על רקע אישור הארכתן בשבוע של מגבלות הסגר לצד הירידה בשיעורי התחלואה והאפשרות לאישור הקלות בשבוע הבא, הופיעו מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס, בתדרוך לתקשורת. הם מסרו עוד נתונים מהסקר הסרולוגי שממנו עלה כי ישראל רחוקה מ"חיסון עדר". ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
פרופ' לוי וגם ד"ר אלרעי-פרייס הדגישו כי היציאה מהסגר תהיה הדרגתית בהרבה הפעם. ד"ר אלרעי-פרייס אמרה: "אני מקווה שכולנו - הן הציבור והן הפוליטיקאים - למדנו מחודש ספטמבר שאנחנו חייבים להשתמש בכלי של אזור מוגבל בתבונה, אחרת לא נוכל להוריד את שיעורי התחלואה באופן רציני".
לדברי ראש שירותי בריאות הציבור, תוכנית הרמזור לא תופעל עם היציאה מהסגר. "היציאה תתבסס על שמונה שלבים", אמרה, "ולפחות בשלושת הראשונים לא יופעל הרמזור". ראש שירותי בריאות הציבור טענה כי אין אפשרות לצאת לתוכנית הרמזור לפני שתירשם ירידה בשיעורי התחלואה: "נתייחס לכל המדינה כמו אזור אדום בשלבים הראשונים".
פרופ' לוי אמר: "הסקר, שבוצע על 55 אלף נבדקים, העלה כי בקרב 3.8% מהאוכלוסייה שנדבקה קיימים נוגדנים נגד הווירוס". ד"ר אלרעי-פרייס אמרה: "עשרה ימים אחרי הסגר - אנחנו יכולים לראות את ההשפעות שלו. יש ירידה הדרגתית בנתוני התחלואה ביישובים האדומים. זאת אומרת שההגבלות עוזרות, אבל עדיין 40% מהמדינה אדומה".
מוקדם יותר היום פורסמו נתוני הסקר הסרולוגי שנערך בחודשים יולי-ספטמבר, שבוצע במטרה להעריך את הימצאות הנוגדנים לנגיף הקורונה בקרב הציבור בישראל. מהנתונים עלה כי רק 5.5% מהאוכלוסייה פיתחו נוגדנים. עוד ניתן לראות כי במחוז ירושלים שיעור הבדיקות החיוביות גבוה פי 4.5 מהשיעור במחוז תל אביב, וכי אחוז הימצאות הנוגדנים אצל ילדים ונערים בגילים 10-8 הוא הגבוה ביותר. יצוין כי 83% מהמאובחנים אתמול הגיעו מ-102 יישובים אדומים.
1 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרופ' חזי לוי
ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרופ' חזי לוי
"הסגר עובד". פרופ' לוי וד"ר אלרעי-פרייס
(צילום: יריב כץ )
"אנחנו נמצאים הרבה מעל 5.5%", אמרה ד"ר אלרעי-פרייס. עם זאת, היא הוסיפה כי "בהערכה גסה - אנחנו בטוח לא מעל 20%". היא הוסיפה: "כשמדברים על חסינות עדר מדובר על עשרות רבות של אחוזים. אנחנו מאוד רחוקים מזה ולא כדאי לתלות את תקוותינו בפתרון הזה".
קודם לכן נשא דברים מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' לוי. הוא אמר: "אנחנו נמצאים בצומת. זה לא סוד שהתחלואה בישראל הלכה וגאתה. הגענו לממדים של 7,000 מאומתים ביום עם 15% חיוביים. בבדיקות במגזרים מסוימים נתוני התחלואה היו אף גבוהים יותר. המצב הזה הביא לעומס רב על מערכת האשפוז והקהילה. בבתי החולים אנו עומדים על מעל ל-1,600 מאושפזים מדי יום ועוד חולים רבים במערך הגריאטרי - מתוכם חולים קשים ומונשמים רבים - כל זה שאנחנו בפתחו של החורף, שיכול להביא גם לתחלואה כפולה ומחלות של דרכי נשימה ושפעת שאינן קורונה - אך דורשות טיפול לא פחות מורכב".
פרופ' לוי הוסיף: "היה צורך לעשות מעשה ולנסות לבלום את התחלואה הזו. ניסינו בדרכים רבות לעשות זאת עם תחילת הגל הנוכחי והבאנו גם את שיטת הרמזור - אך הדבר לא צלח ולכן הוטלו המגבלות. זה לא קל. אנחנו מודעים גם למשמעות הכלכלית והנפשית, אך עם זאת, אנו לא יכולים להרשות לעצמנו להעלות את נתוני התחלואה ולקוות שנצליח לטפל באופן אופטימלי בכולם - כי גם שיעור התמותה יעלה".
לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, "הנוגדנים נמצאים בריכוז הרבה יותר גבוה בקרב אנשים שאנו יודעים שחלו בקורונה בעבר לעומת מי שלא חלה". הוא ציין כי הנוגדנים מצויים יותר בקרב האוכלוסייה הצעירה - ובעיקר במגזר החרדי. בהקשר זה תקף פרופ' לוי את מנכ"ל בית החולים "מעייני הישועה", פרופ' מוטי רביד, שהתפטר מוקדם יותר היום: "הציבור החרדי הוא בשר מבשרנו".
בנוסף, הוא הבהיר כי "מערכת הבריאות לא קורסת. אני מבין שהציבור מבולבל, עייף ואיבד אמון, אך יש להימנע מהתקהלויות - מכל סוג - ללא קשר לשיוך פוליטי".


כמו כן, הבוקר, בריאיון לאולפן ynet, אמר פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, כי אם תימשך מגמת הירידה בנתוני התחלואה – הוא ימליץ להתחיל לצאת מהסגר כבר בשבוע הבא, לפחות ביישובים שאינם אדומים.
"כרגע, הסגר הוא עד יום חמישי הבא", אמר פרופ' גמזו. "אם רוצים להישאר בסגר - צריך להאריך את התקנות; אבל אם המספרים הללו יימשכו - ההמלצה היא שרוב ישראל תתחיל לצאת בצורה הדרגתית. במוקדי התחלואה החריפה, לצערי, הסגר לא השיג עדיין את היעדים שאני מחפש".
פורסם לראשונה: 16:14, 08.10.20