צריך להתייחס במלוא הרצינות למטען שהתפוצץ ביום שישי לא הרחק משגרירות ישראל בניו דלהי. לפי כל הסימנים עולה שזה היה אירוע חבלני יזום - אולם כזה שנועד לאותת ולהעביר מסר ולא לגרום לאבדות בנפש או נזק רציני לרכוש. עדיין לא ידועה זהות יוזמי הפיגוע ומבצעיו, אבל החשד המיידי נופל על "כוח קודס" של משמרות המהפכה האיראניים, שכנראה ניסה להעביר באמצעות פיצוץ מטען קטן בבירת הודו מסרים לישראל - ואולי גם לממשל החדש בוושינגטון.
מה שמחזק את החשד הוא אירוע ביטחוני שהיה בבירת צרפת ביום חמישי האחרון. לפי דיווחים, חפץ חשוד כמטען נמצא מתחת למכוניתו של דיפלומט ישראלי כיממה לפני הפיגוע בניו דלהי. בבדיקה נמצא שהחפץ לא היה מטען נפץ, אולם האירוע עדיין מוגדר בישראל כ"ביטחוני". מתברר שמאבטחים ישראלים ערניים גילו קופסת פלסטיק חשודה מתחת למכוניתו של נספח צה"ל בפריז. הקופסה שממנה השתלשל חוט (או צינורית) עדיין נבדקת וגורמי ביטחון עדיין לא שוללים את האפשרות שיש קשר בין האירועים בהודו ובצרפת, וכי שניהם נועדו להעביר מסר.
אפשר להעריך שההנהגה האיראנית מבקשת לאותת שהיא עדיין מחזיקה חשבון-נקם פתוח על חיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, שאותו היא מיחסת לישראל, ועל חיסול מפקד כוח קודס הקודם, קאסם סולימאני, שבוצע במתקפת מל"טים אמריקנית. מסר נוסף הוא איום-על-תנאי איראני קלאסי שמשמעותו: יש לנו יכולת לבצע פיגועי נקמה הרבה יותר קשים נגד אינטרסים ישראלים ואולי גם אמריקניים בחו"ל, אבל אנחנו נמנעים במכוון מלעשות שימוש ביכולת הזו בעיתוי הנוכחי כדי שלא לטרפד את הסיכוי לפתוח דף חדש ביחסי טהרן-וושינגטון.
אם ממשל ביידן יממש את הבטחת הבחירות של הנשיא החדש, יחזור להסכם הגרעין עם איראן ויסיר – או יקל במידה ניכרת - את עול הסנקציות הכלכליות הקשות שהטיל טראמפ, איראן לא תממש את האיום ואת יכולות הפיגוע שלה נגד ארה"ב, ואולי גם תמנע מפיגועים נגד ישראל. אבל אם בטהרן יראו שארה"ב גוררת רגליים - יופעלו מנגנוני הפיגוע ותשתיות הסייענים של כוח קודס הפרושים ברחבי תבל.
2 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
זירת הפיצוץ ביום שישי
2 צפייה בגלריה
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
החוקרים בהודו בקשר עם אנשי המודיעין הישראלים
(צילום: EPA)
המשטרה ומנגנוני ביטחון הפנים של ממשלת הודו עומדים בקשר עם גורמים מקהיליית המודיעין הישראלית ומשטרת ישראל, ונראה שהם עובדים באיטיות אך ביסודיות תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לזיהוי פורנזי. בתקשורת ההודית נמסרו הפרטים הבאים על הממצאים שהצטברו עד הבוקר:
- המטען היה קטן והכיל כמות לא גדולה של חומר נפץ לא-תקני (שאינו נמצא בשימוש צבאי כמו TNT) ומעט מאוד, אם בכלל, רסס-מתכתי. המטען הופעל כנראה מרחוק באמצעות מנגנון סלולרי או על ידי טיימר שתזמן את הפיצוץ. בכל מקרה המנגנון והמטען היו פרימיטיביים ופשוטים להכנה. ייתכן שהדבר מעיד שאת הפיגוע ביצע גורם מקומי – או שמי שיזם את הפיגוע רצה שכך זה ייראה. בזירת הפיצוץ הופעל אתמול צוות חקירה הודי המתמחה בהפקת נתונים מהרשת הסלולרית, שעשוי לאכן אנשים שהיו באזור לפני ובזמן הפיגוע ולהצליב את זהותם עם מידע ממאגרי הנתונים של זרועות הביטחון ההודיות ושל גורמים המסייעים להם.
- המטען הופעל ביום שישי ב-17:00 אחר הצהרים לפי שעון בירת הודו. שעה שבה כבר אין כמעט עובדים בשגרירות הישראלית ואין עוברים ושבים ברחוב. ההשערה היא שזה נעשה במכוון כדי שלא יהיו נפגעים בנפש ופגיעה חמורה ברכוש.
- סמוך למקום שבו התפוצץ המטען נמצאה מעטפה הממוענת לשגרירות ישראל ובה מכתב המזכיר את "רצח השהידים" סולימאני ופחריזאדה. בטקסט המנוסח בטון מאיים נרמז שהפיצוץ בדלהי ביום שישי הוא רק תחילתה של סידרת פיגועים.
- אתמול התפרסם בטלגרם פוסט שבו ארגון לא מוכר עד כה בשם "ג'ייש אל הינדי" (בערבית: הצבא ההודי) לקח אחריות על הפיצוץ. בין השאר נכתב: "בעזרת אללה, זו התחלה של סדרת התקפות נגד ערים גדולות בהודו בנקמה על הזוועות שביצעה המדינה".
מנוסח ההודעה עולה לכאורה שמדובר בארגון איסלאמי הודי שטוען שהפיצוץ ביום שישי, ואלה שעוד יבואו, מכוונים בכלל נגד ממשלת הודו בראשות מודי בגלל פעולותיה נגד המיעוט המוסלמי במדינה ובחבל קשמיר. אבל להערכת גורמי ביטחון הודים וישראלים, ייתכן מאוד שמדובר בארגון שכלל אינו קיים וזה היה ניסיון הטעיה.
חשוב לציין שגם בפוסט בטלגרם מדובר על "סדרה" של פיגועים. לעובדה זו יש משמעות כי היא מצביעה על דפוס פעולה שבו נקט בעבר כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים במבצעי הנקם שלו. בחצי הראשון של 2012 ניסו פעילי כוח קודס לפגע בדיפלומטים ישראלים באזרבייג'ן, בהודו, בתאילנד, בקניה ובקפריסין כנקמה על חיסול מדעני גרעין איראניים ופעולות חבלה בתכנית הגרעין שיוחסו לישראל.
בפיגוע בהודו בפברואר 2012 נפצעו אשת שליח משרד הביטחון לניו-דלהי ואזרח הודי כשרוכב אופנוע הדביק מטען נפץ קטן לרכבם. רוב הפיגועים האחרים בסדרה כשלו בגלל ביצוע חובבני. אבל אז הטיל סולימאני את משימת הנקם על מנגנון פיגועי חו"ל של חיזבאללה הלבנוני. התוצאה הייתה פיצוץ קטלני באוטובוס בשדה התעופה של עיר הנופש הבולגרית בורגס שבו נרצחו שבעה ישראלים. מטען הנפץ הוחדר לאוטובוס והופעל בצורה מקצועית, בניגוד גמור לאופן החובבני שבו פעלו אנשי כוח קודס האיראנים באירועים קודמים.
זהותם של הרוב המוחלט של המבצעים, האיראנים אנשי כוח קודס ואנשי חיזבאללה, שפעלו בגל הפיגועים ב-2012, נחשפה. חלקם אף נשפטו (בתאילנד ובהודו) לתקופות מאסר ארוכות. המחבלים בתאילנד, שאחד מהם נשאר נכה ועיוור לכל ימי חייו, שוחררו לא מכבר בעסקת בני ערובה בין אוסטרליה, תאילנד ואיראן. אפשר לכן להניח שכוח קודס למד את הלקח ואולי הפעם הוא זהיר יותר וטורח לטשטש עקבות. אולם האיום בדפוס פעולה זה יש בו כדי להצביע על כוונות איראן במקרה שתביעותיה ודרישותיה מארה"ב לא ייענו.