יום לאחר ששר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ הודיע על החלטתו להקים ועדת בדיקה לרכש הצוללות - הודעה שטלטלה את המערכת הפוליטית, השר להשכלה גבוהה זאב אלקין (הליכוד) התראיין הבוקר (שני) באולפן ynet ותקף את המהלך - בעיקר את מי שהחליט עליו.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ זאב אלקין
בני גנץ זאב אלקין
"תרחמו עליו". אלקין על גנץ
(צילום: אבי מועלם, רפי קוץ)
למה הקמת ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות מעוררת כזאת התנגדות? שיבדקו. "אני לא יודע אם זאת התנגדות, אצלי התגובה מורכבת מערבוב של חמלה וגיחוך. רק לפני כמה חודשים גנץ אמר שלא צריך לבדוק שום דבר ושהוא מסתפק בבדיקה של היועמ"ש, המשטרה והפרקליטות. פתאום כשהוא כבר מיואש ורוצה להעביר מסר פוליטי, וגורמים קיצוניים במפלגה לוחצים עליו לפרוש, הוא הולך לוועדת בדיקה בלי סמכויות. אין לזה שום משמעות חוץ מניסיון לתפוס כותרת, לעלות על הגל הזה של 'אנטי ביבי'. זה לא יעבוד. חבל על הזמן, זה פתטי".

7 צפייה בגלריה
חברי ועדת הבדיקה
חברי ועדת הבדיקה
"אין שום סמכויות". חברי ועדת הבדיקה לרכש הצוללות
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
למה אתה אומר שזה לא יעבוד? כי אני חושב שלגנץ ולאנשי כחול לבן אין סיכוי להנהיג שוב את הקו נגד ביבי, הם גם ככה בוגדים בעיני המפלגה הזו ואי אפשר להיכנס לאותו נהר פעמיים. אני רוצה להזכיר את שאול מופז, כשיועצים למיניהם אמרו לו לפרוש, הם יעצו לו גם 'לך על הראש על נתניהו והליכוד, אתה תהיה גדול ותקבל הרבה מנדטים בבחירות'. כולנו זוכרים איך זה נגמר - הוא סיים עם שני מנדטים בלבד והיום הלא היה עובר את אחוז החסימה. זה בדיוק מה שיקרה לכחול לבן אם ימשיכו לטלטל את הספינה ויובילו לבחירות".
אתה אומר שזה נטו פוליטי. לדעתך גנץ צריך ללכת לבחירות? "גנץ אמר היום בריאיון ל'ידיעות אחרונות' שזה מסר פוליטי. הוא לא מסתיר את זה".
הוא אמר בריאיון שבכל צד בפוליטיקה יש מן הפוליטי. "הרי ברור שזה פוליטי, ברור למה הוא הולך על זה עכשיו. הוא מיואש, לא יודע לאן לפנות, הוא בלחץ בין שני סקטורים במפלגה שלו. אני מציע לו ולאנשי כחול לבן להניח למשחקים האלה, זה לא מקדם אותנו לשום דבר, זה לא מקדם את מדינת ישראל ולא אותם. כפי שאמרתי, בסוף הם ייעלמו מהמפה הפוליטית. הייתי מציע להם להשקיע בשאלה אודות הדרך שבה מקיימים את הממשלה הזאת ביחד, ולא איך מדרדרים את המצב ומובילים את ישראל לבחירות".
7 צפייה בגלריה
"גנץ מיואש, רוצה לתפוס כותרות". פרשת הצוללות
"גנץ מיואש, רוצה לתפוס כותרות". פרשת הצוללות
"גנץ מיואש, רוצה לתפוס כותרות". פרשת הצוללות
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
מחאה בקיסריה
מחאה בקיסריה
מחאה בעד הקמת הוועדה, קיסריה בחודש שעבר
(צילום: אלעד גרשגורן)
7 צפייה בגלריה
מחאה בקיסריה
מחאה בקיסריה
(צילום: אלעד גרשגורן)
אפשר לעצור את הרכבת הזאת? "זה תלוי במידה רבה באנשי כחול לבן, אם הם ירגיעו ויתחילו להתנהל לא כממשלה בתוך ממשלה או כפי שאמרו 'אופוזיציה בתוך ממשלה', אלא יתחילו להתנהל כחלק ממשלה נורמלית. בסך הכול יש עבודה על התקציב בחודש דצמבר, התקציב יכול לעבור לאישור ממשלה ואפשר אחר כך, בפברואר, לאשר אותו בכנסת. כפי שאומר שר האוצר, הכול על השולחן".
אתם מוכנים שהוועדה הזאת תקום ותחקור את פרשת הצוללות, בתנאי שכחול לבן ירגיעו ואז אפשר יהיה לקיים את הממשלה בהמשך. "אנחנו לא מפחדים מהוועדה הזאת. אין שם מה לחקור, זו הפגנה של גנץ והוא יודע שאין שם מה לחקור. לוועדה הזאת אין סמכות לגבי פוליטיקאים וזה לא רלוונטי, וההיבטים הפלילים של הפרשה כבר נחקרו ונבדקו בבית משפט. לכן בסופו של דבר מדובר בהפגנה של ניסיון נואש לייצר סדר יום אחרי ביקורת קטלנית שהייתה עליו בתוך המפלגה שלו. דבר אחד אפשר להגיד - אולי גנץ למד לעשות ספינים, אולי בכל זאת הוא למד משהו בפוליטיקה".
רה"מ ישתף פעולה עם ועדת הבדיקה הממשלתית? "הוא אפילו לא יכול להיות מוזמן לשם לפי הכללים, אז מה זה רלוונטי".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אפילו לא מוזמן לוועדה לפי הכללים". רה"מ נתניהו
(צילום: לע"מ)
אתה מדבר על תקציב, שאפשר להעביר אותו בממשלה בדצמבר ולאשר בכנסת בפברואר, אבל נראה שגם דצמבר מתרחק. גם לפי משפטים ששומעים משר האוצר. "לא, למה? רק אתמול לדעתי שר האוצר פרסם הודעה עם לוח זמנים מקורי שקבע - דצמבר ממשלה ופברואר סיום תהליך בכנסת. זה לוח זמנים ריאלי, אם רוצים לקיים ממשלה ולא להידרדר לבחירות. זה מה שצריך לעשות".
מה אתה חושב על ההסלמה בטון של גנץ, גם בוועדת הבדיקה, גם ה"יאללה פאודה"? "שוב אומר, זה בין חמלה לגיחוך. זה פתטי וליבי על גנץ שבאמת לחוץ בגלל הסקרים. זה לא יעבור. הוא לא יכול להכין ועדה ממשלתית בלי אישור ממשלה, וברור שלא היינו תומכים בספין הזה. אנחנו לא עובדים אצל גנץ ולכן כפי שאמרתי, הוא רצה לעשות כותרת אז עשה כותרת. תרחמו על גנץ, זה מה שנשאר לו".
אלקין התייחס לעבודתו המשותפת עם שר המדע יזהר שי מכחול לבן על גיבוש אפשרות שתחייב ישראלים להוריד את אפליקציית "מגן 2", כפי שפורסם לראשונה ב-ynet: "זה לא פשוט, יש לפתור הרבה סוגיות. אני מניח שהיום בערב קבינט הקורונה יתייחס לנושא ואנחנו נמשיך. שנינו מאמינים שזה כלי הכרחי במציאות של היום, הוא עדיף על הכלי של השב"כ - הוא יותר יעיל ושומר על הפרטיות, וזה גם כלי שיכול לאפשר לנו לפתוח יותר דברים עם יותר ביטחון".
7 צפייה בגלריה
המגן אפליקציה
המגן אפליקציה
"יתייחסו לנושא בקבינט הקורונה ונתקדם". אלקין על "המגן 2".
(צילום: shutterstock)
בסוף דבריו סיפור אלקין גם על הקמת ועדה שתבחן את רמת איכות השירות בנוגע לתאגידי המים, שעליה הוא הודיע לאחרונה. "אני הזדעזעתי מהתגובה של רשות המים כלפי עיריית רמת גן, שניסתה להקים ועדת בדיקה כזאת ברמה עירונית ורצתה על חשבונה להתקין שעוני מים שיבדקו תקינות של שעוני התאגיד ובהסכמה של תאגיד המים. משום מה רשות המים איימה על ראש העיר בפלילים, וניסתה לאסור עליו להשתתף בבדיקה כזאת. אני מאמין ששקיפות היא בסיס לאמון, ולכן דרשתי מרשות המים לחדול מהניסיונות להפריע לבדיקה ברמת גן ואמרתי שאם כך הם פני הדברים ואין מה להסתיר - אני מעוניין להוביל ועדת בדיקה ארצית.
"ביקשתי מראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן לעמוד ברשות הועדה ואני שמח שהוא הסכים", המשיך אלקין, "פניתי למרכז השלטון המקומי, לחיים ביבס והוא הציע לי נציגים מטעם המרכז. אני אציע למספר משרדי ממשלה להיכנס לוועדה הזאת. מאז שנכנסתי לתפקיד קיבלתי לא מעט תלונות, גם מאנשי שלטון מקומיים וגם מאזרחים על רמת השירות, על השקיפות של חשבונות המים, למה הם כאלה ולמה גדלים לפעמים, ואני מעוניין שתהיה ועדה בלתי תלויה שתציע לנו מה צריך לנסות ולתקן. אני מאמין שמי שהכול תקין אצלו - אין לו מה לפחד מבדיקה ואין לו מה להסתיר. אני מקווה שרשות המים תבין את העובדה הפשוטה הזאת".