טקס החתימה על הסכם הנורמליזציה ההיסטורי עם איחוד האמירויות ייערך בעוד שבוע, ב-15 בספטמבר, בבית הלבן. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יארח את נציגי המדינות.

5 צפייה בגלריה
נתניהו, טראמפ, ושר החוץ האמירתי. השליט בפועל לא יגיע, כנראה
נתניהו, טראמפ, ושר החוץ האמירתי. השליט בפועל לא יגיע, כנראה
נתניהו, טראמפ, ושר החוץ האמירתי. השליט בפועל לא יגיע, כנראה
(צילום: MCT, EPA)
גורם בכיר בבית הלבן אמר אמש (שלישי) שבראש המשלחת הישראלית בטקס יעמוד ראש הממשלה בנימין נתניהו. את הצד האמירתי, כך לפי הגורמים, ייצג שר החוץ עבדאללה בן זייד, אחיו של יורש העצר מוחמד בן זייד, שליטה בפועל של איחוד האמירויות. טראמפ אמר בעבר שהוא מצפה שגם גורמים נוספים ממדינות המפרץ ישתתפו בטקס, מסעודיה למשל, אך לא ברור אלו עדיין.
לפני ההצהרה אתמול בערב על מועד טקס החתימה, מטוס מנהלים מאיחוד האמירויות נחת בצהריים בישראל. המטוס המריא מאבו דאבי, טס מעל סעודיה וירדן, ונחת בנמל התעופה בן גוריון. גורמים בנמל התעופה סירבו להתייחס לזהות הנוסעים על המטוס או למטרת הגעתו.
5 צפייה בגלריה
מטוס מנהלים מאיחוד האמירויות נחת בצהרים בישראל.
מטוס מנהלים מאיחוד האמירויות נחת בצהרים בישראל.
מטוס המנהלים מאיחוד האמירויות שנחת בישראל. פעם ראשונה אי-פעם
מדובר בפעם הראשונה אי-פעם שמטוס מנהלים הרשום באיחוד האמירויות נוחת בישראל. לאחר כשעה על הקרקע, המריא המטוס בחזרה לאבו דאבי. ההודעה על מועד החתימה הגיעה בזמן שהמטוס היה כבר באוויר, וייתכן שהיו בו גורמי ממשל שהגיעו לסגור את התאריך הסופי של החתימה.
במסגרת ההסכם שהוכרז לפני כחודש, והושג בתיווך אמריקני בשיחות שלפי דיווחים נמשכו 18 חודשים, איחוד האמירויות הסכימה לנרמל את היחסים עם ישראל בתמורה להשעיית תוכנית הסיפוח הישראלית.
בהמשך נחשף ב"ידיעות אחרונות" שכחלק מההסכם, או לפחות כנספח צדי אליו, מקודמת כעת עסקת מכירה של מטוסי הקרב החמקניים F-35 לאיחוד האמירויות וכלי נשק מתקדמים נוספים. נתניהו הכחיש כמה וכמה פעמים שנתן לארה"ב הסכמה למכור נשק "שובר שוויון" לאמירויות במסגרת השיחות, דבר שארה"ב הבטיחה לישראל שלא לעשות עוד ממלחמת יום הכיפורים.

למרות הכחשות נתניהו, דיווחים שפורסמו בהמשך, בין היתר ב"ניו יורק טיימס", איששו את קיומה של כוונה להשלים עסקה שכזו. בתחילת השבוע פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי במערכת הביטחון הבינו כבר שעסקת הנשק בין ארה"ב לאמירויות היא עניין מוגמר, ושדנים בה כעת בפיצוי שישראל תבקש מהבית הלבן בתמורה לנכונות להשלים עם אספקת נשק אמריקני מתקדם לאמירויות.
איחוד האמירויות היא המדינה הערבית הראשונה שחותמת על הסכם שלום עם ישראל, מאז ההסכם שנחתם עם ירדן ב-1994. מלבד ההתפתחות הדיפלומטית לטובתה של ישראל, מדובר גם בהישג חשוב עבור מדיניות החוץ של הנשיא דונלד טראמפ, רגע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-3 בנובמבר.

טראמפ מנסה לקדם שורה של הישגים לקראת הבחירות, ורק בסוף השבוע האחרון הכריז על הסכם לחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות המסוכסכות סרביה וקוסובו, הסכם שבמסגרתו דחפה וושינגטון להכליל גם הישגים עבור ישראל - בדמות פתיחה של שגרירויות בירושלים.

הפלסטינים מרככים את הטון?

הפלסטינים מתחו ביקורת קשה ביותר על ההסכם, ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אף אמר לאחר ההכרזה עליו שמדובר ב"בגידה" מצד איחוד האמירויות ו"דקירה בגב". אלא שאמש דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי הפלסטינים מרככים משמעותית את הביקורת שלהם על ההסכם.
טיוטת הצעת החלטה שהגישו הפלסטינים לקראת כינוס הליגה הערבית היום בקהיר, שהגיעה לידי רויטרס, לא כוללת קריאה לגינוי איחוד האמירויות בשל ההסכם. במקביל, כך לפי רויטרס, אבו מאזן אסר אתמול על אנשיו לפרסם הודעות תוקפניות כלפי מנהיגים ערבים, כולל שליטי איחוד האמירויות.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
הורה לא לתקוף את שליטי איחוד האמירויות. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
בטיוטת ההחלטה הפלסטינית נכתב כי ההסכם בין ירושלים לאבו דאבי "לא פוגע בקונצנזוס הערבי סביב הסוגיה הפלסטינית. הסוגיה הפלסטינית היא סוגייתה של כל האומה הערבית". עוד נכתב בטיוטה שתוצג בכינוס הליגה הערבית: "ההסכם התלת-צדדי לא משנה את העיקרון בחזון הערבי שמבוסס על העובדה שפתרון שתי המדינות לפי גבולות 1967 הוא הדרך היחידה להשיג שלום במזרח התיכון".
ההודעה על מועד החתימה על ההסכם הגיעה שבוע לאחר חזרתה ארצה של המשלחת הישראלית-אמריקנית לאבו דאבי, בירת האמירויות. בביקור ההיסטורי נידונו שורת נושאים בהסכם הנורמליזציה בין המדינות.
ביום שני אמר ל-ynet בכיר באמירויות כי מיד לאחר החתימה על ההסכם יכוננו טיסות ישירות בין המדינות. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה במקביל כי משלחת של איחוד האמירויות צפויה להגיע לביקור רשמי ראשון בישראל ב-22 בספטמבר, כביקור גומלין לביקור המשלחת הישראלית. בישראל סירבו להגיב על הדיווח.
5 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות
דובאי איחוד האמירויות
"לבנות גשרים של אמון". דובאי, איחוד האמירויות
(צילום: shutterstock)
ד"ר עלי רשיד אל-נועיימי, המשמש כיו"ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ במועצה הפדרלית הלאומית של האמירויות, הוסיף כי "לא רחוק היום שבו יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זייד, יבקר בישראל".
אותו בכיר התייחס גם לעסקת מטוסי ה-F-35: "אני חושב שישראל בסופו של דבר תתמוך במכירת המטוסים", אמר. לדבריו, "דרוש עוד זמן כדי להבין אחד את השני ולבנות גשרים של אמון. אני בטוח שבסופו של דבר אפילו הישראלים יבינו מה האמירתים עושים, והם יתמכו במכירת המטוס הזה".
פורסם לראשונה: 20:56, 08.09.20