המשטרה המקומית בצפון איטליה עצרה לפנות בוקר (יום ד') שלושה בני אדם במסגרת חקירת אסון הרכבל בהרי האלפים, שבו נהרגו 14 בני אדם, בהם חמישה בני משפחה ישראלים. בין העצורים לפי הדיווחים בתקשורת המקומית לואיג'י נריני, בעל החברה שהפעילה את הרכבל, מנהל העסקים של האתר אנריקו פרוצ'יו והמהנדס גבריאל טדיני.
התובעת המקומית אולימפיה בוסי הממונה על חקירת האסון אמרה כי החשד נגדם הוא שהיו מודעים למעשה שהבלם ברכבל לא היה פעיל מאז 26 באפריל, היום שבו הקו נפתח מחדש אחרי השבתה ממושכת בתקופת הקורונה. לפי הדיווחים באיטליה לבלם הוסף רכיב כלשהו שמשבית אותו, אך הרכיב הזה שמכונה על-ידי מהנדסים "מזלג" לא הוסר. "זו הייתה החלטה שנעשתה מסיבות כלכליות", אמרה בוסי. "הקו היה צריך להישאר מקורקע".
6 צפייה בגלריה
המזלג שמנע פעולת בלם חירום ברכבל שהתרסק באסון הרכבל באיטליה
המזלג שמנע פעולת בלם חירום ברכבל שהתרסק באסון הרכבל באיטליה
"המזלג" שמנע פעולת בלם חירום ברכבל שהתרסק באסון הרכבל באיטליה
(צילום: corriere della sera)
6 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת האסון
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
הרכבל שהתרסק באיטליה
הרכבל שהתרסק באיטליה
(צילום: זאב אברהמי)
גורמים המעורבים בחקירה אמרו לעיתון "לה רפובליקה" כי יש נגד החשודים "ראיות משמעותיות". בעיתון דווח עוד כי החשד נגדם הוא כעת חמור יותר, של עבירת הריגה. אם יורשעו בעבירה שכזו הם יוכלו להישלח לעד עשר שנות מאסר. חשוב לציין כי מהדיווחים בתקשורת לא ברור אם אכן זו העבירה שבה הם יואשמו בסופו של דבר, והתובעת בוסי אמרה כי אינה שוללת טעות אנוש. "אי אפשר לשלול אף השערה", אמרה התובעת בוסי. "ההשערה של 'המזלג' וטעות האנוש היא חלק מהחקירה", היא ציינה.
אסון הרכבל הקשה ביותר ב-20 השנים האחרונות באיטליה אירע ביום ראשון, בקו המחבר את העיירה סטרזה לפסגת ההר מוטרונה, בגובה של כ-1,400 מטר. הקרע בכבל אירע לפי הדיווחים באיטליה ממש לפני ההגעה לתחנה הסופית, בתום כ-20 דקות של נסיעה. הרכבל נפל אחורה, והבלם שכעת מתברר כי היה מושבת, לא מנע זאת. לפי "קוריירה דלה סרה", בשעת התרסקות הקרון הוא נע במהירות של 100 קמ"ש ונפל מגובה של 54 מטרים. הוא התגלגל כמה פעמים במורד ההר, עד שנעצר בעצים.
לידי החוקרים הגיע תיעוד ממצלמות האבטחה בתחנה, שבו נראה הקרון מתקרב לתחנה העליונה במוטרונה ומאט. המפעיל כבר התכונן לפתיחת השער שיאפשר לנוסעים לצאת - אך אז רעש עז וחד של כבל נקרע נשמע. הקרון התחיל לנוע לאחור, ונעלם במהירות מהמבט. מצלמות האבטחה ברכבל, כך דווח, כוונו אל אזור ההגעה של הקרונות, והחוקרים – שהחרימו את המצלמות – מקווים שבעזרתן יצליחו להבין מה מקור הכשל. לפי אותו תיעוד, הכבל נקרע חמישה מטרים בלבד מתחנת ההגעה.
לדברי התובעת בוסי, ביום שבת אחר הצהריים, יום לפני האסון, הרכבל נתקע והיה צורך בהתערבות של טכנאי כדי להשיבו לפעילות, אולם היא הוסיפה שלפי שעה לא ידוע אם האירוע הזה קשור לאסון שהתרחש יממה אחר כך.
6 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
משפחת בירן. רק איתן בן ה-5 שרד, ונפצע קשה
(באדיבות המשפחה)
6 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
(מתוך פייסבוק)
באסון נספו עמית בירן (30), אשתו טל פלג-בירן (26), בנם הקטן תום, בן שנתיים, הסבא של טל יצחק (איזי) כהן (81) ואשתו השנייה, ברברה קונינסקי כהן (71). איתן בירן, בנם בן החמש של עמית וטל, עדיין מאושפז במצב קשה בבית החולים רגינה מרגריטה בטורינו. הוא היחיד ששרד מבין 15 נוסעי הקרון. אחד מרופאיו של איתן אמר אמש כי בבית החולים החלו לגמול אותו מתרופות ההרדמה ומנסים להעירו. באיטליה נערכים גם להטסת גופות בני משפחתו של איתן לישראל.
מנהל בית החולים שבו מאושפז איתן אמר כי הוא "מתחיל להראות סימני התעוררות, כמה תנועות, הוא קצת משתעל ויש כמה רגעים של נשימות ספונטניות". לדבריו, "אנחנו ממשיכים מאוד בזהירות כי מצבו של הילד עדיין קשה מאוד והוא עדיין לא יצא מזה, יש עדיין סכנה לחייו. אבל בינתיים המגמה חיובית, ואם המצב ימשיך כך גם מחר - ננסה לנתק אותו מצינורות ההנשמה".
צוות בית החולים הסביר כי בעת שלבי ההתעוררות, דודתו איה, האחות של אביו עמית ז"ל, תהיה לצדו. הרופאים הסבירו כי חשוב מאוד שהילד, בעת שלבי ההתעוררות שבחלקן יהיה בהכרה מלאה או מעורפלת, יזהה פנים מוכרות. כמו כן, הסבירו, עדיין לא הוחלט כיצד לבשר לו על כך שאיבד את משפחתו.