מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, שהגיע היום (ב') לביקור בזק בישראל, נפגש בצהריים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והבהיר כי בכוונתה של ארצות הברית למכור נשק לאיחוד האמירויות. ברקע סוגיית האספקה של מטוסי הקרב המתקדמים F-35 לאמירויות שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", אמר פומפאו: "יש לנו יחסים צבאיים עם איחוד האמירויות וסיפקנו להם נשק. נמשיך לבחון את התהליך הזה כדי לספק להם נשק שנדרש להגן על עמם מהאיום האיראני. אנו מחויבים להשיג זאת. נעשה זאת באופן שיממש את המחויבות שלנו לשמירת יתרונה האיכותי של ישראל".
7 צפייה בגלריה
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו
נתניהו ופומפאו לקראת פגישתם, היום
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו בישראל
מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו בישראל
מזכיר המדינה פומפאו אחרי הנחיתה בישראל, הבוקר
(צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב בירושלים)
נתניהו אמר כי ההסכם עם איחוד האמירויות לא כולל את הסכמת ישראל לכל עסקת נשק וכי הוא לא יודע על עסקה כזו. "עמדתנו לא השתנתה", אמר ראש הממשלה לאחר הפגישה. "למדתי מפומפאו, שמעתי מחויבות חזקה שבכל מקרה - ארה"ב תבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל. זה הוכח כנכון במשך ארבעה עשורים עם מצרים, שני עשורים עם ירדן. ארה"ב מימשה את המחויבות ואין לי ספק שתעשה זאת".
בנושא הסנקציות על איראן אמר נתניהו: "לראות את מועצת הביטחון לא רק שלא מצטרפת למנגנון הסנאפ באק להשבת הסנקציות, אלא יושבת בצד - זאת שערורייה. זה אומר שהמשטר הזה יקבל טנקים, מטוסים וכלי נשק להמשיך את קמפיין התוקפנות שלו באזור ובעולם. חשוב להדגיש שהיום אנו שומעים מדינות במפרץ הפרסי מדברות בתקיפות כפי שאני מדבר עכשיו. אני מציע לידידנו האירופים, שכאשר ערבים וישראלים מסכימים - כדאי לשים לב לזה".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
"ארה"ב מחויבת לשמירת היתרון הצבאי האיכותי". נתניהו ופומפאו
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
(צילום: עמית שאבי)
על הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הוסיף נתניהו: "זה תחילתו של עידן חדש שאליו יצטרפו מדינות נוספות. אני מקווה שיהיו בשורות בזמן הקרוב. זה מביא לשינוי במזרח התיכון, לראשונה מזה רבע מאה". נתניהו ציין כי ישראל וארה"ב בוחנות אפשרות לשלב מאמצים בדרך למציאת חיסון נגד נגיף הקורונה.
לדברי מזכיר המדינה, "יש תמיכה של מנהיגים רבים בעולם לאמברגו נשק על איראן. מה שקורה כאן עקבי עם מדיניות של טראמפ לקדם שיתופי פעולה במזרח התיכון בתחומים רבים. ראש הממשלה דיבר על המחויבות הביטחונית שלנו. לארצות הברית יש מחויבות לשמירת היתרון הצבאי האיכותי".
פומפאו מבקר במזרח התיכון במטרה להביא לפריצות דרך נוספות ביחסים של ישראל עם סודן ובחריין, לאחר הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות שהושג גם הוא בתיווך אמריקני.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
(צילום: עמית שאבי)
בהמשך נפגש פומפאו גם עם שר הביטחון בני גנץ, שאמר לו: "נמשיך להוביל בשותפות עם ארצות הברית קו בלתי מתפשר מול איראן, שממשיכה לפתח נשק גרעיני ולחמש מיליציות ברחבי המזרח התיכון. איראן היא סכנה לעולם, לאזור ולישראל - ונעמיד מולה את מענה מדיני, ביטחוני וכלכלי. לא נאפשר לאיראן להגיע לגרעין ונפעל בכל הזירות ובכל האמצעים בכדי למנוע זאת".
הוא בירך את פומפאו על מאמציו של הממשל לקדם את הנורמליזציה במזרח התיכון: "ישראל תמיד תושיט את ידה לשלום, וההתפתחויות האזוריות שמוביל הממשל האמריקני במסגרת הסכמי אברהם הן חשובות לעתידה".
גם שר החוץ אשכנזי נפגש עם פומפאו ואמר לאחר מכן: "שוחחנו על ההתפתחויות באזור והודינו לו על המדיניות האמריקנית האמיצה והנחושה כנגד ניסיונותיה של איראן להתחמשות והתגרענות. איראן מהווה איום גדול מדי בכל תחום וזווית ולכן לא ניתן להותיר את הדברים כפי שהם. החלטת ארה"ב להשבת מנגנון הסנקציות על איראן היא חשובה וחיונית לשמירת היציבות במזה"ת. לא ניתן להתיר לאיראן לייצא ולייבא אמל"ח ויש להחזיר את כל הסנקציות".

פומפאו ממשיך לסודן

ממשרד החוץ האמריקני נמסר לפני הגעתו כי הוא ידון עם נתניהו בנושאי ביטחון אזורי שנוגעים להשפעתה של איראן, ובמיסוד והעמקת יחסיה של ישראל באזור, כמו גם שיתופי פעולה בהגנה על הכלכלות של ישראל וארה"ב מהשקעות סיניות בתשתיות בישראל – מהלך שארה"ב דורשת למנוע.
בהמשך ייפגש פומפאו בסודן עם ראש הממשלה עבדאללה המדוק ועם ראש מועצת הריבונות העליונה, הגנרל עבד פתח אל בורהן, כדי לדון בתמיכה האמריקנית בממשלת המעבר האזרחית במדינה ולקדם את העמקת קשרי סודן-ישראל. ארה"ב בוחנת אפשרות להוציא את סודן מרשימת המדינות תומכות הטרור מה שיבטל את האמברגו שהוטל עליה - וזה כנראה מה שמניע את הסודנים ברצונם לכונן קשרים עם ישראל.
ישראל רואה חשיבות ביחסים עם סודן הן בשל האפשרות שטיסות ממנה יעברו מעל המדינה, והן כדי להגיע להסדר שיאפשר את החזרתם של המסתננים ומבקשי המקלט הסודנים בישראל מבלי להסתכן בהפרה של אמנות בינלאומיות שעליהן היא חתומה, ולכן יש צורך בהסכמה סודנית לקבל אותם ולהתחייב שלא יאונה להם רע.

שרים בממשלת ישראל אמרו כי המגעים החשאיים בין ישראל לבין סודן מתקדמים ויש היתכנות לחתימת הסכם תוך שבועות או חודשים בודדים. מטרת הממשל האמריקני היא להביא להבשלה של הסכם שלום בין שתי המדינות עוד לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.
בתוך כך מתקיימים מגעים בין ישראל לבין ניז'ר - מדינה מוסלמית באפריקה בת 20 מיליון תושבים שניתקה את יחסיה עם ירושלים פעמיים. מגעים דומים התקיימו עם מאלי והושגה בהם התקדמות, אך בשל ההפיכה הצבאית במדינה והפלת שלטונו של הנשיא איברהים בובאקאר קייטה - המגעים הוקפאו.
מחרטום שבסודן יטוס מזכיר המדינה פומפאו למנאמה וייפגש עם יורש העצר של בחריין, סלמאן בין חאמד אל חליפה. גם בחריין מנהלת מגעים מתקדמים עם ישראל לקראת הסכם נורמליזציה.
פומפאו יסיים את המסע שלו באיחוד האמירויות, שם ייפגש עם יורש העצר מוחמד אבו זאיד כדי לדון בהסכם הנורמליזציה עם ישראל ונושאים אזוריים נוספים. הוא צפוי להגיע בקרוב גם למרוקו – מדינה נוספת שבעבר תיווך בינה לבין ישראל בדרך לחידוש היחסים הדיפלומטיים. עם זאת, מרוקו אינה מוזכרת בהודעת משרד החוץ האמריקני על מסעו במזרח התיכון השבוע - כך שייתכן שהביקור שם יידחה לתאריך אחר.
פורסם לראשונה: 13:10, 24.08.20