עצרות בבית הלבן, דרישות להעמיד לדין את יריביו הפוליטיים – והפעלת לחץ על אנשיו לחשוף את המיילים המסווגים של הילרי קלינטון. דונלד טראמפ מפגר בסקרים, ובאופן חסר-תקדים מנצל את כוחו וסמכויותיו כנשיא ארה"ב כדי לשפר את סיכוייו להיבחר מחדש.
8 צפייה בגלריה
עצרת בחירות ב הבית הלבן דונלד טראמפ ארה"ב
עצרת בחירות ב הבית הלבן דונלד טראמפ ארה"ב
טראמפ נואם בעצרת פוליטית בבית הלבן. הביקורת על ניצול המשכן הצחיקה אותו
(צילום: AFP)

טראמפ, כידוע, אינו נשיא קונבנציונלי. לאורך ארבע שנות כהונתו שבר שוב ושוב מוסכמות ארוכות שנים בנוגע לזהירות הנדרשת בשימוש בסמכויות הנשיא, שלו כוח כמעט בלתי מוגבל בכל הנוגע לניהול ענייניה של הרשות המבצעת. הנשיא אף צלח בתחילת השנה הליך הדחה, כאשר הדמוקרטים האשימו אותו בניצול סמכותו כדי להתנות את הסיוע הכספי של ארה"ב לאוקראינה בפתיחה של חקירות שאמורות היו להביך את יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן.
בשבועות האחרונים, עם התקרבות מועד הבחירות ב-3 בנובמבר ועם פיגורו המתמשך בסקרים – גם בכמה ממדינות המפתח המתנדנדות שיכריעו את הבחירות – טראמפ שוב דורש מבכירים בממשל לנצל את כוחם כדי לפגוע ביריביו הפוליטיים.

לא משחרר: המיילים של קלינטון ייחשפו?

את הדרישות הללו טראמפ כלל לא מנסה להסתיר, ובראיון שהעניק ביום חמישי האחרון לרשת "פוקס ניוז" חזר לפרשה שכלל לא ברור מה הרלוונטיות שלה כעת: המיילים המסווגים של הילרי קלינטון, יריבתו של טראמפ מהבחירות ב-2016, אותם היא החזיקה בניגוד להנחיות בשרת פרטי בביתה, בתקופתה כמזכירת המדינה בממשל אובמה.
8 צפייה בגלריה
התמונה של הילרי קלינטון
התמונה של הילרי קלינטון
קלינטון. טראמפ לא משחרר מפרשת המיילים שלה
(צילום: AP)
טראמפ הביע תסכול מכך שמזכיר המדינה הנוכחי, מייק פומפאו, לא הצליח עד כה לשחרר חלק מהמיילים המסווגים. "היו לה 33,000 אי-מיילים במחלקת המדינה, אבל מייק פומפאו לא מסוגל להוציא אותם החוצה, וזה למעשה די עצוב", אמר טראמפ. "אני לא מרוצה ממנו בגלל זה. הוא לא הצליח, אני לא יודע למה. אתה מנהל את מחלקת המדינה ואתה מוציא אותם החוצה".
פומפאו הבין היטב את המסר, ויום לאחר הראיון הזה של טראמפ התראיין אף הוא ל"פוקס ניוז", והבטיח לחשוף את המיילים של קלינטון. "יש לנו את האי-מיילים, אנחנו הולכים להוציא אותם החוצה", אמר. פומפאו, יצוין, הוא אחד מבעלי בריתו הנאמנים ביותר של טראמפ, וספג לאחרונה ביקורת כאשר נשא בניגוד למקובל נאום פוליטי במהלך מסע שלו לחו"ל, מירושלים.
אם היה ספק שלדרישה של טראמפ לחשוף את המיילים יש קשר לבחירות כעת, אף שקלינטון לא מתמודדת בהן, פומפאו הסיר כל חשש מכך. "אנחנו עושים את זה במהירות האפשרית", אמר מזכיר המדינה בראיון שלו מיום שישי. "אני בהחלט חושב שיהיה יותר לפני הבחירות". לדבריו, "אנחנו הולכים לפרסם את המידע הזה כדי שהעם האמריקני יוכל לראות אותו. תזכרו שהיה מידע מסווג על שרת פרטי. הילרי קלינטון לעולם לא הייתה צריכה לעשות זאת, זו הייתה התנהגות בלתי מקובלת".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות מזכיר המדינה מייק פומפאו נאום מ ירושלים ב ועידה רפובליקנית הוועידה הרפובליקנית
ארה"ב בחירות מזכיר המדינה מייק פומפאו נאום מ ירושלים ב ועידה רפובליקנית הוועידה הרפובליקנית
שבירת מוסכמות. פומפאו נושא באוגוסט נאום פוליטי בחו"ל – מירושלים
(צילום: MCT)
פרשת המיילים של קלינטון, נזכיר, הייתה אחת הסוגיות המרכזיות של הבחירות ב-2016, וסייעה לטראמפ להציג את יריבתו דאז כמועמדת מושחתת שאינה ראויה לאמון הציבור. גם פתיחתה מחדש של חקירת ה-FBI ברגע האחרון של המרוץ ההוא, אף שראש הבולשת הפדרלית דאז ג'יימס קומי הודיע בסופו של דבר שקלינטון לא עברה על החוק, הגיעה כ"הפתעת אוקטובר" שתרמה מאוד לטראמפ.
לאורך ארבע השנים שעברו מאז, טראמפ ומקורביו המשיכו להעלות מפעם לפעם את הסוגיה ודרשו לחשוף את המיילים, אך רק בשנה שעברה הודיע מבקר הפנים של מחלקת המדינה כי הבדיקה שערך לא מצאה "ראיות משכנעות" להתנהלות קלוקלת ורחבת היקף מצד קלינטון בכל הנוגע לשמירה על מידע מסווג.

חוקרים את החוקרים

בימים האחרונים דורש טראמפ תוצאות מיידיות גם מחקירה אחרת שמתנהלת כיום במשרד המשפטים, זו שבה נבחנת התנהלות ה-FBI בחקירה המקורית שהוביל סביב ההתערבות הרוסית בבחירות של 2016 וקשרים אפשריים בין קמפיין טראמפ לרוסים. התובע שמוביל את הבדיקה הזו, ג'ון דורהאם, מנסה למצוא ראיות שהחקירה נגד קמפיין טראמפ הייתה מונעת משיקולים פוליטיים, על מנת לחתור תחת נשיאותו.
8 צפייה בגלריה
וויליאם בר, שר המשפטים האמריקני
וויליאם בר, שר המשפטים האמריקני
שר המשפטים וויליאם בר. טראמפ יגיד לו בפנים: "זה נורא"
(צילום: AP)
אלא שעד כה לא הניבה הבדיקה של דורהאם תוצאות משמעותיות כלשהן, ולפי "ניו יורק טיימס" שר המשפטים וויליאם בר הודיע לאחרונה לבית הלבן ולגורמים אחרים בממשל שעד הבחירות לא צפויות התפתחויות כלשהן בחקירה הזו – בוודאי שלא אישומים שעלולים לשנות דרמטית את סדר יומו של הקמפיין.
גם כאן טראמפ הביע תסכול, בראיונות שהעניק לתקשורת בתקופת הבידוד שלו בבית הלבן כשהחלים מנגיף הקורונה. "אם זה המצב, אני מאוד מאוכזב", אמר ביום שישי לשדרן הרדיו השמרן ראש לימבו, ב"עצרת וירטואלית" שנמשכה שעתיים שלמות. "אני חושב שזה דבר נורא. אומר לו את זה בפנים", הוסיף.
בציוץ בטוויטר בשבוע שעבר חזר טראמפ על טענתו כי ממשלו של ברק אובמה "ריגל" אחרי הקמפיין שלו, וקרא שלא לאפשר בשל כך לביידן – שהיה סגנו של אובמה – להתמודד מולו. "תעשו משהו בנוגע לזה, זה הסקנדל הפוליטי הגדול ביותר (בהיסטוריה)!!!", כתב בקאפס לוק. "ביידן, אובמה והילרי המושחתת הובילו את המזימה הבוגדנית הזאת!!! אסור לתת לביידן לרוץ – הוא נתפס!!!".

תביאו לי קרקפות

לפי ה"טיימס", הנשיא הביע את התסכול הזה גם בשיחות פרטיות, ובהן אמר לאנשיו שהוא מקווה שהחקירה של דורהאם תוביל לאישומים פליליים נגד בכירים לשעבר בממשל אובמה – כולל אובמה עצמו וגם ביידן. הוא הביע תקווה שיפורסם מסמך כלשהו המציג את הכשלים לכאורה בהתנהלות ה-FBI. שני גורמים בממשל אמרו לעיתון כי טראמפ אף אמר שהוא רוצה "קרקפות" של אנשים.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"לא לתת לו לרוץ, הוא נתפס!" טראמפ על ביידן
(צילום: AFP)
דרישותיו של הנשיא לפגוע ביריבו הפוליטיים אינן הדרך היחידה שבה נראה שהוא מנסה לנצל את כוח הנשיא. בשבועות האחרונים ספג ביקורת על האירועים הפוליטיים שהוא עורך בבית הלבן, בניגוד למסורת ארוכת שנים שבה נמנעו נשיאים מניצול המשכן למטרות פוליטיות.
הדוגמה האחרונה לכך היא האירוע הפוליטי שקיים הנשיא בשבת, ההופעה הפומבית הראשונה שלו מאז שנדבק בקורונה. הבית הלבן תיאר זאת אמנם כ"אירוע" שבו הנשיא ידבר על "חוק וסדר", אך הוא התברר כעצרת בחירות לכל דבר, שבה תקף בין היתר את יריביו הדמוקרטיים. מאות מתומכי הנשיא שהגיעו למדשאת הבית הלבן (בתשלום, לפי דיווח של רשת ABC), עטו על ראשיהם כובעים עם סיסמת הבחירות "להחזיר את אמריקה לגדולתה".
ביקורת על ניצול הבית הלבן לקמפיין הבחירות שלו ספג טראמפ גם באוגוסט, כאשר קיים במדשאה הדרומית שלו את טקס נעילת הוועידה הרפובליקנית הלאומית, ובו נשא את נאום קבלת המועמדות הרפובליקנית לנשיאות. עם סיום הנאום אף החל מופע זיקוקים ממושך מאנדרטת וושינגטון הסמוכה לבית הלבן.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ב הבית הלבן נאום הוועידה הרפובליקנית ארה"ב
דונלד טראמפ ב הבית הלבן נאום הוועידה הרפובליקנית ארה"ב
נאום קבלת המועמדות של טראמפ בבית הלבן, באוגוסט
(צילום: Getty Images)
8 צפייה בגלריה
זיקוקים בתום נאום דונלד טראמפ ב הבית הלבן נאום הוועידה הרפובליקנית ארה"ב
זיקוקים בתום נאום דונלד טראמפ ב הבית הלבן נאום הוועידה הרפובליקנית ארה"ב
מופע הזיקוקים מאנדרטת וושינגטון בסיום הנאום
(צילום: AP)
לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", טראמפ התבדח לאחר מכן על הביקורת שהוטחה בו בשל הפרה לכאורה של חוק האוסר על עובדים פדרליים לקחת חלק בפעילות פוליטית, ואמר שהוא רוצה לקיים אירועים פוליטיים נוספים בבית הלבן. לפי ה"טיימס", טראמפ ככל הנראה התלוצץ, אך הציע לקיים שם אירוע פוליטי אחד בכל שבוע, עד ליום הבחירות.

מדיבורים להוראות

פרשנים פוליטיים בארה"ב אומרים כי בהיסטוריה האמריקנית המודרנית מעולם לא היה נשיא שניצל בצורה כה בוטה את סמכויותיו על מנת לפגוע ביריביו הפוליטיים. "הנורמה שהתפתחה אצלנו אחרי ווטרגייט היא שנשיא לא מדבר על חקירות פעילות, שלא לדבר על התערבות בהן", אמר ל"טיימס" ג'ק גולדסמית', שהיה בכיר במשרד המשפטים בתקופת ממשל ג'ורג' בוש הבן.
"זה משוגע וחסר תקדים", הוסיף גולדסמית', שכיום מרצה בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרווארד וכותב רבות על סמכויותיו של הנשיא האמריקני. "אבל זה לא שונה ממה שראינו מאז תחילת הכהונה שלו. הדבר החדש היחיד הוא שהוא עבר מלדבר על זה למה שנראה כהוראה לעשות את זה".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
טראמפ עם פוטין. את רוסיה הממשל גינה
(צילום: AP)
אופן ההתנהלות הזה של טראמפ, מזהירים הפרשנים, פוגע לא רק בדמוקרטיה האמריקנית אלא גם במעמדה הבינלאומי של המעצמה החזקה בעולם. "זו בדיוק ההתנהגות שראיתי לעתים קרובות כל כך במשטרים אוטוריטריים במשך שנים ארוכות כדיפלומט אמריקני", אמר וויליאם בורנס, לשעבר השגריר של ארה"ב ברוסיה וסגן מזכיר מחלקת המדינה.
"בהתנהלות מול רוסיה של פוטין או טורקיה של ארדואן, היינו מגנים פעולות שכאלו. עכשיו זו הממשלה שלנו שמבצעת אותן". לדברי בורנס, שכעת עומד בראש קרן קרנגי לשלום בינלאומי, "התוצאה היא ריקון מתוכן של המוסדות שלנו מבית, ושחיקה עמוקה בתדמית ובהשפעה שלנו בעולם".