גורם במשלחת של ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון חשף הערב (יום ב') כי בטקס החתימה שיתקיים מחר בבית הלבן יחתום נתניהו על "חוזה שלום" מול איחוד האמירויות ועל "הצהרת שלום" מול בחריין.
הוא הוסיף כי פרטי ההסכמים לא ייחשפו עד מחר, מאחר שקיימת, כלשונו, "רגישות". הצדדים סיכמו שלא יפרסמו פרטים על הנוסח לפני החתימה, ולכן מתחמקים כעת משאלות שנוגעות לסיפוח או הקפאת בנייה ביהודה ושומרון.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו בוושינגטון


6 צפייה בגלריה
 שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד
 שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד
שר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד
"הכול יפורסם רק אחרי החתימה בגלל הרגישות שקיימת. יש הבנה בין המדינות על כך", אמר הגורם. "מדובר באירוע היסטורי, מאחר שבעבר לא נראו שתי מדינות ערביות שמגיעות לטקס חתימה משותף עם ארה"ב וישראל. זה מאוד מרגש אותנו ואותם. אנחנו נחתום קודם על ההסכמים – ואחר כך נביא לאישור הממשלה והכנסת". מוקדם יותר היום הבהירה יועמ"ש משרד ראש הממשלה כי ההסכמים לא ייכנסו לתוקף לפני שיעברו את אישור הממשלה.
הגורם במשלחת ציין כי הסיבה לחתימה על "הצהרת שלום" עם בחריין היא העובדה שהצדדים סיכמו רק בימים האחרונים על ההגעה לשלום. "שני המסמכים כוללים תחומי שיתוף פעולה מגוונים", הוא אמר. "עם האמירויות מדובר בהסכם שלום, אבל כל הסכמי הנורמליזציה שהתחלנו לשאת ולתת עליהם בביקור המשלחת באבו דאבי עוד לא ייחתמו. הם יהיו נספח לחוזה שייחתם מחר. משרדי הממשלה ממשיכים את השיח עם מקביליהם באמירויות".
6 צפייה בגלריה
הפגישה
הפגישה
השיחות נמשכות. פגישת המשלחות באבו דאבי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
"ההבדל בין ההסכמים הללו להסכמים שנחתמו עם מצרים וירדן הוא שאנחנו לא מסיימים מצב של מלחמה כי לא הייתה בינינו כזו", הוסיף הגורם. "ראש הממשלה יחתום על ההסכם וייפגש מחר עם הנשיא טראמפ. הוא יעמוד לצד הנשיא ולצד שרי החוץ של האמירויות ובחריין".
הגורם ציין עוד כי נתניהו ממשיך לקיים דיונים על הסגר המתקרב, גם בזמן שהוא שוהה בוושינגטון. "הקורונה על השולחן, גם בהיבט הכלכלי", הוא אמר. "הייתה גם שיחה עם שר האוצר ישראל כץ".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ. שוחח עם עמיתו הבחרייני
(צילום: אבי רוקח )
עוזרו של שר החוץ מאיחוד האמירויות, עומר סייף רובאש, אמר בתדרוך בוושינגטון כי "הסכם השלום שייחתם בבית הלבן עם ישראל יאפשר לאיחוד האמירויות להפעיל לחץ על ישראל בנקודות שחשובות לפלסטינים".
עוד הוא אמר כי "השלום עם ישראל יכול לשרת את הפלסטינים בדרכים שקשה עכשיו לדמיין. זה יאפשר לנו להפעיל לחץ על ישראל בנושאים שחשובים לפלסטינים, יאפשר לנו גם לשרת את הסוגייה הפלסטינית הרבה יותר מאשר לעמוד בצד. הוסר טאבו ענק, צעירים מאיחוד האמירויות מאוד נרגשים מהסכם השלום ורוצים ללמוד עוד על ישראל ולנסוע לשם. איחוד האמירויות רוצה להתחיל להיות בקשר גם עם ערביי ישראל, ותרצה לעודד אותם לבקר באיחוד האמירויות".
6 צפייה בגלריה
ביקור שליח ynet באבו דאבי
ביקור שליח ynet באבו דאבי
עוזרו של שר החוץ האמירתי: "נעודד את ערביי ישראל להגיע לאמירויות"
(צילום: איתמר אייכנר)
בתוך כך, נתניהו פרסם סרטון מוושינגטון, שבו הוא אמר: "אני מחזיק בידי את טיוטת חוזה השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות, וגם את הצהרת השלום ההיסטורית בין ישראל לבחריין.
"עבדנו על זה הרבה מאוד שנים והרגע הזה יגיע מחר. זו תפנית עצומה בתולדות ישראל, גם בתולדות המזרח התיכון", הוסיף נתניהו, "תהיה לכך השפעה אדירה וחיובית על כל אזרחי ישראל. אני מבטיח לכם שעוד מדינות בדרך. גם כשאני עסוק בעבודה המדינית החשובה הזו – אני לא שוכח לרגע שאלה ימים קשים לכולנו. הספקתי לדבר היום גם עם שר האוצר וגם עם שר הבריאות. כשאחזור לישראל אמשיך לעבוד למענכם כדי שנתגבר על הקורונה".
במקביל לביקורו של נתניהו בוושינגטון, שוחח היום שר הביטחון בני גנץ עם עמיתו בבחריין, עבדאללה בן חסן אלנועימי. בסוכנות הידיעות הממלכתית של בחריין דווח כי השניים דנו בחשיבות ההסכמים בין בחריין וישראל ליציבות האזורית במזרח התיכון, ודנו גם בציפיותיהם לקיים קשר הדוק. בסיום השיחה גנץ הזמין את השר הבחרייני לישראל. השניים הסכימו להמשיך לשוחח בעתיד.
מהפרטים הידועים עד כה, לאחר טקס החתימה בבית הלבן, צפויים לנאום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של האמירויות ושל בחריין. לפי התכנון, בקהל יישבו שגרירים ממדינות ערביות נוספות.
האמירתים והבחריינים הביאו שורה של שרים לחתום על הפרוטוקולים השונים. מולם כנראה יחתום שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר.
בתקשורת האמריקנית דווח כי התגלע ויכוח על עניין המסכות והריחוק חברתי. האמריקנים לא מתעקשים על ההנחיות, בעוד שהישראלים כן. לבסוף סוכם שהמשלחת הישראלית תהיה בקפסולה ותעטה מסכות.
איחוד האמירויות ובחריין הן המדינות הערביות הראשונות שחותמות על הסכם שלום עם ישראל, מאז ההסכם שנחתם עם ירדן ב-1994. מלבד ההתפתחות הדיפלומטית לטובתה של ישראל, מדובר גם בהישג חשוב עבור מדיניות החוץ של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, רגע לפני הבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר.