ההפקרות בחברה החרדית נמשכת, ומנהיגי הציבור ממלאים פיהם מים: בבוקר שאחרי התקהלות ההמונים בחתונת הענק בבני ברק, בעיצומה של התפרצות שיא של הקורונה ברחבי הארץ ובעיר האדומה בפרט, חברי הכנסת של יהדות התורה מסרבים להשמיע ביקורת פומבית כלשהי נגד המעורבים בה – לא כלפי האדמו"רים שחיתנו את נכדיהם, לא כלפי מארגני האירוע ואף לא כלפי משתתפיו.
יו"ר ש"ס והשר אריה דרעי, שבוחריו מהזרם הספרדי אינם קשורים להתקהלות אמש, מיהר לפרסם הודעה חדה וברורה נגד החתונה. הוא מסר כי התמונות מהחתונה ההמונית "הן חילול ה' גדול וחמור מאין כמותו". אולם במפלגה האשכנזית לא מגלים בינתיים מנהיגות.
4 צפייה בגלריה
חתונת ענק בבני ברק בניגוד להנחיות
חתונת ענק בבני ברק בניגוד להנחיות
החתונה ההמונית אמש בבני ברק
4 צפייה בגלריה
חתונת ענק בבני ברק בניגוד להנחיות
חתונת ענק בבני ברק בניגוד להנחיות
(צילום: נדב אבס)
סיעת "דגל התורה" הליטאית, בראשות ח"כ משה גפני, מרחיקה מעצמה את ההפרה החמורה, ודווקא מול המראות המקוממים מבני ברק בוחרים אנשיה לחדד את ההבדלים הדקים בין הזרמים החרדים השונים. "זה לא הציבור שלנו", הסבירו הבוקר בסיעה. "למה אנחנו צריכים לקחת אחריות על מעשים של כל מיני קיצוניים ומשוגעים ולקשור את עצמנו אליהם? גם מיאיר לפיד אתם מצפים לגנות הפרה של ההנחיות בתל אביב?".
אלא שהפעם לא מדובר בפלגים שוליים ואנרכיסטיים או בחצרות ה"קנאים" האנטי-ציוניות ממאה שערים, אלא בשתי קהילות מהזרם המרכזי של הציבור החרדי שגם מיוצגות בכנסת. סגן שר החינוך מאיר פרוש, איש אגודת ישראל, הסיעה החסידית ביהדות התורה, הוא הנציג שלהם במפלגה החרדית, במסגרת קואליציית "שלומי אמונים" שבראשותו, המאגדת בתוכה כמה חסידויות קטנות שאינן זוכות לייצוג עצמאי – וגם הוא מסרב להתייחס לאירועים אמש.
"הסברה עושים בפנים, בתוך הקהילות, ולא בחוץ, בתקשורת החילונית", הסבירו הבוקר בלשכתו של פרוש, והפנו לכותרות עיתון "המבשר", הביטאון הרשמי של הסיעה. "אנחנו הרי רוצים את טובת העניין, ולא סתם לתת מס שפתיים ולשחק לידי גורמים שונים שלא ממש מחפשים את טובת הציבור החרדי, ולכן צריכים לנהוג בחכמה", הוסיפו, "כולם מבינים שאם נגנה את הציבור שלנו בחוץ – אף אחד לא יקשיב לנו בפנים".
4 צפייה בגלריה
חתונת ענק בבני ברק בניגוד להנחיות
חתונת ענק בבני ברק בניגוד להנחיות
ההתקהלות בבני ברק. פלגים מרכזיים, לא שוליים
4 צפייה בגלריה
שער העיתון המבשר
שער העיתון המבשר
בלי התייחסות לחתונת הענק. שער העיתון המבשר, הבוקר
בעיתון "המבשר" אין הבוקר מילה על החתונה האסורה, רק המסרים הפוזיטיביים הרגילים על חשיבות השמירה על ההנחיות ובעד החיסונים.
החתונה אמש בבני ברק, של נכדי האדמו"רים מחסידויות דאראג וקרעטשניף, נערכה בישיבת דאראג בעיר והשתתפו בה כ-300 בני אדם, בניגוד מוחלט להנחיות. בתיעוד מהישיבה נראו החוגגים יושבים צמודים זה לזה, על טריבונות. רבים התקהלו בחוץ.
למרות דיווחים למשטרה רק כעבור כשעה הגיעו לשם עשרות שוטרי יס"מ כדי לפזר את המשתתפים. כשנכנסו לישיבה נשמעו לעברם קריאות "נאצים" ו"תסתלקו מפה". המשטרה הודיעה שרשמה קנסות בסך 5,000 שקלים לבעלי תפקידים וכי מארגן האירוע יוזמן לחקירה פלילית בחשד להפצת מחלה. לטענת השוטרים, הנוכחים פוזרו בתוך מספר דקות והמקום נסגר כשהוא ריק מאדם.
אחד הנוכחים באירוע טען בשיחה עם ynet כי האירוע היה קטן יחסית, ושכל המשתתפים בו עטו מסכות על הפנים. "אי אפשר שלא לחגוג חתונה", אמר. לדבריו, "אנחנו שומעים אך ורק לרבנים שהתירו לעשות את האירוע הזה".

פרט לירושלים, בבני ברק מספר החולים הפעילים הגבוה בארץ - 4,844, נכון לנתונים מאמש. שיעור הבדיקות החיוביות בעיר גבוה מאוד, 20%. ציון הרמזור של העיר הוא 9.9, כמעט הגבוה ביותר האפשרי (10).
החתונה ההמונית מצטרפת לשורה של הפרות של ההנחיות ביישובים חרדיים, ורק אתמול העריך ראש דסק החרדים במערך שמוביל פרויקטור הקורונה כי כ-15% ממוסדות הלימוד החרדיים ממשיכים לפעול, למרות הסגר. אתמול ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו מהרב חיים קנייבסקי, מנהיג הזרם הליטאי, להשאיר את מוסדות החינוך סגורים.
ההפרות הללו מתרחשות לצד הביקורת כלפי האכיפה של המשטרה, שאמנם מתגאה כי היא מובילה בעולם במספר הדו"חות שחולקו לאזרחים על הפרת ההגבלות – מאות אלפים – אולם מבדיקת ynet אמש התגלה כי ביישובים החרדיים, שבהם התחלואה גבוהה מאוד, שיעור הדו"חות שניתנו ביחס לאוכלוסייה הוא נמוך. ביישובים ערביים, לעומת זאת, השיעור גבוה באופן ניכר.