הודו, אתיופיה, אוקראינה, טורקיה, מקסיקו, ברזיל ודרום אפריקה. זוהי רשימת המדינות של-ynet נודע לראשונה כי משרד הבריאות צפוי לפרסם עבורן אזהרת מסע חריפה, בעקבות רמות גבוהות של תחלואת קורונה בשטחן, וחשש מהגעת וריאנטים חדשים של הנגיף לישראל דרך הנוסעים המגיעים מהן.
4 צפייה בגלריה
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
"פועלים להדק את המעטפת החיצונית". נתב"ג, ארכיון
(צילום: נדב אבס)

בנוסף, לידי ynet הגיע מסמך נוסף שמתייחס באופן נפרד להגעת זרים מהודו, שהפכה בשבועות האחרונים לאחד ממוקדי ההתפרצות הקשים בעולם. במכתב שעליו חתום פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, מפורטים שורה של צעדים ליישום "מיידי". הצעדים קיבלו אמנם את הסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך דורשים אישור משרי הממשלה.
במכתב מצוין כי יש לפעול לצמצום כניסת זרים מהודו "למינימום", וכי האחריות לכך מוטלת על רשות האוכלוסין ומשרד החוץ. בנוסף, הוחלט כי עובדים זרים שיגיעו מהודו יידרשו להיכנס לבידוד במלוניות למשך עשרה ימים (עם בדיקות שיאפשרו את קיצור משך הבידוד). עוד נכתב במסמך כי יש לקבוע מכסות לעובדים הזרים מהודו. סטודנטים זרים שמגיעים מהודו יידרשו גם הם להיכנס לבידוד במלוניות לפי המסמך.
הצעדים הצפויים מגיעים על רקע החשש במערכת הבריאות בישראל מהגעתם של וריאנטים חדשים של הנגיף, כאלו שעלולים לגלות עמידות מסוימת בפני החיסונים לקורונה. ראש הממשלה נתניהו התייחס שלשום לחשש הזה במסיבת העיתונאים שכינס בתום התייעצויות בנושא החיסונים: "ההצלחה שלנו היא עולמית אבל היא לא בלי אפשרות לבלימה. תמיד יכולה להיות הפתעה על ידי וריאנט חדש".
4 צפייה בגלריה
פינוי חולי קורונה ב אחמדאבאד ב הודו
פינוי חולי קורונה ב אחמדאבאד ב הודו
מפנים חולת קורונה באחמדאבאד, הודו. יותר מ-200,000 נדבקים מדי יום
(צילום: רויטרס)
לדברי ראש הממשלה, "אחת הדרכים למנוע הפתעות זה להדק את המעטפת החיצונית שלנו. על זה קיימנו דיון ממושך, על אפשרויות שונות ששר הבריאות דיבר עליהן, שאנחנו דנים בהן בנוגע גם ליחסי החוץ שלנו עם כמה מדינות". גם שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע דאגה מהווריאנטים במסיבת העיתונאים שלשום. הוא אמר כי נבחנת אפשרות "להדק את הבידוד" ממדינות מסוימות, אך לא פירט אילו. "אם משהו עדיין מדיר שינה זה דווקא הנושא של כניסת וריאנטים מחו"ל. לאו דווקא כמה אנשים יהיו בכדורגל או בתיאטרון", אמר השר.
ההתמקדות בנוסעים מהודו נובעת ככל הנראה מהחשש הגובר בארץ ובעולם מהווריאנט ההודי של הנגיף, אם כי טרם נמצאו ראיות לכך שיש לו עמידות בפני החיסונים. ביום שישי האחרון הודיע משרד הבריאות כי התגלו לראשונה בארץ שבעה מקרים של הווריאנט הזה, כולם של כאלו שחזרו מחו"ל ולא התחסנו. הם זוהו באמצעות המערך הלאומי לריצוף גנומי, המבצע ריצופים של דגימות אקראיות.
אף שאין ראיות לכך שהוא עמיד בפני החיסון, בזן ההודי של הנגיף התגלתה מוטציה שנמצאה בעבר גם בזנים מקליפורניה, כזו שיכולה להגביר את כוח ההצמדה של חלבוני המעטפת לתאי הגוף, מה שהופך את הנגיף לבעל יכולת התפשטות רבה יותר.

הזן הזה משתולל כעת במדינת המחוז ההודית מהאראשטרה, מוקד התחלואה החמור ביותר בהודו בימים אלו. לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, כ-60% מכלל מקרי ההדבקה במדינת המחוז הזו - שבה הבירה הפיננסית של הודו מומבאי - הם של הזן הזה, בעל שם הקוד B.1.617.

מוקדי התחלואה: שיא מתים חדש בטורקיה

הודו, על 1.4 מיליארד תושביה, היא המדינה בעלת האוכלוסייה השנייה בגודלה בעולם, ובשבוע שעבר היא עלתה למקום השני במספר הנדבקים מאז תחילת המגפה, עם יותר מ-15 מיליון, שנייה רק לארה"ב. הודו מדווחת כעת על יותר מ-200 אלף נדבקים מדי יום, והמספר הרשמי של מתים מקורונה ביממה הגיע בה כבר ליותר מ-2,000. לפי ההערכות, אלה נתונים חלקיים בלבד: בפועל מספר הנדבקים והמתים בהודו כנראה גבוה בהרבה.
מוקד חמור נוסף של המגפה בעולם כעת הוא ברזיל, שמופיעה גם היא ברשימה הצפויה של אזהרות המסע. בלילה שעבר דיווחה ברזיל על עוד 3,321 חולי קורונה שמתו ביממה אחת, ומניין המתים הכולל במדינה הדרום-אמריקנית הגיע כבר ליותר מ-378,000 – השני בעולם אחרי ארה"ב. מספר הנדבקים המאומתים בברזיל עלה בעוד 69,381, ועומד כעת על 14.04 מיליון – השלישי בעולם, אחרי ארה"ב והודו. בברזיל משתולל וריאנט מידבק במיוחד של הנגיף, וריאנט ה-P1.
4 צפייה בגלריה
חולי קורונה בברזיל
חולי קורונה בברזיל
חולי קורונה בברזיל. משתולל שם וריאנט מידבק במיוחד
(צילום: AP)
גם מקסיקו, שצפויה להיכלל באזהרת המסע, ספגה מכה קשה ביותר מהנגיף. במדינה אובחנו בסך הכל יותר מ-2.3 מיליון נדבקים, ומתו יותר מ-213,000 חולי קורונה. הנתונים האמיתיים ככל הנראה גבוהים הרבה יותר: הממשלה עצמה הודתה שמספר הנדבקים בפועל גבוה יותר, ונתונים נפרדים שפורסמו לאחרונה הראו שמניין המתים גבוה ב-60% מהנתון הרשמי. שלשום דיווחו רשויות הבריאות במדינה על 4,262 נדבקים חדשים ועל 582 מקרי מוות.
אתיופיה, מדינה נוספת שנמצאת ברשימה המסתמנת, דיווחה על עלייה הדרגתית במספר הנדבקים מאז ינואר, והשיא נרשם בתחילת אפריל, עם יותר מ-2,300 נדבקים ביום אחד. אולם בימים האחרונים נרשמת דווקא ירידה מסוימת בהיקף הנדבקים במדינה. באתיופיה אובחנו עד עתה 245,155 נדבקים ומתו 3,439 חולים. כמו במדינות נחשלות רבות בעולם, ההנחה היא שהמספרים האמיתיים גבוהים באופן משמעותי מהנתונים הרשמיים.
אוקראינה, כמו מדינות אחרות באירופה, חווה כעת גל התפשטות חמור של הנגיף. אתמול דיווחו רשויות הבריאות בה על עוד 12,162 נדבקים שאובחנו ביממה אחת, ומניין הנדבקים הכולל בה מתקרב כעת ל-2 מיליון. עוד 429 חולי קורונה מתו במדינה בתוך 24 שעות, ומתחילת המגפה מתו כבר 40,796 חולים באוקראינה.
4 צפייה בגלריה
אוקראינה מתקרבת ל-2 מיליון נדבקים. עם חליפת מגן בקייב
אוקראינה מתקרבת ל-2 מיליון נדבקים. עם חליפת מגן בקייב
אוקראינה מתקרבת ל-2 מיליון נדבקים. עם חליפת מגן בקייב
(צילום: רויטרס)
גם טורקיה חווה כעת התפרצות חמורה במיוחד של הנגיף, והערב דיווחו בה רשויות הבריאות על שיא חדש של מתים ביממה אחת: 362. מפרוץ המגפה מתו בטורקיה, לפי המספרים הרשמיים, 36,975 חולים. בתוך 24 שעות אובחנו עוד 61,967 נדבקים חדשים, ומספרם הכולל מפרוץ המגפה הגיע כבר ליותר מ-4.4 מיליון. טורקיה מדורגת כעת במקום הרביעי בעולם במספר הנדבקים היומי הממוצע שלה. בעקבות ההתפרצות הקשה הטיל הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן שורת הגבלות. בין היתר, בכל לילה חל עוצר מהשעות 19:00 עד 05:00 ובסופי השבוע מוטל סגר כללי.
בדרום אפריקה, כך לפי הנתונים הרשמיים, רמת התחלואה ירדה משמעותית בחודשים האחרונים, מאז השיא של קרוב ל-20,000 נדבקים ביממה בינואר. כעת ממוצע הנדבקים היומי שם, לפי סוכנות הידיעות רויטרס, עומד על 1,200 נדבקים.
למרות הירידה הזו נראה שהחשש מדרום אפריקה נובע מהזן הדרום אפריקני של הנגיף. מחקר ישראלי שפורסם מוקדם יותר החודש העלה את האפשרות שהווריאנט הזה מצליח לפרוץ במידה מסוימת את ההגנה של שתי מנות החיסון של פייזר. החוקרים סייגו את מסקנותיהם ואמרו כי בשלב זה לא ניתן להעריך במדויק את שיעור הירידה ביעילות החיסון. כך או כך, הערכתם היא שיעילות החיסון אינה יורדת באופן דרסטי.
פורסם לראשונה: 22:11, 21.04.21