אחרי 4,092 ימים שבהם עמד בראשות הממשלה, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו יפנה את מקומו מחר לראש המטה שלו לשעבר, נפתלי בנט, שלמרות שמפלגתו קיבלה רק שבעה מנדטים בבחירות האחרונות - הצליח לסכם אתמול (שישי) את קווי היסוד עם יאיר לפיד ולסלול את דרכו לתפקיד ראש הממשלה ה-13 בישראל.

בדרך לממשלה חדשה - כתבות נוספות

ממשלת האחדות שתצא לדרכה מחר תהיה הראשונה מאז 2013 שלא יהיו בה סיעות חרדיות, והראשונה אי פעם שמפלגה ערבית תיכנס בזכותה לקואליציה. ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט ויאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי שיכהן תחילה כשר החוץ, ישבו יחד עם מפלגות כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, תקווה חדשה, מרצ ורע"מ, אחרי ימים ארוכים של משא ומתן קדחתני שנדמה היה לפרקים כי המחלוקות בין הצדדים רחוקות מלהיסגר.
8 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
מיום ראשון - חברי הממשלה הבאה
(צילום: רענן כהן)
דקות ספורות לאחר השעה 14:00, הודיעו ביש עתיד ובימינה על חתימת ההסכם הקואליציוני ביניהן, שיחייב גם את שאר השותפות בקואליציה. למרות שהמפלגות פרסמו את הישיגיהן במשא ומתן מול המפלגה הגדולה בגוש שלהן - החקיקה והיוזמות של הממשלה הבאה יצטרכו להיות מתואמות עם שאר חברי הקואליציה. על אף שהקואליציה המסתמנת תמנה 62 חברים לעומת 58 באופוזיציה, בנט ולפיד קבעו ביניהם הסדרי פריטטיות כדי להבטיח שההצבעות בכנסת ובממשלה יהיו אחידות ככל האפשר.
למרות שיאיר לפיד הכריז שנכשל במאמציו לצמצם את מספר משרדי הממשלה, בקדנציה הקרובה יהיו 28 שרים לעומת 34 שהיו בממשלת נתניהו וגנץ. בנט ולפיד סיכמו לסגור את משרדי הדיגיטל, המים, ההשכלה הגבוהה והמשרד לעניינים אסטרטגיים, ולהחזיר אגפים שונים למקומם המקורי אחרי שהועברו כדי להגדיל את סמכויות השרים.
8 צפייה בגלריה
אבטחה סביב ביתו של נפתלי בנט יומיים לפני השבעתו לראשות הממשלה
אבטחה סביב ביתו של נפתלי בנט יומיים לפני השבעתו לראשות הממשלה
עבודות ההקמה לסידורי האבטחה מחוץ לביתו של בנט ברעננה
(צילום: שאול גולן)
ראש הממשלה המיועד בנט אמר כי "החתימה מביאה לסיום שנתיים וחצי של משבר פוליטי. אתגרים כבירים ניצבים בפנינו ואזרחי ישראל כולה נושאים אלינו עיניהם בתקווה. הממשלה תעבוד למען כל הציבור הישראלי - דתיים, חילונים, חרדים, ערבים - ללא יוצא מן הכלל, כאיש אחד. נפעל יחד, מתוך שותפות ואחריות לאומית, ואני מאמין שנעשה ונצליח".
שותפו לפיד הוסיף כי "לציבור בישראל מגיעה ממשלה מתפקדת, אחראית שבראש סדר העדיפויות שלה ניצבת טובת המדינה.למען זה הוקמה ממשלת האחדות. כל השותפים בה מחוייבים לאזרחי ישראל".
מחר בצהריים יתכנסו חברי הכנסת להצבעה על כינון הממשלה בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. בנט יזומן לדוכן הנואמים ויציג את ממשלתו ואת קווי היסוד שלה, כמו גם את חלוקת התפקידים של השרים.
אחרי בנט ינאם יאיר לפיד ולאחר מכן צפוי לדבר נתניהו. בתום נאומי השלושה יתקיים דיון סיעתי שבו יוקצו לכל סיעה תשע דקות לשאת דברים. לאחר מכן תתקיים בחירת יו"ר הכנסת, והיו"ר הנבחר יעלה לנהל את המשך הישיבה. בחלק זה תתקיים הצבעת הבעת האמון בממשלה החדשה, לצד הצהרות אמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים.
עדיין לא ברור אם נתניהו יגיע לטקס חילופי השלטון או יעביר חפיפה מסודרת לבנט, וחרף סירובה של לשכת רה"מ להשיב לפניות הכתבים בנושא - הליכוד הדגיש כי העברת השלטון תתבצע באופן מסודר.

גיור, קנאביס ובחירת שופטים: ההסכמים

בנט ולפיד סיכמו כי חלוקת התפקידים גם בוועדות וגם במשרדי הממשלה תתחלק שווה בשווה בין גוש ימינה וגוש יש עתיד. המפלגות סיכמו כי אם אחד הגושים יצביע כולו נגד הצעה מסוימת - דינה ליפול בהצבעה. כמו כן, בהסכם הקובע של המפלגות הוחלט כי לא יקודמו מהלכים בסוגיות דת ומדינה שעלולים להפר את הסטטוס קוו אלא אם כן מדובר בהחלטה משותפת שתקודם בהסכמה.
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מלבד תפקיד יו"ר הכנסת שמיועד למיקי לוי, יש עתיד תעמוד בראש משרדי החוץ, הכלכלה, המודיעין, הרווחה, האנרגיה, התיירות ושוויון חברתי. בימינה יעמדו בראש משרדי הפנים, הדתות (שלראשונה מאז שבנט עמד בראשו ב-2013 תחזור למפלגה שאינה חרדית) וההתיישבות. לקריאת ההסכם המלא - לחצו כאן.
כחול לבן בראשות בני גנץ שיהיה גם סגן ראש הממשלה, תקבל מלבד משרד הביטחון גם את משרדי התרבות והספורט, העלייה והקליטה ואת משרד החדשנות (מדע וטכנולוגיה). חברי המפלגה, שקיבלה גם את אחד מתפקידי סגני יו"ר הכנסת, יעמדו גם בראשות ועדות הכלכלה, פניות הציבור, ויכהנו כחברים בוועדות החוץ והביטחון (בהן גם ועדות המשנה למודיעין ולתקציב הביטחון). אחד ההישגים הגדולים של כחול לבן במגעים היה השארת האחריות לבנייה הלא-חוקית בשטחי C במשרד הביטחון - מבלי להקים מנהלת חיצונית כפי שדרשו בתקווה חדשה. לקריאת ההסכם המלא בין יש עתיד לכחול לבן לחצו כאן.
8 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
שר הביטחון בני גנץ פגישה עם מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין
בעוד פחות מחצי שנה אמור היה להיכנס לבלפור. הפעם יהיה סגן ראש הממשלה ושר ביטחון
(צילום: EPA)
תקווה חדשה של גדעון סער סיכמה עם נפתלי בנט שמנהיגה יעמוד בראשות משרד המשפטים, וחבריה יקבלו את תיקי החינוך, השיכון, ירושלים והתקשורת. שתי היוזמות שהמפלגה קידמה בבחירות ובמשא ומתן - הגבלת כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים ואי-הפללת צרכני קנאביס יקודמו, כך לפי ההסכם, מיד עם הקמת הממשלה. כמו כן, חברי המפלגה יעמדו בראשות הוועדה לזכויות הילד, ועדת השרים לענייני חקיקה והוועדה לדיגיטציה שמטרתה לצמצם ביורוקרטיה ולשפר את השירות הממשלתי. לקריאת ההסכם עם תקווה חדשה לחצו כאן.
8 צפייה בגלריה
יקדם הגבלת כהונה ואי-הפללת צרכני קנאביס. שר המשפטים הבא גדעון סער
יקדם הגבלת כהונה ואי-הפללת צרכני קנאביס. שר המשפטים הבא גדעון סער
יקדם הגבלת כהונה ואי-הפללת צרכני קנאביס. שר המשפטים הבא גדעון סער
(צילום: אבי מועלם)
מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי תקבל את תיק התחבורה ליו"רית, ואת המשרד לביטחון הפנים ומשרד התפוצות (שזהות העומד בראשה טרם נסגרה). ועדת הבריאות, העבודה והרווחה תתפצל, ובעוד שימינה תקבל את ועדת הבריאות החדשה, מפלגת העבודה תעמוד בראש ועדת העבודה והרווחה. אחרי העימות סביב הוועדה לבחירת שופטים, סוכם כי איילת שקד תתמנה לנציגת הממשלה בוועדה רק אחרי שמיכאלי או נציג/ה ממפלגתה יהיו בוועדה.
8 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
הבטיחה את המקום בוועדה לבחירת שופטים. מיכאלי
(צילום: עמית שאבי)
אחרי הרוטציה, מיכאלי תהפוך להיות נציגת הממשלה ותקווה חדשה תקבל את מקומו של נציג הכנסת. עוד סוכם כי המפלגה תקבל לידיה ועדה מיוחדת לענייני עובדים זרים, וח"כים מהעבודה יכהנו בוועדת החוץ והביטחון, כולל תפקיד של יו"ר ועדת משנה. המפלגה תקבל גם תקן של סגן ליו"ר הכנסת ונציגות באסיפה הפרלמנטרית של אירופה. לקריאת ההסכם עם העבודה לחצו כאן.
מפלגת ישראל ביתנו, שקיבלה לידה את תיק האוצר לליברמן ואת ועדת הכספים, תקבל גם את המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. הוועדה היוקרתית והמשרד שזהות השר שיעמוד בראשותו טרם ידועה, היו עד כה בידי המפלגות החרדיות. בנוסף תקבל המפלגה את ראשות ועדת הרפורמות שתוקם בקדנציה הקרובה. הישג משמעותי נוסף של המפלגה הוא העברת סמכויות גיור לרבני ערים. לקריאת ההסכם עם ישראל ביתנו לחצו כאן.
8 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ואשתו מצביעים בקלפי בנוקדים
אביגדור ליברמן ואשתו מצביעים בקלפי בנוקדים
משרד האוצר, ועדת הכספים ומשרד הפריפריה בידיו. ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנסור עבאס ומפלגת רע"מ אמנם חתמו על ההסכם הקואליציוני שלשום בלילה, אך חתימתו של היו"ר נעדרת מהמסמך הכללי של ראשי המפלגות. הסיכום בין המפלגות הוא שרע"מ תצביע בעד הקמת הממשלה - ותצטרף אליה לאחר כינונה. עבאס צפוי להתמנות לתפקיד סגן שר במשרד ראש הממשלה, המפלגה תקבל את תפקיד יו"ר ועדת הפנים של הכנסת (שכבר לא תעסוק בענייני ביטחון פנים), את אחד מתפקידי סגן יו"ר הכנסת ותעמוד בראשות הוועדה לענייני החברה הערבית.
8 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
הראשון להיכנס עם מפלגה ערבית לממשלה. מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מלבד זאת, רע"מ סיכמה כי עם יש עתיד וימינה כי הממשלה תאשר תוכנית חומש למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, תכיר בשלושה יישובים בדואים בנגב שממשלת נתניהו החליטה לאשר, ותציג אישור להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. לקריאת ההסכם עם רע"מ - לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 23:06, 11.06.21