וריאנט הדלתא של נגיף הקורונה ("הזן ההודי") ממשיך לסבך את מאמציהן של רשויות ברחבי העולם להשאיר מאחוריהן את המגפה, ובאחד ממוקדי ההתפרצות הקשים של הזן הזה כעת – רוסיה – דיווחו אמש (ג') על שיא חדש של מתים ביממה אחת. לפי רשויות הבריאות ברוסיה 652 חולי קורונה מתו בתוך 24 שעות, ועוד 20,616 נדבקים חדשים אובחנו.
9 צפייה בגלריה
קורונה רוסיה צוות רפואי ליד מוסקבה
קורונה רוסיה צוות רפואי ליד מוסקבה
פינוי חולה קורונה באזור מוסקבה. "המצב שם עדיין מסובך"
(צילום: AP)
הרשויות במדינה מדווחות מאז יום חמישי האחרון על יותר מ-20,000 נדבקים בכל יממה, יותר מכפליים מהנתון היומי הממוצע בתחילת יוני. שר הבריאות הרוסי, מיכאיל מורשנקו, אמר אתמול במפגש של כוח המשימה למאבק בנגיף, ששודר בטלוויזיה הרוסית, כי בתי החולים במדינה מדווחים על צפיפות, וכי מתוך 182,000 מיטות אשפוז במוסדות הרפואיים – 151,000 כבר תפוסות על ידי חולי קורונה.
מוקד התחלואה החמור ביותר ברוסיה הוא בבירה מוסקבה, שם לפי ראש העיר סרגיי סוביאנין מאושפזים כבר 15,000 חולי קורונה. "המצב במוסקבה נותר מאוד מסובך", אמר באותה פגישה שבה נכח גם שר הבריאות. לדברי סוביאנין, מספר הנדבקים החדשים בבירה נמצא עדיין "ברמה מאוד גבוהה".
במסגרת ניסיונן של הרשויות להיאבק בהתפרצות החמורה של הקורונה – כשלדבריהן רובם המוחלט של מקרי ההדבקה נובעים מאותו זן דלתא מידבק הרבה יותר של הנגיף – הן פועלות לשכנע כמה שיותר תושבים להתחסן. אף שרוסיה הייתה הראשונה להכריז על הצלחה בפיתוח של חיסון נגד הנגיף, רבים מאזרחיה מטילים ספק בבטיחות החיסונים, או מאמינים בתיאוריות קונספירציה שקשורות לחיסונים. עד כה קיבלו את המנה הראשונה של החיסון רק 23 מיליון רוסים, מעט יותר מ-15% מ-146 מיליון תושבי המדינה.
9 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה קורונה מלצרית ב מסכה ו כפפות
רוסיה מוסקבה קורונה מלצרית ב מסכה ו כפפות
עם מסכה וכפפות. שירות ללקוחות - רק עם חיסון
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
מתחילים לחסן נגד קורונה במוסקבה
מתחילים לחסן נגד קורונה במוסקבה
מחסנים ברוסיה. אזרחים רבים מגלים ספקנות, והשיעור נמוך מאוד
(צילום: AP)
כדי להגדיל את שיעור ההתחסנות – ולפי מורשנקו הוא אכן עלה משמעותית בימים האחרונים – הרשויות בעיר הבירה ובאזורים אחרים ברוסיה קבעו כי כל העובדים שבמסגרת תפקידם נותנים שירות לציבור פנים אל פנים יחויבו לקבל חיסון. זהו אחד הצעדים החריפים ביותר שנקטו רשויות במדינה כלשהי בעולם כדי לגרום לאזרחים להתחסן.
בעקבות ההתפרצות החמורה במוסקבה כמה מדינות מגבילות את התנועה אליה, בהן גם ישראל שמגדירה אותה מדינה ב"רמת סיכון מרבית" – ומאפשרת לטוס אליה או לחזור ממנה רק באישור ועדת חריגים. הערב הצטרפה צ'כיה לרשימת המדינות שמגבילות את התנועה אל רוסיה. הרשויות במדינה חוששות גם הן מהתפשטות וריאנט הדלתא, ועד כה זיהו במדינה 120 מקרים של הווריאנט הזה. החשש בצ'כיה מהתפרצות מחודשת מגיע אחרי שכבר ספגה את אחת המכות הקשות ביותר במגפה ברחבי אירופה: המדינה שבה 10.7 מיליון תושבים בלבד דיווחה מפרוץ המגפה על 30,298 מקרי מוות.
החשש מגל נוסף של תחלואה מביא מדינות באירופה להתייחס בחומרה לכל התפרצות, ואחת מהן מדווחת כעת באי הנופש הספרדי מיורקה, הגדול מבין האיים הבלאריים שבמערב הים התיכון. ברשת BBC דיווחו כי בעקבות התפרצות מקומית באי הרשויות שם הכניסו לבידוד כפוי כ-200 תלמידים ספרדים שהגיעו לשם כדי לחגוג את סיום הלימודים שלהם.
9 צפייה בגלריה
בני נוער מ ספרד ב מלון ב מיורקה שנשלחו ל בידוד כפוי עקב התפרצות קורונה
בני נוער מ ספרד ב מלון ב מיורקה שנשלחו ל בידוד כפוי עקב התפרצות קורונה
מפגינים מהמרפסת במלון. 200 נערים ספרדים בבידוד כפוי במיורקה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
בני נוער מ ספרד ב מלון ב מיורקה שנשלחו ל בידוד כפוי עקב התפרצות קורונה
בני נוער מ ספרד ב מלון ב מיורקה שנשלחו ל בידוד כפוי עקב התפרצות קורונה
שלושה הצליחו לחמוק מהרשויות. הנערים במלון
(צילום: EPA)
על פי הדיווחים מספרד, עד כה זוהו בהתפרצות באי יותר מ-1,000 נדבקים, ובמשרד הבריאות במדריד אמרו כי כ-5% מכל המקרים החדשים בשבוע שעבר קשורים לאותה התפרצות במיורקה. התלמידים נמצאים כעת תחת פיקוח משטרתי במלון "פלמה בייבר" באי, אחרי שכמה מהם ניסו לעזוב את מיורקה ונתפסו בשדה התעופה. שלושה מהם הצליחו לחמוק מהרשויות, ולפי התקשורת המקומית הוצא נגדם צו מעצר.
ב-BBC מדווחים כי כעת, כדי למנוע מקרים דומים, הרשויות מפקחות על בני הנוער המבודדים 24 שעות ביממה, באמצעות מצלמות שמותקנות בבית המלון. התלמידים הזועמים מפגינים ממרפסות החדרים שלהם, וברשתות החברתיות הפיצו את ההאשטג #secuestrogobiernobalear, שמשמעותו בספרדית "החטיפה של ממשלת הבלאריים".
"אנחנו מפחדים, בגלל שאף אחד לא אמר לנו כמה זמן נישאר לכודים פה", אמרה ל-BBC לוסיה קאנו, בת 17 מעיירה ליד העיר קדיס שבדרום-מערב ספרד. לוסיה סיפרה כי את הטיול שלה היא תכננה כבר מאוקטובר אשתקד, כדי לחגוג את סיום שנתה האחרונה בתיכון. לטענתה איש מחבריה לבית הספר שמשתתף בטיול לא נדבק בקורונה, אך למרות זאת היא טוענת שהם לא הורשו לעזוב את חדריהם במלון. "בהתחלה הם אמרו לנו שאם נסרב (להיכנס לבידוד למלון) הם יתבעו אותנו. הם למעשה כפו עלינו את זה".
9 צפייה בגלריה
מלון פלמה בייבר באי מיורקה ב ספרד שם נשלחו צעירים ונערים ספרדים ל בידוד כפוי עקב התפרצות קורונה
מלון פלמה בייבר באי מיורקה ב ספרד שם נשלחו צעירים ונערים ספרדים ל בידוד כפוי עקב התפרצות קורונה
המשטרה מפקחת 24 שעות ביממה, עם מצלמות. המלון במיורקה
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
מלון פלמה בייבר באי מיורקה ב ספרד שם נשלחו צעירים ונערים ספרדים ל בידוד כפוי עקב התפרצות קורונה
מלון פלמה בייבר באי מיורקה ב ספרד שם נשלחו צעירים ונערים ספרדים ל בידוד כפוי עקב התפרצות קורונה
(צילום: רויטרס)
לוסיה מספרת כי היא חוששת שהיא חשופה לסכנת הידבקות בקורונה במלון, שם נמצאים גם חולים מאומתים. היא מתלוננת גם על ביקורת שהוטחה בה לדבריה ברשתות החברתיות, על ידי גולשים שסבורים כי מלכתחילה לא הייתה צריכה לצאת לחופשה במיורקה. לטענתה, חלק מהגולשים הללו עלבו בה ואף איימו עליה.
הרשויות במיורקה לא הגיבו לטענות של התלמידים המבודדים, וכך גם לא מנהלי המלון שבו הם שוהים. עם זאת, שרת הבריאות של הממשלה המקומית באיים הבלאריים התעקשה כי מטרת המהלך היא הגנה על התושבים באיים הללו. לדבריה, עד כה 26% מאלו שהוכנסו לבידוד אובחנו כנשאים, ו-12 מהם אף אושפזו בבית חולים עם תסמינים קלים יחסית.
מדינה נוספת שמתמודדת עם עלייה בתחלואה היא בריטניה, שדיווחה אתמול על עוד 20,479 נדבקים חדשים ביממה אחת – עלייה של 76% לעומת 11,625 הנדבקים שדווחו ביום שלישי בשבוע שעבר. אולם במספר המתים חלה דווקא ירידה: 23 חולי קורונה מתו ביממה האחרונה מסיבוכי הנגיף, לעומת 27 חולים שמתו לפני שבוע. בממלכה מייחסים זאת למבצע החיסונים המוצלח שם: עד כה קיבלו את המנה הראשונה של החיסון – ויחד עמו הגנה נאותה מפני הנגיף – 44.5 מיליון בריטים, כ-85% מכלל האוכלוסייה הבוגרת בבריטניה. 32.7 מיליון קיבלו את שתי המנות הנדרשות.
9 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
"נחיה עם הקורונה כמו עם השפעת". כך צוטט ג'ונסון ב"דיילי מייל"
(צילום: AFP)
בלונדון עוסקים כעת בשאלה אם למרות הזינוק בתחלואה, שנובע גם הוא מההתפשטות של וריאנט הדלתא, יש לאפשר את שלב ההקלות האחרון בהסרת הגבלות הקורונה. הסרתן כבר נדחתה בעקבות הזינוק בתחלואה, וכעת השלב האחרון אמור לצאת לפועל ב-19 ביולי. במסגרת סבב ההקלות הזה, שנקבע במקור ל-21 ביוני, אמורות להיות מוסרות רוב ההגבלות המחייבות את תושבי אזור אנגליה לשמור על ריחוק חברתי, כך שפאבים, מסעדות, מועדוני לילה, היכלי תרבות ומוסדות נוספים יכולים היו לשוב ולפעול באופן מלא, בכלל זה לאפשר לסועדים ולמבלים לשהות בחללים סגורים בתפוסה מלאה.
ב"דיילי מייל" דיווחו הערב כי לפחות מהתבטאויות שונות של השרים בממשלתו של בוריס ג'ונסון, נראה כי כוונתם כעת היא להימנע מדחייה נוספת של ההקלות הללו – ויהי מה. לפי הדיווח ב"דיילי מייל", בוריס עצמו אמר אתמול במהלך כינוס של הקבינט שלו כי בזכות מבצע החיסונים, בריטניה תוכל "לחיות עם הקורונה כמו שהיא חיה עם השפעת".
למרות הזינוק בתחלואה, בבריטניה התעסקו אתמול בעיקר בסוגיה אחרת – תיעוד שצץ ברשתות החברתיות ובו נראים שני צעירים מטרידים ושולחים ידיים לעברו של המומחה הראשי של הממשלה בלונדון בנושאי בריאות, פרופ' כריס וויטי. את התיעוד צילמו שני הצעירים שזהותם אינה ברורה, וכל העת הם נראים מצחקקים לעדשת המצלמה, בזמן שוויטי בן ה-55 נראה מוטרד ומנסה לחלץ עצמו מאחיזתם.

במשטרה מסרו כי התקרית אירעה ביום ראשון בפארק סיינט ג'יימס בלונדון, וכי היא נמצאת כעת תחת חקירה. ג'ונסון גינה בחריפות את ההטרדה הזו שספג וויטי, וכינה את הצעירים בסרטון "בריונים". בציוץ בטוויטר הוסיף: "משרתי הציבור שלנו שעושים עבודה קשה לא צריכים להתמודד עם התנהגות מאיימת שכזו ברחובות שלנו, ואנחנו לא נסבול זאת". גם שר הבריאות סג'יד ג'ביד – שנכנס לתפקיד רק השבוע בעקבות התפטרותו של מאט הנקוק שתועד מנשק את העוזרת שלו בניגוד להנחיות הריחוק החברתי – אמר כי התקרית הזו "מחרידה ובלתי מתקבלת על הדעת".
וויטי נכנס לתפקיד היועץ הראשי של ממשלת בריטניה לענייני בריאות לקראת סוף 2019, חודשים אחדים לפני שהנגיף הופיע לראשונה בעיר ווהאן שבסין. מאז ההתפרצות של המגפה העולמית וויטי הפך לאחת הדמויות המוכרות ביותר לציבור הבריטי בכל הנוגע למאבק בנגיף, והופיע פעמים רבות במסיבות עיתונאים לצד ראש הממשלה בוריס ג'ונסון.
זו לא הפעם הראשונה השנה שוויטי מוטרד בשל תפקידו. בפברואר האחרון צעיר ניגש אליו כשחיכה בתור לדוכן מזון בלונדון וקרא לעברו: "שקרן, אתה שקרן. אתה משקר על נתוני הקורונה! תפסיק לשקר בטלוויזיה". וויטי אמר לאחר מכן באחד מהתדרוכים שהעניק לתקשורת כי "הבחור הצעיר והמוזר" רק "השוויץ". הוא הוסיף אז: "אני בטוח שהוא יהפוך בעתיד לאזרח למופת, בתקווה למשהו שיותר דומה לקפטן טום, שהוא הסוג שאני חושב שמייצג יותר את הרוח של בריטניה".
פורסם לראשונה: 23:59, 29.06.21