ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קבע אתמול (יום ד') כי השליטה של ישראל בגדה המערבית מוגדרת "כיבוש", אחרי שבדו"ח זכויות האדם שפרסם הממשל נראה היה שאימץ את המונחים של ממשלו של דונלד טראמפ, שבשנים האחרונות הסיר את המונח "שטחים כבושים" מהדו"ח.
3 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
מעלה אדומים. המינוח נועד רק כדי להקל על קוראי הדו"ח
(צילום: רויטרס)
בדו"ח השנתי של מחלקת המדינה האמריקנית הוגדרה ישראל תחת השם "ישראל, הגדה המערבית ועזה", בדומה לשנים הקודמות שבהן כיהן ממשל טראמפ. לשם השוואה, בדו"ח זכויות האדם השנתי ב-2016 תחת ממשלו של ברק אובמה הופיעה ישראל תחת השם "ישראל והשטחים הכבושים".
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, נאלץ להבהיר כי הדו"ח שפרסם ממשל ביידן "כולל את המונח 'כיבוש' בהקשר למעמד הנוכחי של הגדה המערבית", כלשונו. "זו עמדה ארוכת שנים של ממשלים קודמים מטעם שתי המפלגות", הוא הוסיף.

3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
הסתייג מההכרה בגולן וכינה את העברת השגרירות "קלת דעת". מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: רויטרס)
בדו"ח זכויות האדם השנתי הראשון שפרסם ממשל ביידן ביום שלישי האחרון, כאמור, הוא אימץ את המונחים שבהם השתמש ממשל טראמפ בדו"חות האחרונים שלו. עם זאת, בפתח המסמך נכתב כי "השפה בדו"ח לא מיועדת להעביר עמדה על מעמד סופי בנושאים שעל הצדדים בסכסוך לנהל מו"מ בעניינם, כולל גבולות הריבונות הישראלית בירושלים או הגבולות בין ישראל ומדינה פלסטינית עתידית".
בכירת מחלקת המדינה לענייני זכויות אדם בממשל ביידן, ליסה פטרסון, הוסיפה כי הדו"ח משתמש בדרך כלל בשמות גאוגרפיים. לדבריה, השימוש במונחים "ישראל, הגדה המערבית ועזה", יכול להקל על הקוראים.
3 צפייה בגלריה
שלט כניסה הכנות לטקס הכרזה על יישוב רמת טראמפ רמת הגולן קלע ברוכים
שלט כניסה הכנות לטקס הכרזה על יישוב רמת טראמפ רמת הגולן קלע ברוכים
טקס ההכרזה על "רמת טראמפ". רמת הגולן גם לא מוגדרת כבושה
(צילום: אביהו שפירא)
רמת הגולן, שעל ריבונות ישראל עליה הכריז טראמפ ב-2019, כמעט ולא מוזכרת בדו"ח שפרסם ממשל ביידן, ובמקרים שכן – גם אליה לא צורף המונח "כבושה". בדו"ח שפרסם ממשל אובמה ב-2016, לשם השוואה, הוגדרה רמת הגולן "כבושה". בפברואר האחרון, מזכיר המדינה האמריקני הסתייג מהכרת טראמפ בריבונות ישראל על הגולן.
דו"ח זכויות האדם של הממשל האמריקני מתפרסם מדי שנה מאז 2011. עד 2018 החלק שעסק בישראל הוגדר "ישראל והשטחים הכבושים". המונחים הוסרו מהדו"ח ב-2018, וגם אז הסבירו בארה"ב שהשינוי בטרמינולוגיה לא מהווה שינוי במדיניות האמריקנית וכי הוחלט להתייחס לשמות הגיאוגרפיים של האזורים, משום שזה מקל על הקוראים.
לפני כניסתו לתפקיד, אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי ממשל ביידן לא מתכוון לבטל את החלטתו של טראמפ להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים. עם זאת, הוא הוסיף שארה"ב תעשה יותר כדי להגיע למדינה פלסטינית עצמאית ואמר כי החלטת טראמפ הייתה "קלת דעת".