המחבל שרצח אתמול שתי נשים וגבר בכנסיית נוטרדאם בניס הוא איבראהים אל-עוויסאווי צעיר בן 21 מתוניסיה שהגיע לצרפת ב-9 בחודש מאיטליה. רשויות אכיפת החוק עצרו חשוד בן 47 שהיה בקשר עם המחבל יום לפני הפיגוע. כך דווח הבוקר (יום ו') בצרפת.
10 צפייה בגלריה
(המחבל בזירת הפיגוע)

במהלך הפיגוע ערף אל-עוויסאווי את ראשה של אחת הקורבנות לאחר שקרא על-פי עדויות "אללה אכבר". הוא נורה בידי המשטרה, נפצע קשה, טופל בזירה ונלקח משם. התובע הכללי נגד טרור ז'אן-פרנסואה רישאר אמר כי המחבל יליד 1999 הגיע ב-20 בספטמבר לאי למפדוזה באיטליה, שמהווה מוקד משמעותי למהגרים מאפריקה. הוא הגיע לעיר ניס ברכבת אתמול בבוקר ונקלט במצלמות האבטחה בתחנת הרכבת בעיר בשעה 06:47. כעבור פחות משעתיים נכנס לכנסייה כשברשותו ספר קוראן וביצע את הפיגוע. לאחר כחצי שעה, נכנסו שוטרים מכניסה צדדית בכנסייה. "הם התקדמו במסדרון עד שפגשו אותו פנים אל פנים וניטרלו אותו", מסר רישאר, שציין כי 14 תרמילי כדורים שבהם השתמשו השוטרים נמצאו בזירה.
קורבנות הפיגוע הם אישה בת 60 שראשה נערף, גבר בן 55 שנחתך בגרונו ואישה בת 44 שהצליחה להימלט פצועה למסעדה סמוכה, שם התמוטטה ומתה מפצעיה.
ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס הודיע אתמול כי ארצו מעלה את הכוננות הביטחונית בכל שטחה לרמה הגבוהה ביותר. כ-4,000 חיילים נשלחו לתגבר את האבטחה סביב כנסיות ובתי ספר ברחבי המדינה.
10 צפייה בגלריה
קריאה ברשת להחרים מוצרים מ צרפת בגלל דברי מקרון על מוסלמים
קריאה ברשת להחרים מוצרים מ צרפת בגלל דברי מקרון על מוסלמים
"צרפת מעודדת איסלאמופוביה". קריאה ברשת לחרם על צרפת
( צילום: MCT)

הקריקטורות והטרור

הפיגוע אתמול הגיע כשברקע הוויכוח על הקריקטורות שלועגות לנביא מוחמד, שפרסם השבועון "שרלי הבדו" בתחילת החודש שעבר. רק לפני כשבועיים נרצח מורה להיסטוריה בפרבר צפוני של פריז לאחר שהציג את הקריקטורות בשיעורו, ובשבוע האחרון נכנס גם נשיא טורקיה לתמונה. בצרפת לעגו לו ופרסמו קריקטורה שלו בתחתונים. הוא מצידו אמר כי מקרון "זקוק לטיפול נפשי" וטען שהמוסלמים באירופה נרדפים כמו יהודים לפני השואה. להלן שרשרת האירועים:
1 בספטמבר: השבועון "שרלי הבדו" פרסם קריקטורה של הנביא ולצידה המשפט "לא ניכנע". זאת לאור פתיחת משפטם של המעורבים בטבח שהיה במערכת המגזין ב-2015 ובו נרצחו תשעה מעובדי המערכת.
25 בספטמבר: שני בני אדם נדקרו ונפצעו באורח קשה ליד משרדי השבועון בפריז. אחד החשודים באירוע הוא צעיר פקיסטני והחשוד השני ממוצא אלג'יראי.
10 צפייה בגלריה
שרלי הבדו שער המגזין תחילת משפט מעורבים ב טבח צרפת
שרלי הבדו שער המגזין תחילת משפט מעורבים ב טבח צרפת
"לא ניכנע"
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
זירת דקירה ב פריז ליד משרדי שרלי הבדו לשעבר צרפת פיגוע טרור
זירת דקירה ב פריז ליד משרדי שרלי הבדו לשעבר צרפת פיגוע טרור
זירת פיגוע הדקירה ליד משרדי שרלי הבדו בחודש שעבר
(צילום: MCT)
3 באוקטובר: נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מכנה את האיסלאם "דת במשבר". הוא מציין כי "לא יוותר לקיצוניים". מקרון אף הציג תוכנית להגנה על ערכיה החילוניים של צרפת נגד האיסלאם הקיצוני.
17 באוקטובר: סמואל פאטי, מורה להיסטוריה, נרצח בפרבר צפוני של הבירה פריז - קונפלאן סן אונורין. פאטי הציג בשיעורו קריקטורות של הנביא מוחמד. המחבל, צעיר צ'צ'ני שנולד ברוסיה, חוסל על ידי המשטרה המקומית. הנשיא מקרון אמר כי פאטי נרצח "בגלל שהאיסלאמיסטים רוצים לקחת לנו את העתיד". "צרפת לא תוותר על הקריקטורות", הבהיר.

10 צפייה בגלריה
סמואל פאטי, המורה שנרצח בפיגוע בצרפת
סמואל פאטי, המורה שנרצח בפיגוע בצרפת
סמואל פאטי, המורה שנרצח בפיגוע בצרפת
10 צפייה בגלריה
הפגנה לזכר ה מורה סמואל פאטי בפרבר ליד פריז שבו נרצח ב פיגוע צרפת
הפגנה לזכר ה מורה סמואל פאטי בפרבר ליד פריז שבו נרצח ב פיגוע צרפת
הפגנה לזכר פאטי בפרבר שבו נרצח
(צילום: MCT)
24 באוקטובר: נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נכנס לתמונה ותוקף - "מקרון זקוק לטיפול נפשי". ארדואן תהה "מה הבעיה של האדם הזה, מקרון, עם מוסלמים ואיסלאם? מה עוד אפשר לומר לראש מדינה שאינו מבין את חופש האמונה ומתנהג כך למיליוני אנשים החיים בארצו, בעלי אמונה אחרת?". ארדואן קרא לחרם על מוצרים המיוצרים בצרפת, שאליו הצטרפו קהילות מוסלמיות נוספות ברחבי העולם. הפגנות נגד מקרון ומדינתו נערכות גם ביפו.
26 באוקטובר: ארדואן מחריף את הטון עוד יותר וטוען כי מוסלמים באירופה נרדפים כמו היהודים לפני השואה. לדברי הנשיא הטורקי "מקרון מוביל 'קמפיין שנאה' נגד המוסלמים באירופה". במקביל, פרסמה צרפת אזהרת מסע לאזרחיה המבקרים במדינות שבהן רוב מוסלמי כמו אינדונזיה, בנגלדש, עיראק ומאוריטניה, וקראה להם לנקוט אמצעי בטיחות.
10 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
"זקוק לטיפול נפשי", מה הבעיה שלו?". ארדואן נגד מקרון
(צילום: מארק ישראל סלם, AP)
28 באוקטובר: "שרלי הבדו" מתערב במתיחות בין הנשיאים ומפרסם קריקטורה של ארדואן בתחתונים, שותה בירה וחושף את ישבנה של אישה הלובשת חיג'אב. "הו, הנביא שלנו", נכתב בקריקטורה, שבחלקה העליון הכותרת: "ארדואן: אחד על אחד הוא מצחיק מאוד". הקריקטורה עוררה את זעמם של הטורקים. "זה ניסיון מבחיל להפיץ גזענות ושנאה", נטען. טורקיה הודיעה כי היא עשויה לנקוט צעדים משפטיים ודיפלומטיים בתגובה.
29 באוקטובר: כשברחבי העולם המוסלמי צוין יום הולדתו של הנביא מוחמד, נרצחו שלושה בני אדם בפיגוע דקירה בניס, סמוך לכנסיית נוטרדאם בעיר. המחבל נעצר ומטופל בבית חולים. מעט לאחר הפיגוע דווח על אירוע נוסף, בעיר אביניון שבדרום המדינה. שוטרים ירו למוות באדם שאיים בסכין על עוברי האורח.

גינויים לצד תמיכה בטרור

תוניסיה, שממנה הגיע המחבל, פרסמה אמש גינוי חריף לפיגוע. משרד החוץ שם אמר כי הוא מגנה בתוקף את הפיגוע "ומביע הזדהות עם ממשלת צרפת והעם הצרפתי". תוניסיה הדגישה כי היא "מתנערת מכל סוג של אלימות וקיצוניות" והזהירה מפני "ניצול הדת לצרכים אידיאולוגיים ופוליטיים".
מנהיגים מוסלמים נוספים ברחבי העולם התייחסו למתח הגובר בין הרפובליקה החילונית והעולם המוסלמי ונאלצו לנוע בין גינוי פעולות הטרור להסתייגות מפגיעה ברגשות המאמינים. כך למשל נשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי, אמר ביום רביעי כי "חופש הביטוי נגמר במקום שבו מתחילה פגיעה ברגשותיהם של מיליארד וחצי מאמינים". א-סיסי גינה את רצח המורה פאטי ואמר כי הוא דוחה כל צורה של אלימות או טרור בשם ההגנה על הדת או סמליה.
10 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
"חופש הביטוי נגמר במקום שבו מתחילה פגיעה ברגשות של מיליארד וחצי מאמינים". א-סיסי
(צילום: AFP)
יחד עם זאת, ראש המוסד ההלכתי "אל-אזהר" במצרים, שייח אחמד אל-טייב, קרא לקהילה הבינלאומית לפעול לחקיקה שתגדיר כפשע מעשים "אנטי-מוסלמיים" בעולם והוסיף כי הוא דוחה כל שימוש ברגשות "אנטי-מוסלמיים" להשגת קולות בבחירות.
תגובה יוצאת דופן התקבלה מאיראן כששר החוץ של המדינה, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי "איראן מגנה בחריפות את מתקפת הטרור בצרפת היום. המעגל המכושף הזה של דברי שנאה, הסתה ואלימות צריך להיות מוחלף בדברי שפיות והיגיון". זריף התייחס למקרון ולהצעתו להנהיג תוכנית להגנת ערכיה החילוניים של צרפת, ואמר כי "אנחנו צריכים להכיר בכך שקיצוניות רק תביא לקיצוניות בתגובה, וכי אי אפשר להשיג שלום באמצעים פרובוקטיביים".
10 צפייה בגלריה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
"המעגל המכושף של דברי שנאה צריך להיות מוחלף בדברי שפיות". שר החוץ האיראני
(צילום: EPA)
מהטיר מוחמד, ראש ממשלתה לשעבר של מלזיה, שבה איסלאם היא הדת הדומיננטית, צייץ אמש (חמישי) לאחר הפיגוע בצרפת כי "למוסלמים יש זכות להרוג מיליוני צרפתים". מוחמד, שעזב את תפקידו בפברואר השנה, אמר כי חופש הביטוי אינו כולל פגיעה ברגשותיהם של אנשים אחרים. הפוליטיקאי בן ה-95 אמר כי התנהגות המורה שנרצח מוקדם יותר החודש בצרפת, סמואל פאטי, אינה מתקבלת על הדעת, והוסיף כי "בלי קשר לדת של המאמין, אנשים עצבניים הורגים".
לדבריו, "לאורך ההיסטוריה, הצרפתים רצחו מיליוני אנשים, בין היתר מוסלמים רבים. למוסלמים יש זכות לכעוס ולהרוג מיליוני צרפתים בגלל הטבח של העבר". מוחמד צייץ את הדברים בחשבונו בטוויטר אך אלה הוסרו בשל הפרת תנאי השימוש.
מוחמד ידוע באמירותיו הפרובוקטיביות, שבעבר השמיע נגד קבוצות אחרות באוכלוסייה, בהן גם יהודים ולהט"בים. הוא כינה את נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אדם "פרימיטיבי מאוד שאינו מראה כי הוא מתורבת".
ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, גינה את אמירתו של מוחמד וכינה אותה "אבסורד מתועב". לדברי מוריסון, "הדבר היחיד שיש לומר היום הוא גינוי מוחלט למתקפת הטרור".