העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח הערב (יום א') כי לפי מקור במזכירות המדינה האמריקנית רוסיה פועלת לערער את אמון הציבור בעולם בחיסונים מהמערב. על פי הדיווח, בארצות הברית זיהו בתקופה האחרונה ארבעה אתרי אינטרנט הפועלים לכאורה בשירות המודיעין הרוסי, ובהם מידע מטעה וחלקי על החיסונים של פייזר.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה פוטין. ה-FSB שולט בתכנים
נשיא רוסיה פוטין. ה-FSB שולט בתכנים
נשיא רוסיה פוטין. ה-FSB שולט בתכנים
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
פייזר
פייזר
חיסוני פייזר על הכוונת. "אושרו מוקדם מדי"
(צילום: רויטרס)
לפי התחקיר, בפרסומים השונים הוטל בין היתר ספק ביעילות החיסון של פייזר, ונטען כי ארה"ב נחפזה לאשרו. הובלטו בהם בהפרזה תופעות הלוואי של החיסון. "אנחנו יודעים לומר שהאתרים האלה קשורים ישירות למודיעין הרוסי", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" מקור במזכירות המדינה האמריקנית. "הם כולם חלק מהתעמולה הרוסית ומהניסיון לזרוע דיסאינפורמציה".
בדיווח מובאות כמה דוגמאות. כך למשל האתר New Eastern Outlook, שבו הופיע פרסום שכזה, נשלט לפי ארה"ב בידי שירות מודיעין החוץ של רוסיה. הוא מציג עצמו כאתר אקדמי ומכוון את הפרסומים שלו למדינות באסיה, במזרח התיכון ובאפריקה. אתר אחר, News Front, שמפרסם את תכניו בעשר שפות שונות, נשלט לכאורה על-ידי שירות הביטחון הרוסי FSB, ממשיך דרכו של ה-KGB.
3 צפייה בגלריה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
מבצע חיסון חיסונים נגד קורונה ב מוסקבה רוסיה ספוטניק V זריקה
ספוטניק V הרוסי. תחרות עולמית
(צילום: AFP)
הדיווח על האתרים נעשה כשברקע מסתמנת תחרות עולמית בין החיסונים הרוסיים והסיניים לבין חיסונים מערביים. לפי דיווחים, מידע מטעה על יעילותם ובטיחותם של החיסונים המערביים מופץ לאחרונה גם בתקשורת הממלכתית ברוסיה ובחשבונות טוויטר ממשלתיים רוסיים.
ברוסיה הכחישו את הדברים בפני ה"וול סטריט ג'ורנל". "מדובר בשטויות", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. "אם נתייחס לכל פרסום שלילי נגד החיסון הרוסי ספוטניק V כאילו מדובר במעשה ידיהם של שירותי הביון האמריקניים אז נשתגע, כי זה קורה בכל יום בתקשורת דוברת האנגלית".