה או בקבוק שמכילים מיץ ענבים? ראש ענף ההלכה ברבנות הצבאית, סא"ל הרב אודי שוורץ: "ישתה כל פעם רביעית, ולאחר מכן יוסיף מעט מים (שלא שתו מהם), כדי 'לתקן' את פגימת היין (מיץ הענבים). מספר חיילים רשאים לשתות בכל פעם ממימייה אחת בזה אחר זה, ואין היין נחשב פגום לאחר שתיית הראשון. אם אין לו יין (תירוש) כלל – למנהג האשכנזים ייקח 'חמר מדינה' (משקה משכר או קפה, ויש מקילים אף בתה ובמיץ פירות טבעי, ובדוחק גם במשקאות קלים המוגדרים חשובים), ולמנהג הספרדים יקדש על המצות, ורק בשאר הכוסות ישתמש ב'חמר מדינה'".
מה יעשה חייל שאין לו מספיק מיץ ענבים לארבע כוסות? ראש ענף ההלכה ברבנות הצבאית, סא"ל הרב אודי שוורץ: "מי שבידו כמות יין מצומצמת, יסתפק בשתיית רוב רביעית מכל כוס (כשליש כוס מצויה). מי שברשותו כוס אחת – יערוך עליה את הקידוש. מי שבידו שתי כוסות, יברך על השנייה את ברכת המזון. אם ברשותו שלוש כוסות – יקדש על הראשונה, יאמר את ההגדה על השנייה ויברך ברכת המזון על השלישית".
האם רב צבאי של יחידה שחייליה פזורים במספר מקומות, רשאי לנסוע ממקום למקום באמצעות נהג שאינו יהודי, כדי לערוך עבורם את הסדר? במוקד הרבנות הצבאית השיבו: "הרב רשאי לבקש מחייל שאינו יהודי להסיע אותו למטרה זו, משום שעריכת הסדר על ידי רב היחידה מאפשרת לחיילים רבים לקיים את מצוות הסדר כהלכתן, והותרה לשם כך אמירה למי שאינו יהודי, בייחוד כשמדובר ביום טוב שאינו חל בשבת".
6 צפייה בגלריה
ליל הסדר ליל סדר חג פסח חג הפסח
ליל הסדר ליל סדר חג פסח חג הפסח
קערת סדר. במקום זרוע וביצה, אפשר להסתפק בשני תבשילים
(צילום: Shutterstock)
מה יעשה בכור שנמצא בצבא, לא יכול לשמוע סיום מסכת בערב פסח ולכן לכאורה חייב לצום בתענית בכורות? הרב אורן דובדבני: "בפשטות, מי שנמצא בפעילות מבצעית פטור לגמרי מהתענית, כמו שחייל כזה פטור מכל התעניות. אפשר גם לשמוע סיום מסכת בטלפון ואפשר לפדות את התענית בצדקה".
האם חיילים ברצועת עזה חייבים בבדיקת חמץ במבנים שהם שוהים בהם? הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צֹהר: "לא חייבים. הבתים אינם שלהם והם אינם שוכרים או שואלים אותם. כל אחד חייב לבדוק בכיסיו או בתרמילו שאין לו חמץ, אבל לא מעבר לכך".
האם משפחות מפונים חייבות בבדיקת חמץ במלון? הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צֹהר: "המשפחות הללו נחשבות כשוכרות או שואלות. הנמצאים במלון כבר זמן רב – חובת הבדיקה חלה עליהם".
6 צפייה בגלריה
פסח
פסח
(צילום: Shutterstock)
מה לעשות במקרה שתינתן לפני פסח הנחיה לשמור מזון יבש חמץ? הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צֹהר: "גם למי שנוהג לא למכור חמץ גמור, אפשר עקרונית למכור את החמץ לגוי במסגרת מכירת החמץ שמתבצעת מדי שנה".
מה תעשה אישה שבעלה בצבא, בקבע או במילואים, והיא נוסעת עם ילדיה מהבית לכל החג? הרב אורן דובדבני: "יש לנקות את הבית ניקיון בסיסי משאריות של חמץ. ניקיון זה כולל את המקומות שבדרך כלל נוהגים לאכול בהם חמץ וניקיון של שאריות החמץ בתנורים, במקרה שיש, כי אלה לא נכללות במכירת חמץ. את החמץ הנמכר יש לאחסן במקום סגור ומסומן. כאשר מבצעים מכירת חמץ, יש לציין בפני הרב שלא נמצאים בבית כל החג, למסור מפתח לאחד השכנים ולציין זאת בשאר ההרשאה. לפני שעוזבים את הבית יש לבצע בדיקת חמץ לפחות בחדר אחד וללא ברכה. בערב החג, לפני סוף זמן ביעור חמץ, יש לומר את נוסח ביטול חמץ".
כיצד ניתן לקיים את חובת "והגדת לבנך" בליל הסדר כאשר האב לוחם קרבי בשירות מילואים ברצועת עזה? אב בית הדין הרבני בירושלים, הדיין הרב יצחק אושינסקי, השיב כי האפשרות לקיים את המצווה באמצעות מכתב שיישלח לפני פסח היא לא אידיאלית, מכיוון שמצוות "והגדת לבנך" היא רק בדרך של מענה בעל פה, ולא בכתב, לשאלות הבן. בסיכומו של דבר, הרב אושינסקי ממליץ לקיים את המצווה באמצעות מתן הסברים על ההגדה לאחרים, בליל הסדר, או בעזרת שליח שיספר לילדים בליל הסדר. הוא גם מציין כי אם האם תספר לבן את סיפור יציאת מצרים בליל הסדר, היא תצא בכך ידי חובה.