השלכת אבנים, תקיפת עיתונאים, ונדליזם, הצתות מכוונות ועוד: 110 כתבי אישום הוגשו עד כה נגד המתפרעים במהומות שפרצו בשלל חלקי הארץ במקביל למבצע "שומר החומות". מרבית האישומים הם נגד ערבים ישראלים ומיעוטם כנגד יהודים.
חלק מהאירועים, ביניהם אלו הנחשבים לחמורים יותר כמו רצח יגאל יהושע בלינץ' בלוד, הלינץ' בבת ים שבו נפצע ערבי ישראלי והשלכת בקבוק התבערה ביפו שגרמה לפציעתו של ילד בן 12, עדיין נמצאים בשלבי חקירה וטרם הוגשו בהם כתבי אישום.
2 צפייה בגלריה
לוד
לוד
רכב שרוף אחרי המהומות בלוד
(צילום: AFP)
הנה כמה מכתבי האישום שהוגשו: במחוז ירושלים הואשמו קטינים ערבים וצעיר בן 18 בהשלכת אבנים אל עבר שוטרים ואזרחים. צעיר בן 21 הואשם ביידוי חזיז ופגיעה בכוח משטרתי בשער שכם.
במחוז תל אביב הגישה הפרקליטות לבית משפט השלום כתב אישום נגד ארבעה תושבי תל אביב יפו, מוחמד אבו רמאדן (22), מוחמד כריים (22), תורק חיכמת (27) ורמי לוטפי (44) בגין תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות וגניבה. הם נאשמים שתקפו אדם שצילם את המהומות ביפו, באמצעות הטלפון הנייד שלו. על פי כתב האישום אבו רמאדן בעט במתלונן והכה בו באגרופים, בעוד כריים ואחרים בעטו והכו בו בכל חלקי גופו עד שנפל. בשלב מסוים, בעודו שרוע על הכביש, הם לקחו את אלת הבייסבול שבה החזיק האדם המותקף וחבטו בו באמצעותה ובאמצעות כיסא פלסטיק שהתפרק מעוצמת המכה.
אמג'ד מטר (21) ורנא סרסור (22) מתל-אביב יפו מואשמים בהתפרעות ובתקיפת שוטר בנסיבות מחמירות. מטר, על פי כתב האישום, השליך במהלך תהלוכה כיסא אל עבר שוטר ופגע בפלג גופו העליון. סרסור ירקה על פניו של שוטר, השליכה כיסא על שוטר אחר שפגע בגופו והתנגדה למעצר. מועתז אבו טאיע (23), גם כן מתל אביב - יפו מואשם כי על רקע המהומות ביפו, ניקב באמצעות סכין גלגלים של שבעה כלי רכב שחנו בעיר.
נאשמים נוספים במחוז תל אביב הם יוסף פרץ (33) ויוסף מעטוף (30) המואשמים בתקיפת צוות של חדשות "כאן 11" שצילם בשכונת התקווה. עו"ד קובי בן שעיה, סנגורו של מעטוף, מסר כי "סרטון התקיפה הינו חלקי ולא מציג את כל התמונה בכללותה. הדברים יתבהרו ויתבררו בהמשך".
משה שוואטלו (28) מבני ברק הואשם בהיזק בזדון מתוך מניע גזעני ובהתפרעות אחרי שהגיע לבת ים, יחד עם עשרות אנשים נוספים, במטרה לפגוע בבתי עסק השייכים לאזרחים ערבים. שוואטלו נתפס עם פטיש, גז פלפל, כפפות וכובע גרב ובכתב האישום נטען כי ניפץ חלק מחלונות בית העסק. בעליו של העסק תיאר בחקירה כיצד נעל את הדלתות והסתגר במטבח, בעוד עשרה פורעים השליכו אבנים על החלונות וניפצו אותם. הנאשם שמר על זכות השתיקה בחקירה.
סנגורו של שואטלו, עו"ד משה סוחמי מסר בתגובה: "התנהלות המשטרה היא בבחינת זריית חול בעיני הציבור ונועדה לכסות על המחדל הקשה במניעת ההתפרעות. שום תועלת לא תצמח ממעצר של צעירים בגין התנהלות שהיא תגובה לתוקפנות שהמשטרה לא מנעה".
יוסף נגיאל (27) מלוד וקטין (17) מואשמים בקשירת קשר לתקיפה הגורמת חבלה של ממש ממניע גזעני. השניים הסתובבו בבת ים תוך שהקטין נושא עמו רובה דייג ובתוכו חץ. כשאר התקרבו אל הנאשמים שוטרים, הקטין השליך את רובה הדיג על המדרכה. גניאל צעק אל עבר השוטרים: ""אנחנו הולכים לז**ן את הערבים, הולכים לדוג ערבים".
2 צפייה בגלריה
הסלמה מלחמה מבצע שומר החומות הפרות סדר של יהודים בבת ים- צועדים לכיוון יפו
הסלמה מלחמה מבצע שומר החומות הפרות סדר של יהודים בבת ים- צועדים לכיוון יפו
הפרות סדר בבת ים
(צילום: יריב כץ )
במחוז מרכז, בן 18 מרמלה ובן 19 נאשמים בהשלכת אבנים לעבר אנשי המשטרה בזמן המהומות בעירו. האבן שזרק בן ה-19 פגעה בברכו של שוטר. אמרי סרפנדי, 29, גם כן מרמלה נאשם בריסוס גז מדמיע מטווח קצר ובהשלכת אבן על שוטר.
במחוז הצפון, הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה צעירים תושבי שבלי אל גנם המואשמים בהשלכת אבנים על ניידת משטרתית בה שהה שוטר. שלושה צעירים נוספים נאשמים בהתפרעות יחד עם עוד עשרות אנשים בכביש שבין הכפר עוזייר לכפר רומאנה.
מנסור דרוויש (21) מטירה מואשם שנשא שני בקבוקי תבערה בצומת בזק שבטירה בדרכו למקום שבו בוצעו הפרות סדר. לאחר שהבחין בשוטרים שהגיעו למקום, זרק הנאשם בקרבת מקום את בקבוקי התבערה, שלא היו דלוקים, ונמלט רגלית עד שנתפס.