2 צפייה בגלריה
מוטציה
מוטציה
החיסון של פייזר מגן מהמוטציה
(צילום: shutterstock)
חיסון הקורונה של פייזר מעניק הגנה הן מהמוטציה הבריטית - והן מהמוטציה הדרום-אפריקנית. כך עולה ממחקר חדש של פייזר עצמה שפורסם הבוקר (יום שישי), כחצי יממה לאחר שישראל החליטה להעביר לבידוד במלוניות חוזרים מארבע מדינות אפריקניות - דרום אפריקה, בוצואנה, זמביה ולסוטו.
זני הקורונה הללו גרמו לדאגה גדולה ברחבי העולם והיו גם אחת מהסיבות שראש הממשלה בנימין נתניהו מנה ככניסה לסגר המהודק מהלילה. לשתיהן מוטציות בשם N501Y, שינוי קטן במיקום חלבון ה"ספייק" שעוטף את הנגיף. לפי ההערכה שינוי זה הוא שגורם לכך שמוטציות הנגיף יכולות להתפשט בקלות כה רבה.

רוב החיסונים מאמנים את הגוף לזהות את חלבון הספייק ולהילחם בו. בפייזר, ביחד עם חוקרים מאוניברסיטה בטקסס, בחנו המוטציות משפיעות על יכולת החיסון לעשות זאת. הם לקחו בדיקות דם מ-20 איש שקיבלו את החיסון של פייזר, שמסופק גם בישראל.
הנוגדנים שזוהו בדם שנלקח מהמטופלים הצליחו להילחם במוטציה בצלחות פטרי שבמעבדות. המחקר עדיין נחשב ראשוני וטרם נבדק לעומק על-ידי מומחים, שלב מפתח במחקר רפואי.
ואולם, המדען הבכיר של פייזר, ד"ר פיליפ דורמיטייזר, אמר שמדובר בממצא מרגיע מאוד, לפחות בכל הנוגע למוטציות הללו, ובייחוד הדרום-אפריקנית. "היא הייתה אחת מאלה שאנשים הכי פחדו ממנה, ונראה שהיא לא בעיה בפני החיסון", אמר. המוטציה הבריטית, נזכיר, ככל הנראה גם אינה עמידה בפני החיסון.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
החיסון של פייזר
(צילום: AFP)
מוטציה נוספת שנמצאה בדרום אפריקה נקראת E484K. המחקר של פייזר מצא שהחיסון יכול להיאבק ב-15 סוגים של מוטציות אחרות, אולם E484K לא הייתה בין אלו שנבחנו. דורמטייזר אמר כי היא הבאה בתור שתיבדק. הוא הוסיף שבמקרה שהנגיף עובר מוטציות, ייתכן שהחיסון יצטרך לעבור התאמות במשך הזמן, כפי שעובר חיסון השפעת.
אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בישר כי משלוח החיסונים הבא של פייזר לישראל יוקדם ויגיעו כבר החודש. העסקה בין ישראל לפייזר נרקמה בעקבות בקשה של ענקית התרופות האמריקנית לקבל את הנתונים הרפואיים של המתחסנים כדי לבחון את השפעות החיסון על אוכלוסיות שונות.
מחשש לחדירת המוטציה הדרום-אפריקנית, החליט אתמול קבינט הקורונה לקבל את הצעת משרד הבריאות ולחייב את כל השבים לישראל מדרום אפריקה, זמביה, בוצואנה ולסוטו להיכנס לבידוד במלונית. תוקף ההחלטה עד יום ראשון הבא, 17 בחודש. הישראלים שיחזרו מהמדינות הללו יישלחו לבידוד בן 10 ימים בכפוף לקבלת שתי בדיקות שליליות. הבדיקות שיימצאו חיוביות יועברו לבדיקות ריצוף גנטי במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות בבית החולים שיבא בתל השומר.
ישראלים שחוזרים מהמדינות הללו ויחליטו שלא להיבדק, יידרשו לשהות בבידוד בן 14 יום במלונית. בהודעת קבינט הקורונה נמסר כי בקשות חריגות לבידוד ביתי ייבחנו על-ידי צוות מקצועי של משרד הבריאות בנתב"ג.