נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, טען אתמול (שלישי) כי הוא נדבק בנגיף הקורונה והחלים מבלי שפיתח אף תסמיני מחלה. לוקשנקו בן ה-65 ניסה לטעון בדבריו כי מדובר בעדות לצדקת גישתו המתירנית שבה נקט לאורך המשבר, במסגרתה סירב להטיל הגבלות על תנועת התושבים והפעילות הכלכלית.
3 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
תשתו וודקה, תבקרו בסאונה. לוקשנקו, "הדיקטטור האחרון של אירופה"
(צילום: AP)
לוקשנקו, ששולט ביד ברזל בבלארוס מאז 1994 ומכונה "הדיקטטור האחרון של אירופה", כינה מתחילת המגפה את הבהלה מהקורונה "פסיכוזה", והציע לאזרחי ארצו להישאר בריאים באמצעות שתיית וודקה, ביקור בסאונה או משחקי הוקי קרח. בניגוד למדינות רבות אחרות באירופה ובשאר העולם, בלארוס השאירה את גבולותיה פתוחים ואפשרה קיום משחקי כדורגל עם צופים באצטדיונים.
אלא שהזלזול של לוקשנקו בנגיף החריף את הזעם הציבורי כלפיו, לקראת הבחירות לנשיאות שייערכו ב-8 באוגוסט. בשבועות האחרונים נראו במדינה ההפגנות הנרחבות ביותר נגד שלטונו האוטוריטרי של לוקשנקו. למרות זאת, תוצאות הבחירות לא צפויות להיות מפתיעות, במיוחד לאור העובדה שלוקשנקו כלא את יריביו המרכזיים במסגרת דיכוי הולך וגובר שמפעיל משטרו.
"היום אתם פוגשים אדם שהצליח לשרוד את נגיף הקורונה ולעמוד על שתי רגליו. זה מה שהרופאים קבעו אתמול. א-סימפטומטי", אמר לוקשנקו בנאום שנשא בפני בכירי צבא בבירה מינסק. "כפי שאמרתי, 97% מהאוכלוסייה שלנו נושאים את הנגיף הזה בלי תסמינים", הוא טען, מבלי שסיפק אף מקור לנתון הזה.
3 צפייה בגלריה
בלארוס הפגנות נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו אופוזיציה מינסק
בלארוס הפגנות נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו אופוזיציה מינסק
1,100 נעצרו בשבועות האחרונים. הפגנות חריגות בבלארוס
(צילום: AP)

בבלארוס, שבה מתגוררים כ-9.5 מיליון איש, אובחנו באופן רשמי 67,366 נשאי קורונה ומתו 543 חולים. לוקשנקו טען באפריל כי איש בארצו לא ימות מהנגיף, וכי אם יקרו מקרי מוות, אלו יהיו כתוצאה ממחלות הרקע של חלק מהחולים בנגיף.
לוקשנקו לא ציין מתי להערכתו הוא נדבק בקורונה. בחודש שעבר הוא נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, במצעד צבאי שנערך במוסקבה. בסוכנות הידיעות הרוסית TASS ציטטו את דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, שאמר כי פוטין בסדר.
3 צפייה בגלריה
בלארוס סבלטנה טיחנובסקאיה רצה לנשיאות
בלארוס סבלטנה טיחנובסקאיה רצה לנשיאות
האופוזיציה התלכדה מאחוריה. סבטלנה טיחנובסקאיה שרצה במקום בעלה שנעצר
(צילום: AFP)
את נאומו נשא לוקשנקו בבסיס צבאי במינסק, אחרי שבחן תרגילים לפיזור הפגנות ששודרו בטלוויזיה ושבמהלכם כוחות משטרה מיוחדים ירו גז מדמיע ועשו שימוש בתותחי מים. לוקשנקו קרא לשוטרים להיות קשוחים עם המפגינים. "אסור לכם לעשות פרובוקציות", הוא אמר לקצין האחראי במשטרה על פיזור הפגנות. "אבל אתם לא צריכים גם לאפשר (למפגינים) להעליב את הבחורים".
לוקשנקו קיים לאחרונה כמה ביקורים דומים בקרב בסיסים צבאיים, ובסוף השבוע האחרון הצבא אף ערך תרגילים עם טנקים ברחובות מינסק. הפרשן הפוליטי אלכסנדר קלאסקובסקי אמר כי קמפיין הבחירות של לוקשנקו מלווה באווירה של "דיכוי והפחדה". לדברי קלאסקובסקי, "הרשויות מקוות שמפגני הכוח והאיומים יניאו אנשים מלצאת לרחובות".
ארגוני זכויות אדם אומרים כי בשבועות האחרונים נעצרו בבלארוס יותר מ-1,100 איש. המפגינים התלכדו לאחרונה מאחורי סבטלנה טיחנובסקאיה, רעייתו של אחד מיריביו של לוקשנקו שנעצרו, ואשר מתמודדת כעת בבחירות במקום בעלה. לוקשנקו השווה את האופוזיציה בארצו לכנופיות פשע וטען שהמפגינים רוצים לבצע מהפכה אלימה בעזרתם של כוחות זרים.
פורסם לראשונה: 22:35, 28.07.20