בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, התייחס להסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, לקראת חתימתם בוושינגטון. הבוקר (שני) בריאיון לאולפן ynet הוא מתח ביקורת על המנהיגים הערבים, שלטענתו בחרו להתעלם מהסבל הפלסטיני בכך שהסכימו לכונן יחסים רשמיים עם ישראל.
"מדובר בשלום תחת פרוטקשן", אמר עריקאת, "זה קשור אך ורק לבריתות צבאיות, משום שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאמין שהעולם נחלק למדינות שנועדו להיות חזקות - או לכאלה שימצאו מדינות חזקות שיגנו עליהן בתמורה לסכום הנכון".
2 צפייה בגלריה
"אנחנו לא נטל על העולם הערבי". סאיב עריקאת
"אנחנו לא נטל על העולם הערבי". סאיב עריקאת
"אנחנו לא נטל על העולם הערבי". סאיב עריקאת
(צילום: AP)
- אירופה בירכה על הנורמליזציה והליגה הערבית מסרבת להוקיע את ההסכם. אולי הגיע הזמן שתבינו שישנה מציאות חדשה? "מה שאני מבין זה שיש פה בריתות צבאיות שידרדרו את האזור עוד יותר לכיוון של שפיכות דמים, לקיצוניות ולרמיסת זכויות אדם", השיב עריקאת. "נתניהו יכול להביא 193 שגרירים לתל אביב, אבל בסופו של יום, מה זה משנה שהוא מדבר על שלום אם אין שלום בינינו? אני הבעיה, אני הפלסטיני הוא הבעיה שצריך לפתור. הכיבוש חייב להסתיים כדי שנוכל לחיות לצד ישראל בשלום וביטחון במסגרת גבולות 67'".
- אולי העולם הערבי נטש אתכם, אולי הוא פשוט עייף מהפלסטינים? "אני לא נטל על העולם הערבי. אתם רואים חיילים של בחריין או של איחוד האמירויות נלחמים בישראל? לא. הערבים כבר הבינו שהם עומדים לבד. אבל אין לזה קשר אליי, אין לזה שום קשר לשלום. איפה הביטחון והשלום בין הפלסטינים לבין הישראלים? זו השאלה שלי כי אני מצוי בסכנה, ילדיי מצויים בסכנה, נכדיי מצויים בסכנה ואותו הדבר חל גם לגביכם. אנחנו צריכים לקחת את עצמנו בידיים ולסיים את הסכסוך הזה".

2 צפייה בגלריה
המטוס
המטוס
המטוס הישראלי בדרכו לבית הלבן
(צילום: איתמר אייכנר )
- כרגע הסיפוח ירד מהשולחן, אז אולי הגיע הזמן להתפשר? "אבל לפי נתניהו הסיפוח ממש לא ירד מהשולחן, הוא הרי אמר שזה עדיין על הפרק ושהוא הולך להחיל אותו. נתניהו אמר שלא יהיו שתי מדינות, אלא מדינה אחת, שני עמים ואפרטהייד.
"החזון שלו הוא לספח מחצית מהגדה, להחיל התיישבות ולהכריח אותי לחיות במובלעת תחת שליטה ביטחונית ישראלית. הדבר הזה פשוט לא יעבור. הבעיה היא לא היחסים של ישראל עם מדינות אחרות, אלא היחסים שלה איתנו. אנחנו, כאש"ף, מכירים בישראל ובזכותה לחיות בשלום, אתם אלו שדוחים אותו", טען עריקאת.
- אנחנו שומעים על עוד אומות ערביות שעומדות להצטרף לנורמליזציה עם ישראל. עלינו לצפות למחאה רחבה בשל כך, אולי אפילו לאינתיפאדה? "פנינו לשלום, אנחנו רוצים לחיות בביטחון", טען בכיר הרשות. "במשך 27 שנים חתמנו על הסכמים במטרה להציל חיים של פלסטינים ושל ישראלים.
"עכשיו נתניהו וקושנר אומרים לנו 'רק החזקים יכולים לעשות שלום, אתם חייבים להיות חזקים'. הם בעצם מתכוונים לכך שאם אני לא מאמין באלימות כדי להיות 'חזק' לשיטתם, אז אני לא רלוונטי. אין לנו רצון באלימות, אבל הדרך של נתניהו מסכנת אותנו ואת הישראלים. אם יהיה בכך צורך, נגן על עצמנו מהצבא שלכם, מהמתנחלים שלכם ומהכיבוש שלכם. אתם לא רואים אותנו, כי אתם לא רוצים לראות אותנו, וזו הבעיה".