הסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות יהיה אפקט דומינו על האזור כולו", אומר ל-ynet הרב מארק שנייר, יועץ מיוחד למלך בחריין חמד בן עיסא אל חליפה. "אני צופה שעד סוף 2020 תהיה מדינה אחת אם לא שתיים במפרץ הפרסי שינרמלו את היחסים עם ישראל". הבאה בתור, לדבריו, צפויה להיות בחריין.
"אני לא יכול לחשוב על מדינה במפרץ או מנהיג ערבי במפרץ שמוכנים ורוצים את ההכרה בישראל כמו מלך בחריין, ואני גם לא חושב שיש מנהיג כמו מלך בחריין שכל כך מגיעה לו הכרה על המאמצים לקדם את השלום".

שנייר, רב ניו-יורקי מוכר מאזור ההמפטונס, הוגדר בעבר על ידי המגזין ניוזוויק כאחד מ-50 הרבנים המשפיעים בארה"ב. אחד מכינוייו הוא "רב הסלבס". שנייר ייסד את "הקרן להבנה בין-דתית", יהודית-מוסלמית, שהוקמה בבחריין בחסות המלך. ב-15 השנים האחרונות מתקבל שנייר בחום בארמונות סעודיה, עומאן, בחריין, קטאר ואיחוד האמירויות. יורש העצר של האמירויות, מוחמד בן זייד (MBZ), אמר לו בעבר שהחלום שלו הוא לבקר בירושלים.
"מלך בחריין תמיד דיבר על רצונו הכן לכונן קשרים עם ישראל", אומר שנייר. "הוא היה זה שהגדיר את חיזבאללה כארגון טרור. הוא זה ששלח משלחת בין-דתית לירושלים אחרי העברת שגרירות ארה"ב לירושלים כמחווה של סולידריות. בחריין הייתה זו שאירחה בחודש יוני אשתקד את ועידת השלום שבה הוצג החלק הכלכלי של עסקת המאה. אני לא רואה מישהו יותר בשל ממלך בחריין".
2 צפייה בגלריה
חמד בן עיסא והרב מארק שנייר
חמד בן עיסא והרב מארק שנייר
שנייר עם מלך בחריין
שנייר מעריך שאחרי בחריין תבוא עומאן, שאירחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו באוקטובר 2018.
ומה לגבי סעודיה? "עם מלך סעודיה זה יותר עניין דורי. אני יודע שיורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS) היה רוצה לכונן קשרים עם ישראל. הדור המבוגר יותר – יותר שמרני. אני מאמין שמה שאיחוד האמירויות וישראל עשו בשבוע שעבר ישפיע על הדור הצעיר בסעודיה. זה לא שאלה של האם אלא רק מתי".
שנייר לא מוציא מכלל אפשרות שגם קטאר תצטרף לעגלה ותחדש את קשריה הדיפלומטיים עם ישראל. "קטאר היא המדינה היחידה במפרץ שעובדת בגלוי עם מדינת ישראל בכל מה שקשור לשיתוף פעולה והעברת סיוע הומניטרי וכסף לעזה – לבקשת ישראל. אם הייתי צריך לנחש – הייתי אומר שבחריין ועומאן יכוננו קשרים עם ישראל עד סוף 2020. אני גם לא שולל שאחרי החמש תבוא כווית".
2 צפייה בגלריה
פייסל בן פרחאן והרב מארק שנייר
פייסל בן פרחאן והרב מארק שנייר
שנייר עם שר החוץ הסעודי בן פרחאן
שנייר אומר עוד כי בזכות הקורונה יש לנו שלום. "בלי מתח אין עסקה. היו שלושה גורמים שתרמו ליצירת המתח - הראשון הוא הקורונה. שמעתי בחודשים האחרונים מכמה מנהיגים במפרץ שעם הכסף של המפרץ והמוח הישראלי, ביחד נוכל למצוא תרופה וחיסון. זה היה הקטליזטור המרכזי".
הגורם השני, לדבריו, הוא הוויכוח סביב הסיפוח ביהודה ושומרון. "ב'ידיעות אחרונות' שגריר האמירויות בוושינגטון יוסוף אל עוטייבה כתב את הפנייה לדעת הקהל הישראלית, הקריאה לשים את הסיפוח בצד. זה היה חשוב מאוד לאיחוד האמירויות להציל את הפלסטינים מהסיפוח. בלי ויתור ישראלי על הסיפוח זה לא היה קורה. הגורם השלישי הוא האיום הקיומי שמגיע מאיראן".