שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן, שהחזיק בתיק כשהיה חבר בכחול לבן לפני שעזב והצטרף למפלגתו של רון חולדאי, אמר היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי "לפיד הוא המועמד הטבעי לראשות הממשלה. כל שינוי אחר צריך להיות בהסכמת כלל השחקנים הרלוונטיים". הוא קרא "לשים את האגו בצד ולהוציא את הבחירות החמישיות מהלקסיקון".
4 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן בריאיון באולפן
אבי ניסנקורן בריאיון באולפן
"להוציא מהלקסיקון את הבחירות החמישיות". ניסנקורן
(צילום: הדר יואביאן)
- לפיד יכול להיות רה"מ? יכול להרכיב ממשלה? "כן. יש פה 68 ידיים - 61 רוצים שינוי, עוד 7 צריכים לקבל החלטה בינם לבין עצמם. בסוף צריך לייצר פה שינוי, ואם מוציאים את הבחירות החמישיות מהלקסיקון, יגיעו לזה. אני חושב שכל השחקנים לא יסלחו לעצמם אם ייגררו לבחירות חמישיות".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
"כולם צריכים לשבת ולהגיע להסכם". בנט, סער ולפיד
(צילום: שאול גולן, עמית שאבי, קובי קואנקס)

- בנט חתם בשידור חי שלא יישב תחת לפיד. הוא לא המועמד להובלת השינוי? "המועמד הטבעי הוא לפיד, יש לו 17 מנדטים. כל שינוי אחר צריך להיות בהסכמה, צריך לשבת בחדר ולהגיע לסיכום".
- לפיד אמר כאן יומיים לפני הבחירות שלא הוא ימנע את השינוי, לא בגלל אגו. "טוב מאוד שאמר את זה, וצריכים להגיד את זה כולם. המועמד הטבעי הוא מי שהביא הכי הרבה מנדטים, שוב - כל סיכום אחר צריך להיות בהסכמה. צריך קודם כל להבין שאין אפשרות של בחירות חמישיות.
"דבר אחד ברור - הערבים הם שחקנים רלוונטיים. ברגע שנתניהו הפך אותם לכאלה, כך הם נהיו", הוא הוסיף, "חייבים להעביר תקציב, לדאוג לבריאות, לייצר מצב שבו המדינה מתייצבת וגם הממשלה. זה פשוט מתחייב, ולכן אם שמים את האגו בצד אין דרך אחרת".
ניסנקורן התייחס לביטול ישיבת הממשלה אתמול, בשל דרישתו של יו"ר כחול לבן להעלות בה גם את דבר מינויו הקבוע של שר משפטים. "אוטוטו אין שר משפטים, אין פרקליט מדינה קבוע, אין משנים ליועץ, אין מי שיחתום על כתבי חנינה", אמר, "שר משפטים חותם מדי שבוע על עשרות כתבי חנינה, אנשים שהמערכת רוצה לתת להם הזדמנות נוספת. כמו בחור שהסתבך בנעוריו אבל צריך לשקם אותו. אין מי שיחתום על כתבי הסגרה, אין שר משפטים בוועדות חקיקה".

4 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו בני גנץ
ביבי נתניהו בני גנץ
המאבק על מינוי שר משפטים קבוע. "כאוס, מדינת עולם שלישי". גנץ ונתניהו
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
- איזה מצב זה יוצר? "כאוס. כמו עולם שלישי - מדינה שבה אומרים שאין שר משפטים, או שעושים מאזניים בין שר משפטים לחיסונים היא מדינת עולם שלישית. לא יכולה להיות מדינה או דמוקרטיה שאין בה שר משפטים. זה חוסר תפקוד של ממשלה וזה מצדיק ממשלת שינוי".
- זה מה שנתניהו רוצה? "העשייה שלו מדברת בפני עצמה. אנחנו צריכים לייצר מצב של ממשלת שינוי שבאמת מחזירה את השפיות, וזאת הזדמנות שלא תחזור. הנוסחה מאוד פשוטה: אם כל השחקנים - לפיד, סער, גנץ, בנט, מיכאלי, הורוביץ, מפלגות ערביות - באים ואומרים שאין מצב לבחירות חמישיות והדבר היחיד שרלוונטי הוא ממשלת שינוי, אני אומר לכם שהם יגיעו לסיכום".

- לבנט יש עוצמות להוביל את המהלך הזה, להתנתק מנתניהו? "אני לא אומר מי יהיה ראש הממשלה, ואמרתי מי המועמד הטבעי בעיניי. בנט כמו כל שחקן אחר צריך לשאוף לכך".
- לפיד יוכל לפנות מקום למישהו אחר בשעה שיש לו 17 מנדטים? "זה לא עניין של אגו אלא של תוצאות הבחירות. עם ישראל בחר וזה מספר המנדטים שהוא קיבל".
- ראש הממשלה קיבל 30 מנדטים. "אבל הוא בצד השני, ואנחנו במצב שיש פה 68-61 ידיים שיכולות להביא לשינוי וזה מה שצריך לעשות. ברגע שאומרים את זה, נכנסים לחדר ומגיעים לסיכומים".
ניסנקורן, שהודיע בסוף ינואר כי הוא לוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים, הוסיף: "אנחנו במשבר דמוקרטי, בריאותי וכלכלי מטורף. המצב מעניין אותי כאדם שחי בארץ ישראל, תמיד היה לי חשוב וחשוב לי גם היום".
הוא שיתף כי הצטרפותו למפלגת "הישראלים" של חולדאי הייתה "טעות פוליטית - אך לא טעות ערכית", וסיפר שמאז גם שוחח איתו. עם בני גנץ, שאותו תקף בעבר ואמר לאחר עזיבתו את כחול לבן כי הוא "תקע סכין בגב", הוא לא שוחח מאז לדבריו.