ניסיונו של דונלד טראמפ להציג קו אחראי וממלכתי יותר בנוגע למשבר הקורונה, כך נראה, לא החזיק מעמד יותר משבוע אחד. נשיא ארה"ב שיתף בטוויטר אתמול (שלישי) ציוץ מחשבון אחר, שבו הופיע קישור לסרטון שבו נשמעת רופאה טוענת כי הצליחה לרפא "מאות" חולי קורונה בעזרת הידרוקסיכלורוקווין, למרות היעדר ראיות מדעיות ליעילות של התרופה שמיועדת במקור עבור מחלת המלריה.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר ב מפעל ב צפון קרוליינה שמשתתף ב פיתוח חיסון ל קורונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר ב מפעל ב צפון קרוליינה שמשתתף ב פיתוח חיסון ל קורונה
שוב משתולל בטוויטר. טראמפ בביקור במפעל בצפון קרוליינה שבו מפתחים חיסון לקורונה
(צילום: AFP)

את הסרטון – שבו הואשם גם המומחה הבכיר של טראמפ למחלות זיהומיות ד"ר אנתוני פאוצ'י בהטעיית הציבור בנוגע לשימוש בתרופה – שיתף גם בנו של הנשיא, טראמפ ג'וניור, ועקב כך חשבונו בטוויטר הושעה למשך 12 שעות. חשבונו של טראמפ האב לא הושעה אמנם, אך הציוץ שאותו שיתף הוסר מהרשת החברתית, והסרטון שאליו הוא קישר בפייסבוק הוסר גם מהרשת המתחרה – אם כי 17 מיליון איש הספיקו לצפות בו.
הציוץ הזה של טראמפ וכמה ציוצים אחרים עומדים בניגוד לקו שאותו כאמור הוא והבית הלבן ניסו לנקוט בימים האחרונים. אחרי חודשים ארוכים שבהם קרא להסיר את הגבלות הקורונה, סירב לעטות מסכה בפומבי והתעקש לקיים עצרות פוליטיות, בימים האחרונים נראה היה טראמפ כמי שעושה פניית פרסה: הוא ביטל את הוועידה הרפובליקנית "כדי להגן על העם", הודה שבתי ספר ייאלצו להישאר סגורים, ואפילו החל להופיע במסכה ולקרוא לאמריקנים – באיחור של כמה חודשים – לחבוש מסכה בעצמם, בטענה שמדובר במעשה "פטריוטי". טראמפ גם הזהיר שהמצב צפוי רק להחריף לפני שישתפר, והדגיש את יחסיו המצוינים לכאורה עם מומחי הבריאות שלו.
המהפך הזה הגיע בצל מצבו העגום של טראמפ בסקרי הבחירות, שייערכו בעוד שלושה חודשים בלבד. אלא שכעת נראה שטראמפ חזר לסורו, גם אם במעידה חד-פעמית. בשורה של ציוצים אתמול בלילה שיתף טראמפ גם ציוץ שבו כאמור קישר לאותו סרטון פרובוקטיבי שמקדם את השימוש בהידרוקסיכלורוקווין. טראמפ, נזכיר, קידם לאורך המשבר את השימוש בתרופה הזו, ואף נטל אותה במשך שבועיים בעצמו. כל זאת למרות היעדר ממצאים מדעיים בדבר היעילות שלה בטיפול בחולי קורונה, כשלאחרונה אף הודיע מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, כי הוא מבטל את הוראת החירום שאפשרה לעשות שימוש זמני וניסיוני בתרופה במסגרת טיפול בחולי קורונה.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'וניור
דונלד טראמפ ג'וניור
"חובת צפייה!!!". טראמפ ג'וניור צייץ והושעה זמנית
(צילום: AP)

באחד מציוציו היום הנשיא שיתף גם ציוץ מחשבון של פודקאסט שבו התארח יועצו לשעבר סטיב באנון, ובו הואשם ד"ר אנתוני פאוצ'י – מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות ואחד מבכירי כוח המשימה של הבית הלבן למאבק בנגיף – בהטעיית הציבור בנוגע לשימוש בהידרוקסיכלורוקווין.

ד"ר פאוצ'י לא עוקב אחרי הציוצים של טראמפ

פאוצ'י הגיב לטענות הללו בראיון לתוכנית Good Morning America של רשת ABC. "אני הולך לפי ה-FDA", הוא אמר. "הראיות המוחצות מהניסויים הקליניים שבחנו את האפקטיביות של הידרוקסיכלורוקווין מצביעות על כך שהתרופה לא יעילה נגד מחלת הקורונה".
המומחה למחלות זיהומיות של טראמפ נאלץ לספוג בחודשים האחרונים כמה וכמה מתקפות מצד אנשי טראמפ, והנשיא עצמו אף הטיל ספק לא אחת באמינותו. כל זאת בצל קריאתו של פאוצ'י למאבק נחוש יותר בהתפשטות הנגיף, שהדביק בארה"ב יותר מ-4.3 מיליון איש והוביל למותם של יותר מ-148 אלף איש.
4 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
ד"ר אנתוני פאוצ'י המומחה הראשי של ממשל טראמפ למחלות זיהומיות ארה"ב
לא עוקב אחרי הציוצים של טראמפ. ד"ר אנתוני פאוצ'י
(צילום: MCT)
בראיון ל-ABC אמר פאוצ'י שהוא לא עוקב אחרי הציוצים של הנשיא. "אני לא מצייץ. אני אפילו לא קורא אותם (את הציוצים), אז אני פשוט לא רוצה ללכת לשם", ענה כאשר נשאל אם הוא יכול להמשיך לעשות את עבודתו כאשר נשיא ארה"ב מטיל ספק באמינותו. "אני פשוט אמשיך לעשות את עבודתי ויהי מה, בגלל שאני חושב שזה חשוב מאוד. אנחנו בעיצומה של מגפה, מגפה עולמית. זה מה שאני עושה. זה מה שהתאמנתי עבורו כל חיי המקצועיים וזה מה שאמשיך לעשות".
הסרטון שאותו קידם הנשיא הוסר מפייסבוק, מטוויטר ומיוטיוב, לדברי שלוש הרשתות כיוון שהוא כולל טענות מטעות בנוגע להידרוקסיכלורוקווין, ומתעלם מהסכנות הטמונות בשימוש בתרופה הזו באופן לא נכון. למרות זאת עדיין ניתן למצוא ברשתות הללו עשרות גרסאות של הסרטון הזה, כאשר אתרי ימין שמרניים ודמויות בולטות שונות ממשיכים לשתף אותו. בטוויטר כאמור הודיעו היום על השעיית חשבונו של דונלד טראמפ ג'וניור, בנו הבכור של הנשיא, למשך 12 שעות. טראמפ ג'וניור שיתף את הסרטון בציוץ שבו כתב "חובת צפייה!!!".

הרופאה שרוצה בדיקות שתן ממנחי CNN

בסרטון המדובר מופיעה ד"ר בשם סטלה עמנואל, רופאה מיוסטון, שטוענת כי הידרוקסיכלורוקווין היא תרופה בטוחה עבור חולי קורונה. היא טוענת שהיא הצליחה לטפל באמצעותה ביותר מ-350 חולים, כולל כאלו שסבלו ממחלות רקע. "אתם לא צריכים מסכות, יש תרופה", היא אומרת בסרטון. "אתם לא צריכים להכניס אנשים לבידוד".
4 צפייה בגלריה
הודו מומבאי טבליות של ה תרופה הידרוקסיכלורוקווין ל מלריה
הודו מומבאי טבליות של ה תרופה הידרוקסיכלורוקווין ל מלריה
טראמפ נטל במשך שבועיים. טבליות של הידרוקסיכלורוקווין
(צילום: AP)
בסוכנות הידיעות AP מציינים כי עמנואל נמנית עם קבוצה שמכונה "רופאי החזית של אמריקה", שהשמיעה במסיבת עיתונאים השבוע כמה וכמה טענות מטעות. בסרטון אחר שהופץ בטוויטר, אותה רופאה טוענת כי ד"ר פאוצ'י ומגישי חדשות ברשת CNN נוטלים בעצמם, בסודיות, הידרוקסיכלורוקווין, וקראה להם להגיש לה בדיקות שתן כדי שתוכל לאשש את טענתה.
בראיון הביע פאוצ'י תקווה שבכמה ממוקדי התפרצות הנוכחיים בארה"ב התפשטות הנגיף כבר הגיעה לשיאה, אך הזהיר מפני אפשרות של התפרצויות במוקדים חדשים. הוא ציין כי ייתכן שבמוקדים הנוכחיים – כמו פלורידה, טקסס וקליפורניה – קצב ההדבקה מתחיל לרדת. מנגד, הוא אמר שיש "סימנים מוקדמים מאוד" לעלייה בשיעור הבדיקות החיוביות במדינות אחרות, כמו אוהיו, אינדיאנה, טנסי וקנטקי.
"זה סימן ברור שחייבים להיות זהירים", הוא אמר. הוא קרא למדינות שבהן שיעור הבדיקות החיוביות נמצא במגמת עלייה לפעול במהירות על מנת לבלום את התפשטות הנגיף, ולמדינות אחרות שפותחות את כלכלתן הוא קרא לעשות זאת בהדרגתיות ועל פי ההמלצות של מומחי הבריאות בממשל.
פורסם לראשונה: 21:14, 28.07.20